SMINKET BRUD: Den ble markedsført som miljøbil, men blant andre VW Jetta (bildet) viste seg å slippe ut ekstremt mye mer NOx enn tillatt. Her testes bilen i laboratoriet til miljømyndighetene EPA i Los Angeles i California i 2011. Foto: HANNE HATTREM Foto: VG

Første VW-ingeniør erkjenner skyld i dieseljuks

En 62 år gammel VW-ingeniør har tilstått å ha vært
med på dieseljukset, og har lovet å samarbeide videre i etterforskningen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tilståelsen i District Court for Michigan i Detroit i USA er et enormt gjennombrudd for amerikanske myndigheter i etterforskningen av Volkswagens dieselskandale.

Det er snart ett år siden miljømyndighetene i California avslørte at Volkswagen hadde jukset med programmeringen av dieselmotorene, slik at utslippene ble lave akkurat når de ble testet i avgasslaboratorier. Ikke mange dager senere innrømmet bilgiganten at de hadde jukset med programvaren i nesten 11 millioner biler, verden over, både Volkswagen, Audi og Skoda. Produsentene hadde da lenge vært kjent med etterforskningen.

I USA dreier det seg om rundt 600.000 biler.

Les: Forbrukerrådet advarer norske eiere som er rammet av dieseljukset til å bli med i gruppesøksmål.

Ingen vet sannheten – ennå

Selv om Volkswagen AG har satt av store summer til søksmål i USA, og er i full gang med å utbedre de nær 11 millioner bilene som var jukset med, er det fortsatt ingen som vet de nøyaktige omstendighetene rundt bilhistoriens største skandale. Volkswagen har ikke fortalt hvordan de jukset eller hvem som visste hva.

Etter at James Robert Liang fra Newberry Park i California sa seg skyldig i bedrageri i retten i dag, kan svaret være nærmere, melder nyhetsbyrået AP.

Lian ble ifølge nyhetsbyrået tiltalt i juni for «wire fraud», svindel ved hjelp av informasjonsteknologi, og brudd på forurensningsloven Clean Air Act. Han skal angivelig ha vært med på å designe programvaren som ble brukt til å jukse i avgassmålingene. Ifølge tiltalen skal Lang og ikke navngitte medsammensvorne ha innsett at det måtte jukseprogramvare til for at dieselbilene kunne møte kravene til ytelse og amerikanske utslippskrav.

Fikk du med deg denne? 53 bileiere må få nye dekk etter asfalt-tabbe.

Jobbet i VW siden 1983

Fredag kveld, norsk tid, erklærte Liang seg skyldig foran dommer Sean Cox. Dommen faller den 11. januar. Ifølge dommeren er strafferammen fem års fengsel.

Lian skal ha jobbet i Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg i Tyskland, og også jobbet i USA. Det er ventet at Liangs samarbeid med amerikansk påtalemyndighet kan føre til flere tiltaler i saken, ifølge AP.

New York Times skriver at Liang har jobbet for Volkswagen siden 1983, og ifølge tilståelsen skal han og kollegaer ha jobbet frem programvaren som sørget for at bilene holdt seg innenfor utslippsgrensene, akkurat når de ble testet i avgasslaboratorier.

Les: Slik blir den nye årsavgiften.

Slik utbedres bilene i Norge nå

Oppsummeringen hos den norske importøren Harald A. Møller i fjor høst viste at det totale antallet biler i Norge, som er involvert i skandalen, er 147.139. Disse fordeler seg på 77.580 Volkswagen, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 VW nyttekjøretøy.

Se tabell over hvilke bilmodeller som er rammet her.

Status på reparasjonene i starten av september er at Harald A. Møller nå har software til 39.824 biler. 10.755 av de nær 150.000 bilene er oppgradert. Det kommer nå mellom 5000 og 8000 nye programvareoppdateringer per uke, opplyser importøren.

Kronologisk samleside om utslipps-jukset: Dieselskandalen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder