Sjekk også: Dette kjører partilederne

DEN GANG DA: Da Siv Jensen «bare» var Frp-leder, satt hun bak rattet selv. Nå er det svart regjeringsbil som gjelder for finansministeren. Foto: Magnar Kirknes , VG

Hvis du stemmer dette partiet, kjører du sannsynligvis…

Henger bil- og partivalg sammen? Det er i hvert fall noen helt klare tendenser.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

For med en parkert BMW på gårdsplassen er det mer sannsynlig at eieren stemmer Høyre. Står det derimot en Toyota utenfor boligen, kan det like gjerne «skjule seg» en velger fra Fremskrittspartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti eller Miljøpartiet De Grønne (MDG) bak inngangsdøren.

Fikk du med deg denne? BMW-eierne er verst i trafikken.

De store dominere

Men uansett politisk preferanse er det de to store bilmerkene, Toyota og Volkswagen, som er mest populære, ifølge bileierundersøkelsen AutoIndex 2015, fra Loyalty Group. I undersøkelsen ble bileierne i tidsrommet januar til mars spurt om hvilket politisk parti de ville stemme på ved valget i 2015.

Se de tre mest populære bilmerkene for hvert parti lenger ned i saken.

Det er tre politiske partiene som skiller seg ut fra hopen er Høyre-folket, som kjører mest BMW, Rødt-velgere, som holder seg mest med Citroën, Nissan og Skoda og Miljøpartiet de Grønne, som er det eneste politiske partiet med Tesla på topp.

Frontfigur i Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, kjører ikke Tesla. Han sverger helst til manuell pedalkraft, men kjører ellers en Toyota RAV4 fra 2006, som fargemessig samsvarer med hårmanken.

– Jeg bor innerst på en fire kilometers dårlig skogsvei som har spist opp både elbilen og hybridbilen, derfor en halvgammel Toyota. Men nå begynner pluginhybrid-SUV-ene å komme, så nå er det håp, opplyser han.

Han er for øvrig den eneste av de tre i MDG-ledelsen som er bileier. Men partiet er medlem av Bilkollektivet for å dekke sine transportbehov.

Les: Disse bileierne elsker å kjøre fort og foreta forbikjøringer.

Venstresiden kjører nyttig

Førstelektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Karl Fredrik Tangen, synes det er vanskelig å kommentere tallene fordi de ikke tar hensyn til årsmodell, og fordi de mest populære merkene blir så dominerende.

– Det er som forventet at merkene med liten markedsandel vil få mindre oppslutning, og at de store merkene vil få større oppslutning i alle partier.

Basert på det han vet fra andre undersøkelser, sier han at det generelt er slik at dersom du stemmer til høyre er du «for» bil generelt og i det minste ønsker deg prestisjemerker, mens stemmer du til venstre, er du mer negativ til bil og gjerne demonstrerer at bil ikke er viktig, for eksempel ved å velge en bil som ikke er for sportslig, men nyttepreget og som ikke er knyttet til prestisje. Skoda er egnet, for den betraktes som ordentlig, men ujålete.

– Skoda er en skikkelig bruksbil fra en anerkjent produsent (Volkswagengruppen, red.anm.), men er likevel ikke breial. Volkswagen har mye av det samme, men at Skoda er mer populær hos de rødgrønne enn VW tyder på at om de to merkene settes opp mot hverandre, er VW mer for dem som ønsker seg bil mens Skoda er for dem som må ha bil, sier han.

Kjøper brukte prestisjebiler

Tangen trekker også frem at det kan stemme med tidligere undersøkelser at mange Høyre-velgerne kjører BMW.


– At Høyre-velgere kjører BMW stemmer med en sosiologisk karikatur av siviløkonomer som bor på vestkanten og spiller golf, men også med karikaturen på strebere fra østkanten som forsøker å legge av seg a-former, kjøper brukte prestisjebiler og stemmer Høyre for at verdiene de ikke har ikke skal bli skattlagt. På samme måte stemmer det at Fremskrittspartiet snakker med en viss grad av sannhet når de sier at de er folkets parti, for Toyota er et folkelig valg. Mange Frp-velgere ville nok ønsket seg en BMW, men økonomien står i veien.

Tangen sier at om det stemmer at Tesla er det mest foretrukne bilmerket for dem som stemmer Miljøpartiet De Grønne, er det i tråd med andre tegn på at partiets velgere er folk med privilegier som klarer å finne overlapp mellom egen hverdagsinteresse og grønn politikk.

– Men at Lexus skulle være så populært blant Rødt-velgerne, stusser jeg over, sier Tangen.

Les: Lexus-eierne er Norges mest fornøyde bileiere – se listen for alle bilmerkene her!

Lexus pop i Rødt

Research manager i Loyalty Group, Lars Jepsen er ikke overrasket over at Lexus er populært hos Rødt-velgerne.

– Også blant disse velgerne finnes det noen som gjerne vil ha en premiumbil, men kanskje ikke settes i bås med typiske «Høyre-biler», som BMW og Mercedes. Dette er jo en «oppgradert» Toyota, hybrid og mer miljøvennlig, som kanskje gjør den til en for dem politisk korrekt premiumbil, sier han.

– Det er heller ikke overraskende at de største bilmerkene som Toyota og Volkswagen er valgt av mange, men poenget her er å er sammenligne mellom de politiske partiene, sier Jepsen.

Rødts partileder Bjørnar Moxness formidler til VG at han ikke har noe svar på hvorfor Rødt-velgerne skulle være spesielt glad i Lexus, men mener det kan tenkes at utvalget ikke er større her enn at det blir litt tilfeldig hva som ender som den tredje mest likte bilen.

På jakt etter bruktbil? Her er oversikten over de beste.

Frp-ere kjører lengst

Partiet Rødt har prosentvis størst andel velgere som kjører mindre enn 10 000 kilometer i året, mens Frp har størst andel som kjører 30 000 kilometer eller mer i året, ifølge AutoIndex.

Det er blant Senterpartiets velgere flest med privateid bil nummer to i husholdningen: 63 prosent. Det er flest SV-velgere som bare disponerer én bil, nemlig 55 prosent.

Ikke grønn for Sp

Svartlakkert bil er mest utbredt blant Venstre-velgere. Grå er vanligst blant KrF-tilhengere.

Senterparti-sympatisører velger oftest sølvfarget bil, mens hvit står sterkest blant Miljøpartiet De grønne.

De ti mest populære merkene blant de blåblå er:

Toyota 10,7 prosent.

VW 10,5 prosent.

Volvo 7,8 prosent.

Ford 7,4 prosent.

BMW 6,4 prosent.

Skoda 5,9 prosent.

Mercedes 5,1 prosent.

Audi 4,9 prosent.

Peugeot 4,2 prosent.

Nissan 4,1 prosent.

De ti mest populære merkene hos rødgrønne velgere er:

Toyota 11,0 prosent.

Skoda 9,0 prosent.

VW 7,4 prosent.

Ford 7,2 prosent.

Nissan 6,0 prosent.

Volvo 5,7 prosent.

Citroën 4,8 prosent.

Opel 4,5 prosent.

Subaru 4,1 prosent.

Peugeot 3,9 prosent.

Her er partitoppen:

De tre mest foretrukne merkene for hvert enkelt parti (ved like tall oppgis flere merker).

Frp:

Toyota 11,1 prosent.

Volkswagen 9,3 prosent.

Ford 7,7 prosent.

Høyre:

BMW 11,7 prosent.

Volkswagen 10,7 prosent.

Volvo 8,2 prosent.

Venstre:

Toyota 12, 9 prosent.

Volkswagen 9,8 prosent.

Skoda 9,3 prosent.

KrF:

Toyota/Volkswagen 12,3 prosent.

Ford 9,4 prosent.

Volvo 8,6 prosent.

Sp:

Volkswagen 12,0 prosent.

Toyota 9,7 prosent.

Skoda 8,9 prosent.

MDG:

Tesla og Toyota 9,7 prosent.

Honda og Nissan 7,9 prosent.

Peugeot og Volvo 6,7 prosent.

Ap:

Volkswagen 12,4 prosent.

Ford 7,8 prosent.

Toyota 9,5 prosent.

SV:

Toyota 16 prosent.

Skoda 8,4 prosent.

Kia 6,9 prosent.

Rødt:

Citroën, Nissan og Skoda 11,4 prosent.

Opel, Ford og Toyota 8,6 prosent.

Lexus 5,7 prosent.

Les også

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Undersøkelse av bilbutikker: Her er bilforhandlerne kundene er mest og minst fornøyd med

  2. Pluss content

    Stor undersøkelse: Bilene vi er mest og minst fornøyd med

  3. Dette er verdens største bilmerker

  4. Pluss content

    Bilene eierne er mest og minst fornøyde med

  5. Pluss content

    Her er våre favorittbiler

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder