«Smart repair»-metoden gir billigere og raskere reparasjoner

NAF: Liten risiko for bileieren, mye å spare

Retter småbulker og fikser lakkskader til «minipris»

SEM I VESTFOLD (VG) Her fikser de «kjøpesenterbulken» i ekspressfart - til ned mot en tiendedel av «normalpris».

Artikkelen er over seks år gammel

Tusenlappene flyr om du sneier borti en stolpe i et parkeringshus, eller rygger til det knaser i plastfangeren. Men nå kan norske bileiere se frem mot langt mer lommebokvennlige reparasjoner av småbulkene.

- Smart repair er en nisje innen karosseri- og billakkeringsverksteder som er i ferd med å bygge seg opp i Norge. Metodene bygger på tidligere kjente teknikker satt i system, sier Arne Solum. Han leder Bilskadekontoret i Finans Norge (FNO), som organiserer bilforsikringsbransjen.

Dyrt

Forsikringsbransjen forsøker å benytte metodene på småbulker og lakkering av mindre områder.

- Det er relativt høye reparasjonskostnader på skader i Norge, og reservedelsprisene har økt urealistisk mye de siste årene, sier Solum.

Joakim Larsen i firmaet Kepler i Vestfold har holdt på med smartreparering i halvannet år.

- Det handler om en mer logisk pris for kunden, og det er miljøvennlig. Det er bedre å lakkere en liten flekk enn å lakkere en helt støtfanger, sier Larsen.

Hans erfaring er at tidsbruk og prisnivå også skaper et nytt marked.

- Mange bileiere reparerer ikke små skrammer fordi det er så dyrt. Nå er det flere som velger å reparere dette, sier han.

Prisen avhenger av taksten.

- En «kjøpesenterbulk» på en dør kan fort koste opp mot 10.000 kroner. Hos oss koster det sjelden over 1500 kroner for samme jobben, sier Larsen.

Fastpris på hull eller sprekk i støtfangeren er 3590 kroner.

Mindre bulker

- Hva kan dere ikke gjøre med smart-metodene?

- Vi kan ikke ta skader som er større enn en håndflate, og det totale området vi jobber på skal ikke være større enn et A4-ark. Panser er vrient å flekklakkere. Vi er avhengige av å ha en naturlig knekk eller bue i karosserioverflaten som vi kan jobbe opp mot. Sølvfarge er også vanskelig. Da kan vi måtte lakkere hele området. Da bruker vi tradisjonelle metoder her, med normal lakkeringsboks.

- Hva om det oppstår rust der dere har rettet en skade?

- Dette vil være like holdbart som resten av lakken. Reparasjonen skal holde som en tradisjonell reparasjon. Men du skal vente i fire uker før du polerer etter reparasjonen, og være forsiktig med bruk av kjemikalier de første to ukene til lakken helt herdet.

SPOT ON: - Når man skal reparere en typisk skade i et støtfangerhjørne er den store forskjellen mot tradisjonell oppretting og lakkering er at skaden som oftest blir reparert på bilen, uten demontering. Man sparer tid og utgifter, sier spot paint-ansvarlig Lars Erik Orman. Lakkerer Egil Stetzer flekklakkerer en BMW 5-serie i bakgrunnen. Foto: Jan Petter Lynau


Under en time på lakkskade

I smart repair benytter man nye og avanserte metoder for å få fortgang i reparasjonen.

Blant annet herdes lakken på plastfangeren med infrarødt lys. Tørkeprosessen er gjort på sekunder, mot et par timer hvis den skulle lufttørket. En såkalt UV-fyller, ultrafiolett lys, tørker grunning på 20 sekunder, mot normalt 25 minutter.

- Det bidrar til at vi i snitt bruker en og en halv time effektiv arbeidstid på en fanger- eller lakkskade. Her jobber lakkereren på tre biler samtidig. Det blir jo effektivt, sier spot paint-ansvarlig Lars Erik Orman.

- Vil man ikke se fargeforskjeller i lakken når bare et lite område blir lakkert?

- Normalt ikke. Metoden går ut på å smelte ny og gammel lakk sammen i overgangene. Vi har utstyr for å finne nøyaktig plasttype som er brukt i fangeren og har tilgang til lakk-koder som andre skadeverksteder. Vi bruker også en scanner, sier Orman.

Retting av bulk kan ta ned til fem minutter.

I stedet for å banke ut bulken på tradisjonelt vis og lakkere hele karosseridelen, smyger en moderne oppretter seg inn på baksiden av bulken med en lang stav. Herfra masseres bulken ut fra baksiden. Det kan ta fra noen minutter til en times tid.

- Så lenge lakken er hel kan vi fikse den. Men det tar tid å bli en god oppretter, man må ha det i fingrene og øve jevnlig i minimum et år, sier Joakim Larsen.

PENGER Å SPARE: - Vi hilser i utgangspunktet alle tiltak som sparer forbrukeren for penger velkommen, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen. Foto: Jan Petter Lynau

NAF: - Liten risiko

Dette vil kunne spare bileierne for mye penger - og risikoen er forholdsvis liten, mener NAF. Bileierorganisasjonen følger med det voksende markedet for rimeligere småreparasjoner.

- Vi ser liten risiko for bileierne ved å bruke denne typen reparasjoner. Dette dreier seg om forholdsvis små reparasjoner som ikke akkurat kan gi et dyrt motorhavari som følgeskade. Men selvsagt skal reparasjonen være fagmessig utført. Vårt råd er å bruke sunn fornuft og gjøre vurderinger som når du velger en hvilken som helst annen tjeneste. Det skader heller ikke å oppsøke flere for å få en priser og forhøre seg om hvordan vedkommende vil reparere skaden, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Uansett må virksomheten forholde seg til lov om håndverkertjenester på arbeidet, der reklamasjonsretten er fem år, understreker Edvardsen.

- De fleste skjønner forholdsvis raskt om dette er en etablert virksomhet eller en «bakgårdskatt» som kan være forsvunnet hvis du senere kommer for å reklamere.

- En tredjedel av prisen

- Vi har drevet med dette i mange år, og våre takstmenn er opplært i å vurdere hva som kan repareres med disse metodene, sier leder for takst i Norge i If forsikring, Svein Rolf Johansen.

Han sier at deres erfaring er at smart-reparasjoner koster rundt en tredjedel av tradisjonell skadereparasjon.

- På småskader er det sjelden lønnsomt å bruke forsikringen. Da oppfordrer vi kunden til å få det reparert på et smart-verksted.

- Vil ha nye krav

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er bekymret for den voldsomme oppblomstringen av smart repair-bransjen.

- Vi har fått signaler om at det er aktører som tilbyr reparasjoner de ikke har kunnskap til å utføre, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF). De organiserer 1200 verksteder og bilforhandlere.

- Det er nødvendig med krav til de som skal utføre smart repair. Dette vil vi ta opp med Vegdirektoratet, sier Nilsen.

Et spørsmål bransjen vil avklare er garantiansvar.

- De seriøse aktørene i bransjen forholder seg til lov om håndverkstjenester. Alle seriøse bedrifter vil dessuten spesifikt si ifra dersom man ikke har kompetanse til å utføre en jobb, eller man ikke kan innestå for arbeidet, sier Nilsen. Det innebærer reklamasjonsrett på arbeidet i fem år, sier Nilsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder