LITT NORSK: Norges mest kjente bildesigner, Einar Hareide, har satt sitt preg på denne SUV-en som skal vekke et gammelt bilnavn til live. Foto: Produsent ,

Norskdesignet bilnyhet

Ny Borgward er i seg selv interessant. Det ødelegger heller ikke historien at det står en norsk designer bak.

Artikkelen er over fire år gammel

Kortversjonen: Borgward var et tysk bilmerke, grunnlagt i mellomkrigstiden. Konsernet inneholdt også Hansa, Goliath og Lloyd. Borgward Isabella ble lansert i 1954, og ble selskapets mest populære modell. Bilen forble i produksjon så lenge selskapet var virksomt. I 1961 gikk selskapet konkurs.

Tidligere i år ble det kjent at merket har gjenoppstått, etter 50 år. Og det er nordmannen Einar Hareide (55) som er sjefdesigner i Borgward. Han har jobbet med bildesign både for Mercedes og ikke minst i Saab: SUV-en BX7 er hans første Borgward.

Bilen vi ha sin verdenspremiere på utstillingen i Frankfurt, som åpner for pressen tirsdag til uken.

Det har vært spekulert i om den første Borgwarden fra Hareides hånd skulle bli en kinesisk Beiqi Foton (det er derfra en del av Borgward-pengene kommer fra) av typen Sauvana.

Original design

Men Hareide har forsikret om at hans første bil ikke skulle bli noen «kopi», dette skal være en original design. Bortsett fra det har ikke Hareide sagt et ord.

Men nå har i hvert fall selskapet – med en allerede ganske imponerende organisasjon i Stuttgart – sluppet de første bildene.

Det er ikke noe, verken med plater eller mål, som tyder på at dette er et europeisk skall på noe gammelt, kinesisk. Men ikke før tirsdag vil vi kunne sjekke den ut i virkeligheten.

Men vi kan i hvert fall slå fast at denne er 13 cm kortere enn den kinesiske SUV-en vi snakket om. Akselavstanden på Borgwarden kjenner vi ikke ennå, men kineseren måler 2,79 m mellom hjulene. Akkurat det målet er jeg spent på, for det kan fortelle mer om slektskapet.

Les: En slektning av grunnlegger Carl Borgward bestemte seg for å gjenopplive merket, store planer ble forkynt på Genève-utstillingen i mars.

Se flere bilder av den nye Borgwarden på BilNorge.no

Inspirert

Foreløpig er det selvfølgelig altfor tidlig å vurdere jobben Hareide har gjort. Fra bildene får jeg riktignok assosiasjoner til Buicks «fossefall-grill» og jeg syns jeg ser litt Cayenne i bakdøren.

Logoen er et kapittel for seg. Trapesen til Borgward er kanskje litt for lik Renaults, men det burde likevel ha vært muligheter til å dra den skikkelig opp for å fortelle hva det er som kommer her.

Verdensdebut: Her er Opel Astra stasjonsvogn

Mer på gang

Bilen heter BX7 – du skal være veldig gammel for at BX skal gi deg sjenerende Citroën-vibber. Og tallet betyr vel at det kommer til en skje en nummerering etter størrelsene, for de har lovet oss mange flere modeller i tiden som kommer.

Om det tekniske er det foreløpig bare sagt 2-liters firesylinder på litt over 200 hester. Pluss en lade-hybrid mulighet med el-motorene bak og over 400 hk til sammen.

Med bare bensinmotoren er det en spesialutviklet Borg Warner 7-trinns automat med fordelerkasse som kommer til å sørge for fremdriften.

Den er selvfølgelig fylt til ripa med assistentsystemer, og den har masse skjermer og mengder av oppkoblingsmuligheter.

Se: Audis fetning på hjul

Et stykke frem

Bilen skal først lanseres i Kina i løpet av neste år, så skal det bygges opp en forhandlerorganisasjon i Europa før vi får de første bilene hit.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Les også

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Norsk bildesigner med på verdensnyhet

  2. Kjent norsk bildesigner bak ny megayacht

  3. Nå vil Mercedes yppe seg i en «ny» bilklasse

  4. Dette er ikke vanlig Ferrari-oppskrift

  5. Skulptur på fire hjul

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder