Sjekk profftriksene for frontruter

SÅ INGENTING: Politiet tok førerkortet fra bilføreren i 50-årene som kjørte med en slik frontrute. Foto: Politiet

Ser du så lite, ryker lappen i flere måneder

(VG Nett) Dette var sikten «gjennom» frontruten til bilføreren. Da røyk lappen.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over syv år gammel

- Ser du minimalt fremover, tar vi førerkortet og beholder det i minst tre måneder, sier UP-sjef Runar Karlsen.

I tillegg kommer et forelegg på 2000 kroner for å kjøre uten tilstrekkelig utsyn.

UP-sjefen sier de tar altfor mange bilførere som ikke har tatt seg tid til å feie vekk snø og skrape rutene isfrie før de starter kjøringen.

- Er det litt strengt med førerkortbeslag i minst tre måneder?

- Overhodet ikke. Det er graverende og svært alvorlig å kjøre bil med dramatisk redusert sikt. Det er fort gjort å kjøre på noen, sier UP-sjefen.

Han sier mange blir forbauset over førerkortbeslaget, og forklarer seg med at det var kaldt på hendene eller at de manglet isskrape.

Men unnskydningene hjelper ikke overfor lovens lange arm.

- Dette er bare slendrian, sier UP-sjefen.

HVA ER DINE BESTE TIPS FOR ISFRIE FRONTRUTER? DEL DEM MED ANDRE NEDERST.

- Beslagla førerkort

Tidligere en morgen denne uken stoppet politiet i Sauda en mann i slutten av 50-årene. Bilens frontrute var gjengrodd av is, også på innsiden (bildet øverst i artikkelen).

- Mannen skulle på jobb, men han ble stanset fordi han kjørte med en bil som hadde nedisede ruter. Sikten var begrenset. I slike tilfeller reageres det med anmeldelse og førerkortbeslag, sier operasjonsleder Jarle-Utne Reitan ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt til Haugesunds Avis.

Lensmann Randi Kalvik i Sauda beskriver tilfellet i dag tidlig som graverende.

- Man skal ha fri sikt til alle kanter. Det hadde absolutt ikke føreren av denne bilen, sier Kalvik til avisen.

Bileieren ønsker å understreke overfor VG at at han ikke er enig i poitiets fremstilling av saken.

- Da jeg kjørte var rutene isfrie, men da det kom en ekstra passasjer begynte det å dugge igjen, og jeg stoppet selgsagt ved første mulighet for å skrape av vinduet.

Hadde stoppet

Trond Friberg, operasjonsleder ved Haugaland og Sunnhordland Politidistrikt, opplyser til VG Nett at mannen ifølge loggen hadde startet å kjøre.

- Han ble observert kjørende av politiet, men hadde stoppet for å skrape da politiet stanset ham.

Det hjelper trolig lite.

- Det er bare en ting som hjelper når været er slik at isen legger seg på rutene, noe som for øvrig ofte ikke skjer i vårt distrikt, nemlig tålmodighet og et godt varmeapparat, sier Trond Friberg.

Sikt i vindusviskerfeltet

- Må hele ruten være isfri for å unngå førerkortbeslag?

- Nei, dersom vindusviskeren tar, er det godt nok. Men siktfelt fremover på størrelse med en middagstallerken holder ikke, selv om man ser veien foran seg, sier UP-sjefen.

- Hva med sidevinduene?

SLENDRIAN: - Det er slendrian og farlig å ikke skrape av rutene skikkelig, sier UP-sjef Runar Karlsen. Foto: UP

- Man skal kunne både bakover og ut til siden. Det blir en vurdering fra våre folk, men jeg kan ikke huske at vi har anmeldt noen for gjenisede sidevinduer, sier Runar Karlsen.

Men han understreker at også det kan skje. Det kommer blant annet an på vei- og føreforhold.

- Kjører man på motorveien trenger man bedre sikt til siden. Det er en god regel alltid å ha alle rutene klare uansett hvor man kjører.

Han legger til at UP er spesielt oppmerksomme på tungbiler som har kjørt over fjellet, fordi det ofte samler seg is oppå førerhuset.

- Dette kan skli av og vi har eksempler på stygge ulykker. Men om en personbil har snø på taket, griper vi ikke inn. Likevel vil jeg anbefale alle å feie av taket også, sier UP-sjef Runar Karlsen.

LITE BRUKBART: NAF-bladet Motor har testet isfjerningssprayer og konkluderer med at det ikke er grunn til å skrote isskrapen. Rådgiver i NAF, Andreas Handeland (til høyre) sier at sprayene både virker dårlig og er dyre, i hvert fall under forholdene som rådde da testen foregikk. - Da er det bedre å investere i en frontrutebeskytter til en femtilapp. Aluteppet var klart mest effektivt, sier Handeland. Til venstre Motors Tor D. Magnussen. Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Les også

  1. Slik fjerner du duggproblemet

    Med en klut og litt salmiakkvann løser du mye av problemet med dugg på ruten i vinter.
  2. Her er frontruten du aldri trenger å skrape

    (VG Nett) Isdekte ruter, blåfrosne hender og en ubrukelig skrape har forsuret mang en vintermorgen for nordmenn opp…
  3. Her er bilekspertenes frontrute-tips: Slik fjerner vi trafikkfilm

    (VG Nett) Rallyfører Henning Solberg bruker nanosvamp og NAF-ekspert Jan Ivar Engebretsen tyr til oppvarmet spylervæske…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Slik kom sjåføren kjørende til kjøpesenteret

  2. Denne skrapingen kostet sjåføren førerkortet

  3. Så mye dro fotoboksene inn i 2013

  4. Ranssiktet pågrepet da han syklet forbi politikontor

  5. UP-sjefen reagerer kraftig på bussjåførens mobilsjonglering

Fra andre aviser

  1. Dette kostet bilføreren lappen

    Bergens Tidende
  2. Hevder dingser i frontruta kan være livsfarlige

    Aftenposten
  3. Skrapte ikke rutene - fikk kraftig skrape av politiet

    Aftenposten
  4. Sjåføren hadde dårlig tid. Kjørte slik til jobben.

    Aftenposten
  5. Mistet lappen etter dette:

    Aftenposten
  6. Denne nedsnødde bilen var ute i trafikken

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no