MENNESKELIK: Menneskelik brukes fortsatt i kollisjonstester av biler, ifølge Inggard Lereim. Dette bildet er fra en kollisjonstest med kollisjonsdukker. Foto: Illustrasjon: EuroNCAP

Bruker menneskelik i kollisjonstester

(VG Nett) Fortsatt blir det brukt menneskelik i kollisjonstester av biler.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

Testene på menneskelik blir utført for å bedre sikkerheten i nye biler.

- Dette har vært gjort i over 30 år, både ei Europa og USA. Jeg har selv sett dette fra innsiden både i Frankrike og i Tyskland, sier professor dr.med. ved NTNU i Trondheim og leder i Norsk trafikkmedisinsk forening, Inggard Lereim til VG Nett.

Å bruke menneskelik i kollisjonstester er ikke tillatt i Norden, men Lereim, som er blant Norges fremste trafikkmedisinere, bekrefter at man fortsatt benytter menneskelik i trafikksikkerhetens tjeneste.

- Dette er folk som har gitt sitt legeme til det vi kaller skadebiomekanisk forskning, i likhet med andre som donerer kroppene sine til andre typer forskning, sier Lereim.

Har du synspunkter på temaet i denne artikkelen som du vil dele med andre? Se nederst i artikkelen.

Forskning

I løpet av de siste dagen er det kommet frem at trafikksikkerhetsdirektør i det svenske Vägverket og formann i kollisjonstest-organisasjonen EuroNCAP, Claes Tingvall, har bekreftet at han flere ganger benyttet menneskelik i kollisjonstestene i arbeidet med et prosjekt på et universitet i Melbourne i Australia.

Kroppene som ble brukt i testene var donert til forskningsformål.

Claes Tingvall sier til Expressen.se at man i visse tilfeller må benytte menneskekropper og ikke kollisjonsdukker for å få kunnskap om hvordan mennesker beveger seg i en kollisjon.

- Det er ikke noe å hysje om, det er like greit å fortelle at det forekommer, sier Claes Tingvall til det svenske nyhetsbyrået TT.

Han understreker at han forstår at opplysningene kan være støtende, men at forskningen han bedrev var seriøs og kom hele bilindustrien til gode.

- Kan virke grotesk

ETISK KREVENDE: Inggard Lereim sier at det er etisk krevende å bruke menneskekropper i en slik type forskning. - Det gir verdifulle kunnskap for hvordan biler skal konstrueres slik at de på best mulig måte reduserer skadene på mennesker ved en kollisjon, sier Lereim. Foto: Thor Nilsen

Inggard Lereim forstår at det kan virke grotesk å benytte menneskelik.

- Testene gir verdifull kunnskap om hva mennesker tåler. Med en kollisjonsdukke kan vi bare måle trykk og kraft fra en kollisjon, men det gir oss ingen informasjon om skader på biologisk materiale. Men selvsagt er det begrensninger faktorer også ved disse forsøkene, sier Lereim.

I Skandinavia har det vært tillatt å bruke amputerte deler fra mennesker til kollisjonstester.

- Dette har gitt verdifull kompetanse spesielt når det gjelder utformingen av bilenes front med tanke på skader ved påkjøring av fotgjengere. Panser som er utformet slik at det skråner så lite som mulig bakover og utviklingen av fotgjengerairbag er helt klart påvirket av denne typen forskning, sier Inggard Lereim.

Han sier at forskningen utføres av høykvalifiserte leger og ingeniører i regi av forforskningsinstitusjoner, også statlige, og har ofte bilprodusentene med på finansieringssiden.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder