ÅRETS BIL: Elbilen Jaguar I-Pace vant Årets bil-tittelen etter en halsbrekkende avstemming. Foto: DENIS BALIBOUSE / Reuters

Elbil ble Årets Bil i Europa

ZÜRICH (VG) Elbilen Jaguar I-Pace er «Årets Bil i Europa 2019». Det er andre gang en elbil vinner tittelen. Nissan var den første, i 2011.

Den lille, franske sportsbilen «ingen har hørt om», Alpine A110, og Jaguar I-Pace fulgte hverandre helt til målstrekene i årets kåring, og sto til slutt på samme poengsum (250).

Etter en omtelling av landenes individuelle stemmegivning til de to bilene, vant Jaguar I-Pace så vidt.

VG har gitt elbilen til Jaguar en sekser i våre tester:

les også

Test av Jaguar F-Pace: Utfordrer med pondus og potensial

Pluss content

Prisutdelingen fant sted i ettermiddag i messesenteret Palexpo ved flyplassen i Genève i Sveits, dagen før den årlige, internasjonale bilutstillingen åpner samme sted, for presse de første dagene. Utstilling er åpen for publikum fra torsdag 7. mars og pågår til og med 17. mars.

Årets Bil i Europa-juryen består av 60 europeiske biljournalister, som har gjennomtestet 38 nye bilmodeller som er kommet på markedet de siste 12 månedene. I finalen sto det igjen syv biler som alle kunne vinne tittelen.

– Dette var veldig overraskende. Jeg har aldri opplevd tilsvarende tett finaleheat, med omtelling, sier Norges eneste norske jurymedlem, Rune Korsvoll.

Han er tilknyttet Aller-konsernets bilredaksjon, og hadde selv Jaguar I-Pace på topp. Korsvoll ga Jaguar I-Pace 8 poeng.

HELT SJEF: Ian Callum, sjefdesigner i Jaguar, med utmerkelsen for «Årets Bil i Europa 2019». Foto: DENIS BALIBOUSE / Reuters

les også

Test av 19 elbiler: Nå med Tesla Model 3, Audi e-tron, Chevrolet Bolt, Kia e-Niro og ny BMW i3

Pluss content

Best for Norge

– Sett med norske øyne er I-Pace en bil som har det meste norske bilkjøpere ønsker seg. Den er elektrisk og har relativt lang rekkevidde og er en SUV med firehjulstrekk, mye innvendig plass, og ser svært barsk ut. Dessuten er den praktisk og ikke minst kan den leveres på ganske kort tid. Over 3000 nordmenn har allerede kjøpt den, sier Korsvoll.

Han fordelte poengene sine videre slik: 5 poeng til Citroën C5 Aircross, 4 til Ford Focus, 3 til Kia Ceed og Peugeot 508, og 2 poreng til Mercedes A-klasse.

EN GOD NUMMER TO: Franske Alpine A110 Foto: DENIS BALIBOUSE / Reuters

Alpine fikk null fra Norge

Den lille, bakhjulsdrevene sportsbilen Alpine med 250 hestekrefter, fikk null poeng av Korsvoll.

– Det var ene og alene fordi den ikke selges i Norge, og dermed ikke har noen norsk pris. Kjøremessig er dette en bil du aldri vil slutte å kjøre, fordi den er så morsom. Den er ren kjøreglede, sier Korsvoll.

Men altså ikke like «ren» som Jaguar I-Pace. Elbilen vant i fintellingen fordi flere jurymedllemmer ga bilen full pott, 18 mot 16 for Alpine.

I fjor tok Volvo utklassingsseier med XC40.

Årets finalister:

Alpine A110

Citroën C5 Aircross

Ford Focus

Jaguar I-Pace

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-class

Peugeot 508

Vinnere siden 1994:

1994: Ford Mondeo

1995: Fiat Punto

1996: Fiat Bravo

1997: Renault Megane Scenic

1998: Alfa Romeo 156

1999: Ford Focus

2000: Toyota Yaris

2001: Alfa Romeo 147

2002: Peugeot 307

2003: Renault Mégane

2004: Fiat Panda

2005: Toyota Prius

2006: Renault Clio

2007: Ford S-Max

2008: Fiat 500

2009: Opel Insignia

2010: Volkswagen Polo

2011: Nissan Leaf

2012: Opel Ampera

2013: Volkswagen Golf

2014: Peugeot 308

2015: Volkswagen Passat

2016: Opel Astra

2017: Peugeot 3008

2018: Volvo XC40

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder