TILGANG: EU pålegger bilprodusentene å gjøre tilgjengelig all nødvendig teknisk informasjon om alle bilmodeller slik at de frie verkstedene får tilgang til denne. Foto: Bjørn Asaksen
TILGANG: EU pålegger bilprodusentene å gjøre tilgjengelig all nødvendig teknisk informasjon om alle bilmodeller slik at de frie verkstedene får tilgang til denne. Foto: Bjørn Asaksen

Nå blir det enklere å velge «billig» bilverksted

BIL, BÅT OG MOTOR

(VG Nett) I går ble det innført nye EU-regler for bilverksteder, som skal sikre at de frie - og ofte rimeligere - bilverkstedene skal få bedre tilgang til teknisk informasjon om alle bilmerker.

Publisert: Oppdatert: 02.06.10 10:35

Regelverket gjør at bilprodusentene ikke kan hemmeligholde teknisk informasjon om hvordan bilen din er satt sammen og hvordan den skal repareres for å være tipptopp stand.

Det nye EU-vedtaket er en skjerping av et regelverk fra 2005 som kalles Gruppeunntaket. Gruppeunntaket er innført for å øke konkurransen mellom merkeautoriserte og frie bilverksteder, skriver BilNytt.no. Det nye Gruppeunntaket skal gjelde frem til 2023.

Les:En av fem tviler på bilverkstedet.

Rullende datamaskin

- Før kunne de fleste verksteder reparere en bil med mekanisk kunnskap og sunn fornuft. I dag er en bil en rullende datamaskin, og dagens bilmekanikere er avhengig av tilgang til bilens hjerne. Dette er nødvendig for å kunne kontrollere og reparere funksjoner som styres av elektronikken avgass og forurensing og alle bilens passive sikkerhetssystemer som kollisjonsputer, ESP-system og ABS-bremser, sier daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL) Arild Hansen.

ABL organiserer blant annet de frie verkstedkjedene, som for eksempel Meca, Mekonomen, Snap Drive og Automester.

- Ikke minst er de nye reglene viktig for bilens sikkerhet. Når en bil skal repareres tilbake etter en kollisjonsskade skal den bli like sikker som den var. Nå er de frie verkstedene sikret full tilgang til bilprodusentens spesifikasjoner for skadereparasjon, det være seg limtyper eller sammenføyningsteknikker, sier Arild Hansen.

Han mener at de nye reglene også er viktig for merkeverkstedene - og merkeforhandlerne.

- Når en merkeforhandler tar inn en innbyttebil av et annet merke, må bilen takseres og prises. Da trenger merkeforhandleren tilgang til konkurrentenes informasjon, sier Hansen.

Les:Rosa service på bilverksted.

Øker konkurransen

NAFs advokat og seniorrådgiver Andre Fimreite mener det nye Gruppeunntaket er viktig for forbrukerne fordi det øker konkurransen mellom de frie verkstedene og merkeforhandlerne.

- Bilprodusentene er forpliktet til å gi utenforstående tilgang til teknisk informasjon. Det er bra. Det har også vært litt tvil i bransjen om garantier. Nå har EU slått ytterligere fast at garantien opprettholdes fullt ut selv om service og andre reparasjoner tas på et fritt verksted, sire Andre Fimreite.

Men selve garantiarbeidet skal fortsatt kun utføres av merkeautorisert verksted.

- Den som har garantiansvaret skal fortsatt utføre garantiarbeidet og ta kostnadene for det, sier Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening.

Les:Du kan be merkeverkstedet bruke en uoriginal del.

Større ansvar

Andre Fimreite i NAF minner om at det nå også hviler et større ansvar på de frie verkstedene.

- EU-vedtaket pålegger de frie verkstedene en plikt og et ansvar til å hente informasjonen fra bilprodusentene. Ikke-merke-verkstedene må foreta de undersøkelsene som er nødvendige slik at de får med seg for eksempel reparasjoner og oppgraderinger som bilprodusentene velger å gjøre utenom faste servicepunkter, sier Fimreite.

- Er det like trygt å foreta en reparasjon på et fritt verksted?

- I Norge er det ikke spesielt mange klager på frie verksteder som vi i NAF registrerer. Jeg tror dette er et større problem ute i Europa, sier Andre Fimreite.

- Bør en bileier holde seg til merkeverksted så lenge bilen er i garantitiden?

- Det avhenger litt av tilgjengelighet til verksted. I grisgrendte strøk kan det være langt til merkeforhandler. Bileieren har rett til å benytte et frittstående verksted til service og vedlikehold fra første dag, så hvis det frie verkstedet er nærmere, er det et naturlig valg for mange, sier Arild Hansen.

Les:Franske biler har kortest levetid.

Billigere

Salgs- og kjedesjef i Mekonomen i Norge, Bjørn Skogstad, sier at de har som mål å være billigere verksteder enn merkeverkstedene.

- Det er fordi de fleste Mekonomen-verkstedene har lavere kostnader enn merkeverkstedene og kan ta lavere timepris. Men vi bruker deler tilsvarende original kvalitet, som ikke er særlig mye rimeligere. Men totalpakken blir rimeligere, understreker Skogstad.

Han sier at til tross for de nye EU-reglene er de frie verkstedene ikke hundre prosent likestilt med merkeverkstedene.

- Vi er like gode som merkeverkstedene teknisk sett, men det er en del vi må erkjenne at vi ikke kan følge opp i dag.

- Som hva da?

- Jeg vil ikke nevne eksempler. Men man skal som bileier tenke seg litt om. Det kan være tilleggsprogrammer i tillegg til serviceprogram som vi ikke fanger opp, sier Skogstad.

Teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen, mener det kan være enkelte reparasjoner, spesielt innenfor elektronikk, som kan være lurt å få utført på merkeverksteder.

- Vår erfaring er at merkeverkstedene har bedre opplæring og større erfaring når det gjelder å finne elektroniske feil på eget bilmerke. En moderne bil har fortsatt fire hjul og mye mekanikk, forskjellen er at mye av mekanikken nå styres av elektronikken. For eksempel må et tilhengerfeste programmeres inn i bilens datasystem, sier Dag Edvardsen.

Les:Her er bilene med flest og færrest feil.

Informasjon mot betaling

Volkswagen legger all informasjon om reparasjon og vedlikehold på en egen betalside. Fra i dag vil noe mer informasjon være tilgjengelig. Her kan frie verksteder også kjøpe samme software og tilgang til online-databaser, på linje med merkeforhandlerne, opplyser importøren Harald A. Møller.

- Servicearbeider utført av frie verksteder vil som alltid tidligere ikke endre noen garantivilkår, så fremt det kan dokumenteres at fabrikkenes anvisninger for vedlikehold og reparasjon er utført korrekt, opplyser informasjonsansvarlig for Volkswagen, Jan Erik Haugen.

Ved tvil er det imidlertid bilprodusenten som må bevise at delen som er brukt ikke er god nok.

- Det som også er nytt, er at spesialdeler som bare merkeprodusenten produserer, er merkeforhandleren nå forpliktet til å selge videre til de frie verkstedene. Et eksempel kan være en del i et varmeapparat eller et dashbord. Skal man utføre en reparasjon på et frittstående verksted, og trenger en slik del, kan ikke merkeverkstedet nekte å selge den, sier Arild Hansen.

Her kan du lese mer om