Prøvekjørt Ford Grand C-Max: Kjøreglad og funksjonell

MALLORCA (VG) De er begge blant de aller mest kjøreglade og funksjonelle mindre flerbruksbilene. Setekomfort og design er imidlertid ikke like imponerende.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ford C-Max er den mer fleksible slektningen til Ford Focus. Akkurat som Focusen har den også nå fått et helt nytt interiør, nye eksteriørlinjer og alskens mulige tilvalgsmuligheter.

Startpris med den beste utstyrspakken, Titanium, (som de fleste velger) er 269.000 kroner.

Det er 4000 kroner billigere enn en Focus med samme motor og utstyrsnivå.

Se stor bildespesial av begge bilene i toppen av saken.

Syv-seter til rundt 300.000 kroner

Legger du på 33.000 kroner på Titanium-varianten ender du opp med den noe lengre syvsetersvarianten av C-Max, kalt Grand C-Max. Her har du faktisk en syvseter hvor den bakerste seteraden duger helt greit til noe kortere passasjerer.

Det finnes også en rekke forskjellige setekonfigurasjoner som gjør at den lever opp til navnet flerbruksbil.

Grand C-Max er 14 centimeter lengre enn C-Max, men har omtrent samme bagasjeromsplass med fem seter i bruk.

Bra motorer – bra på veien

VG har kjørt nyheten både med en 150 hk bensinmotor og en like sterk dieselmotor. Ikke overraskende er begge motorene meget gode. Både trekkraft over store deler av registeret, presise manuelle girkasser og lav støy gjør at den lille praktikeren mer enn leverer, både med syv og fem seter.

Les prøvekjøringen av en av konkurrentene, VW Golf Sportsvan

Det noe høyere tyngdepunktet i disse bilene har selvsagt en effekt om bilen blir presset i kurver. Det er imidlertid ikke noe stort tema i familiefrakterklassen.

Bare synd at Ford ikke har satset på å gi den et eksteriør som står i forhold til de meget gode kjøreegenskapene.

Høyt under taket i baksetet

Bakseteplassen i C-Max (femseteren) er eksemplarisk bra i høyden men ikke fullt så bra i bredden.

Bagasjeplassen er ikke imponerende men den er helt grei for denne klassen biler. Den nye «flerbruksbilen» til VW, Golf Sportsvan med fem seter, kan by på bedre plass på bak.

Les prøvekjøringen av nye Ford Focus her

Mindre bra setekomfort

Dessverre er ikke setekomforten, hverken foran eller bak, av beste merket. Spesielt foran merker du at både C-Max og Grand C-Max byr på for korte seteputer for optimal sittestilling for en fører på 1.85 meter. Det trekker ned. Den samme sittekomforten har de to/tre i baksetet.

En annen setedetalj som er mindre bra er det midtre baksetet. Dette er ikke et fullverdig bredt sete. Bilen er rett og slett ikke bred nok til å få plass til tre fullverdige seter.

Dette er imidlertid ikke C-Max alene om i dette kompaktsegmentet. Vipper du det lille setet i C-Max bakover kan du imidlertid flytte de to gjenværende setene bakover. Da får du masse plass for to voksne.

Sårt tiltrengt opprydning

Innvendig har C-Max/Grand C-Max gått gjennom den samme transformasjonen som nå både Ford Mondeo og Ford Focus har fått.

Borte er de mange knappene og den knøttlille infoskjermen. Nå er det et ryddig interiør med det siste av teknologiske finesser. Her kan du både snakke til bilen, få den til å hjelpe deg med lukeparkering, kjøre av seg selv og lese fartsgrensene eller for den saks skyld adaptive bi-xenon lys hvor lysstrålen varierer ut fra hastighet og dine rattbevegelser.

Les: Prøvekjøring av BMWs første forhjulsdrevne flerbruksbil

Masse gode motorer

På motorsiden kan du velge mellom den ekstremt gode 1 liter store bensinvarianten på 125 hk eller en 1,5-liters 150 hk bensin. Sistnevnte kan fås med Fords meget gode automatkasse.

På dieselsiden er det en nyutviklet 1,5 litersmotor som gjelder. Denne kan også fås med automat. Ellers er det en 2 liters 150 hk diesel tilgjengelig både med automat og manuelt gir.

Velg smart for minst mulig verdifall:

Modellen holder seg ifølge Autolease best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke: For optimal markedsverdi er det ikke behov for tilleggsutstyr, men de anbefaler utstyrsnivået Titanium.

Beste markedsverdi i forhold til pris oppnås med 1,0 EcoBoost manuell, 125hk, Titanium eller 1,5 TDCi Econetic, manuell, 120hk, Titanium. De anbefaler en nøytral metallic lakk for minst mulig verdifall.

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg cirka som gjennomsnittet i markedet og litt under klassen i bruktmarkedet.

Både C-Max og Grand C-Max er tilgjengelige i Norge fra juni måned.

Se stor bildespesial fra begge bilene i toppen av saken

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder