BELASTNING: Belastningen på kollisjonsdukkene i Renault Twizy er hard. Strukturen er imildertid sterk, og holder stand. Har kollisjonspute og firepunkts setebelte som standard. Hodet greier seg bra, men den vedlig stive strukturen fører til store belastninger, spesielt på nakke og knær. I sidekollisjonstesten er det brystregionen det går utover. Foto: Euro NCAP

Alvorlig sikkerhetsbrist i de aller minste «elbilene»

Kollisjonsdukkene i firehjulsmotorsyklene måtte tåle voldsomme belastninger i testen.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over seks år gammel

Samtlige av de fire testede kjøretøyene fikk svært dårlige resultater i kollisjonstestene utført av Euro NCAP, og noen viste alvorlige svakheter som kan medføre livstruende skader, melder NAF.

De minste elbilene, som for eksempel Buddy og Renault Twizy er per definisjon ikke en bil, men registrert som firehjuls motorsykler. På engelsk kalles de sub-kompakte bilene Quadricycles. Bilklassen består av små og drivstoffeffektive kjøretøy, beregnet på bytrafikk. De kan også være elektriske.

I Norge kan de elektriske firehjuls-motorsyklene benytte kollektivfeltene.

I noen land er de også brukt av lokale myndigheter og institusjoner som krever små og miljøvennlige biler, som Posten her hjemme. I Norge er det registrert nær 50.000 kjøretøyer av denne gruppen. Majoriteten av disse er ATV-er.

- Selv om kjøretøyene er godkjent for registrering og kjøring på vei, slipper firehjuls motorsykler å passere noen av de strenge kontrollene som vanlig biler må igjennom, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding om kollisjonstesten. NAF er samarbeidspartner i testvirksomheten Eur NCAP (se faktaboks).

Kritisk

De fire kjøretøyene som er testet i denne omgangen er:

** Club Car Villager 2+2 LSV (elektrisk).
** Renault Twizy 80 (elektrisk).
** Tazzari ZERO (elektrisk).
** Ligier IXO J LINE 4 Places (bensin).

Samtlige viste alvorlige sikkerhetsproblemer i front- og sidekollisjoner i 50 kilometer i timen, selv om de er typegodkjent for bruk på offentlig vei.

Kollisjonskravene til «minibilene» er ikke som til vanlige personbiler, derfor deler ikke Euro NCAP ut stjerner og poengsummer.

- Vi ønsker likevel å fokusere på sikkerheten i disse kjørtyene fordi de går i den vanlige trafikken sammen med andre biler. Interessen for slike kjøretøy øker, og vi vil opplyse forbrukeren om hvor dårlig sikkerheten i disse kjhøretøyene i virkeligheten er, sier Engebretsen.

Han sier resultatene av kollisjonstesten viser et sikkerhetsnivå som er langt under det som kreves av biler.

- Det er bekymringsfullt. Selv om de møter lovgivende standarder mangler disse kjøretøyene et minimum av sikkerhetsutstyr som har blitt vanlig på personbiler solgt i Europa, sier Engebretsen.

- Kan oppfattes som misvisende

Renault har solgt cirka 100 Twizy i Norge, opplyser PR- og markedssjef for Renault og Dacia, Roger Andersen.

Han understreker at det dreier seg om kjøretøy som er registrert som motorsykler eller mopeder.

- Selv om Twizy tilsynelatende «ser» ut som en bil, er det viktig å påpeke at den ikke er det. Sammenligningen kan fort oppfattes som svært misvisende. Jeg antar at dersom man hadde sammenliknet sikkerheten i disse fire kjøretøyene med sikkerheten på en tohjuls motorsykkel, ville NAFs konklusjon om «elendig sikkerhet» vært annerledes, sier han.

Renault Norge har ikke mottatt noe informasjon fra sentralt hold om testen.

- Twizy har airbag og sikkerhetsbelte. Dessuten er det viktig å merke seg at kjøretøyet som er testet ikke er utstyrt med dører. Alle som er solgt i Norge har hatt dette, uten at dette nødvendigvis ville endret resultatet, opplyser Andresen.

- Overraskende

Administrerende direktør Dapinder Singh Gill i firmaet Avaton som selger Tazzari i Norge, er overrasket over resultatene.

- Ut fra oppbygningen og informasjon fra Tazzari, skulle bilen være relativt bedre ved frontkollisjon. Noe på grunn av oppbygningsstrukturen med rør og i aluminium. Jeg vil tro at beltefeste som løsnet på en side kan være årsak til den såpass lave poengsummen, sier han.

Tazzari har i fjor kommet med en ny modell som heter EM1, denne har montert kollisjonsbjelker i oppbygninger i front, nye seter, belter og ABS-bremser, opplyser Gill. Han anslår at det ruller ca 40-50 eksemplarer i Norge.

Dårlig struktur

MÅ BLI BEDRE: - Denne testen bekrefter at firehjulsmotorsykler generelt har mye dårligere sikkerhet enn vanlige personbiler. Forbrukerne bør ikke være tilfreds med den sikkerhet som tilbys i dag. Denne kjøretøygruppen ser ut til å bli mer og mer populær, og vi produsenter og lovgivende myndigheter til å sikre et minimum av kollisjonssikkerhet, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: Nils Bjåland

De dårlige resultatene kommer først og fremst fra belastningsdataene for skadene på testdukkene, men mange minuspoeng er også gitt for dårlig struktur i oppbyggingen av kjøretøyene.

Her er oppsummeringen fra NAF:

Ligier og Tazzari hadde store svakheter i sine sikkerhetssystemer i frontkollisjonen. På Ligier strakk bilbeltet seg ut av strukturen og testdukken fikk store vandringer som medførte livstruende skader. I Tazzari røk bilbeltet tvert av og hodet til føreren traff rattet med en kraft som indikerte en høy risiko for alvorlig eller livstruende skade.

Karosseriet på Club Car kollapset nesten helt i frontkollisjon.
Renault Twizy er den eneste bilen av de fire som har airbag som standard utstyr. Den scoret best, men den stive strukturen i karosseriet og sikringsutstyret resulterte i noen farlig store skader på testdukkene.

Dårligere enn biler

Testene avviker fra Euro NCAPs normale prosedyrer og resultatene av firehjuls motorsykler (quadricycles) kan ikke sammenlignes med stjernevurderinger publisert for personbiler. Hastigheten blant annet er lavere, og det er færre deltester.

BRA STRUKTUR: Karosseriet klarer seg bra i Tazzari, men dette er grensen for hva den klarer, fastslår Euro NCAP. Batteripakken ligger to steder i bilen, og den fremre trengte langt inn i fotbrønnen. Dette ble ikke målt i testen, men slik inntrengning kan gi ekstremt alvorlige skader i en kollisjon. Kollisjonspute er ikke tilgjengelig. Setebeltet røk i festet på dørstolpen og dukken slo hodet i rattet. Foto: Euro NCAP

Les også

  1. Panser-smell for BMW

    BMWs nye elbil i3 gikk på en smell i kollisjonstesten i EuroNCAP-programmet.
  2. Elendig kollisjonstest for den nye New York-drosjen

    (VG Nett) Her smadres flerbruksbilen Nissan Evalia i kollisjonstesten - og oppnår bare tre av fem stjerner.
  3. Fraråder kjøp av disse bilene

    Statens vegvesen fraråder kjøp av to Toyota-modeller, to Mitsubishi-modeller og en variant fra Kia.
  4. Her er de tryggeste bilene

    Volvo vinner soleklart på sikkerheten i virkelige ulykker, viser en fersk undersøkelse publisert av det svenske…
  5. Her er de sikreste og gjerrigste 2014-bilene

    For syttende år på rad gransker det svenske forsikringsselskapet Folksam hva som er årets beste kjøp.

Mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Se listen: Dette er de minst sikre nye bilene i 2014

  2. Katastrofal kollisjonstest for Ford Mustang

  3. Tre millioner Mercedes-eiere får gratis oppdatering av dieselmotoren

  4. Pluss content

    Test av 16 ladbare hybrider

  5. Pluss content

    Test av mellomstore elbiler

Fra andre aviser

  1. Så sikker er elbilen din

    Aftenposten
  2. Full pott – men ikke for alle

    Fædrelandsvennen
  3. Flommen av elbiler viser at politikken virker

    Aftenposten
  4. Elbiler er fremtiden

    Aftenposten
  5. Godt klima-nytt: Det blir stadig billigere med solenergi

    Aftenposten
  6. Ikke snakk ned elbilen. Den er ikke problemet

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder