Her er fasiten etter vegvesenets storkontroller

HOLDER IKKE MÅL: Vogntoget med dette dekket ble stoppet av Statens vegvesen på Ørje under de fire siste dagers storkontroll av vogntog på grenseovergangene. Ifølge vegvesenet kan det se ut som om noen har lagt på kjetting med piggene innover slik at dekket er blitt skikkelig rubbet. Foto: Statens vegvesen

Hvert tredje tunge kjøretøy fikk kjøreforbud

Fire dagers storkontroller på fire grenseoverganger ga kjøreforbud for 36 prosent av alle tunge kjøretøy som ble tatt inn for en nærmere sjekk.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over seks år gammel

Dermed ble det utstedt totalt 314 kjøreforbud og 121 gebyrer mens kontrollene pågikk fra søndag ettermiddag til onsdag ettermiddag.

- Mer enn én av tre som ble tatt inn for nærmere kontroll etter at vi sjekket vekten på vogntoget, fikk kjøreforbud, sier Ronny Lindesteg, faggruppeleder i utekontrollen for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen region Øst, til VG.

Det var totalt over 1700 tunge kjøretøy som var innom vektkontrollen på Svinesund, Østby, Magnormoen og Ørje. Av disse ble 873 tatt inn for nærmere kontroll.

Les også: Vil låse fast trafikkfarlige vogntog neste vintersesong.

Dekk og kjettinger

To tredeler av kjøreforbudene gjaldt manglende kjettinger og/eller dårlige dekk. Resten fordelte seg på tekniske feil, lastsikring og manglende dokumenter.

SKUFFET: Ronny Lindesteg er skuffet over at det er så mange feil og mangler i transportbransjen. Det er også mange brudd på kjøre- og hviletidstbestemmelsene. foto: FREDRIK SOLSTAD

- Jeg er skuffet over statusen, men det er dessverre den trenden vi har sett siste tiden, at det for mange med feil og mangler, sier Lindesteg Le

Juks med kjøre- og hviletid

Vegvesenet sjekket også kjøre- og hviletiden til 55 sjåfører. Da avdekket de 23 brudd, det var altså hele 42 prosent som ikke hadde orden i sysakene.

Tre ble anmeldt.

Lastebileierforbundet mener de kan dokumentere at noen utenlandske sjåfører kjører ulovlig og omgår kjøre- og hviletidsbestemmelsene ved å operere med flere identiteter.

Les også: Vil ha fingeravtrykk på førerkort

- Det er svært alvorlig at sjåfører av tunge kjøretøy jukser med disse reglene. En uopplagt trailersjåfør er farlig både for seg selv og andre trafikanter. Vi er fornøyd med å få luket
mange skrekkeksempler ut fra trafikken. Likevel er det viktig å få med seg at flertallet av de vi kontrollerer har alt i orden, sier Lindesteg.

Les også

  1. Vil låse fast trafikkfarlige vogntog neste vintersesong

    Regjeringen håper at man neste sesong kan bruke hjullås landet rundt for å sikre seg at sjåfører med trafikkfarlige…
  2. Nye storkontroller av vogntog på grensen

    SVINESUND (VG) Statens vegvesen kjører nå en flere dager lang storkontroll av vogntog på fire grenseoverganger, men de…
  3. Ap til angrep mot «kynikere» i transportbransjen

    Arbeiderpartiet vil tvinge de som kjøper transporttjenester til å måtte ta sin del av regningen for vogntog som ikke…
  4. Vil ha fingeravtrykk på førerkort

    Norges Lastebileier-Forbund (NLF) foreslår å innføre fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort for å få bukt med…
  5. Lastebileierforbundet: Utenlandske sjåfører kjører ulovlig på falske identiteter

    Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener de kan dokumentere at noen utenlandske sjåfører kjører ulovlig og omgår…
  6. Storkontroll på Sørlandet, 56 vogntog fikk kjøreforbud

    I snøføyka ved Kristiansand og Flekkefjord ble det bråstopp for mange utenlandske trailersjåfører som ble vinket inn av…

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Nye storkontroller av vogntog på grensen

  2. Vil låse fast trafikkfarlige vogntog neste vintersesong

  3. Storkontroll i nord: 86 vogntog fikk kjøreforbud

  4. Storkontroll på Sørlandet, 56 vogntog fikk kjøreforbud

  5. Nå blir det umulig å stikke fra boten for lastebil-sjåførene

Fra andre aviser

  1. Over 1400 tunge kjøretøy har fått kjøreforbud

    Aftenposten
  2. 114 lastebiler fikk kjøreforbud i kontroller på svenskegrensen

    Aftenposten
  3. Utenlandske vogntog skaper problemer i trafikken

    Fædrelandsvennen
  4. - Det var faktisk de norske vogntogene som kjørte med dårlige dekk

    Fædrelandsvennen
  5. Politiet stoppet et 56,5 tonns vogntog med sommerdekk

    Aftenposten
  6. 140 vogntog fikk kjøreforbud under snøkaoset: - Mange var ikke egnet for videre ferdsel

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder