GOD: En ny «gud» er det ikke, men nye Volvo XC90 er absolutt en god bil. Den massive fronten og bilens design er spesialsydd for å appellere til bilens største marked, USA. Det siste året har ikke vært så bra for Volvo i USA. Foto:Hanne Hattrem,

Prøvekjørt Volvo XC90 :
En imponerende nyvinning

BARCELONA (VG) Da den ble lansert var det bilen mange snudde seg etter, og det var stor sta(tu)s med en XC90 i garasjen. Etter 15 år ruller en ny trendsetter i millionklassen ut fra Volvo.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det har tatt lang tid å få generasjon to på veien. Det har drøyd blant annet fordi ingeniørene ventet på en ny og lettere plattform. Ventetiden har trolig vært gull verdt for Volvo. For nå er «alt» av siste skrik innenfor teknologi på plass.

Utvendig er det en bil med en massiv og firkantet front som møter oss. Hekken er tydelig Volvo, med baklysene trukket opp langs bakruten, nydesignet, men som før.

Innvendig er det imidlertid skjedd en radikal helomvending.

Ikke en eneste Volvo-eier vil trolig kjenne igjen så mye som en liten hendel: Layouten er helt ny. Et enormt antall knøttsmå og lavt plasserte knapper i eksisterende modeller er fjernet til fordel for en diger «iPad»-lignende berøringsskjerm. Under skjermen er det plasser bare noen få knapper, blant annet for volum og maks luft til frontruten.

Vil opp en klasse

Med den nye XC90-modellen har Volvo et mål – fighte tyskerne i premiuemsegmentet.

– Vi vil virkelig inn i premiumsegmentet, vi har bare en sjanse, denne. Dette er ilddåpen vår, sier den norske Volvo-sjefen Øystein Herland.

Førsteinntrykket etter å ha kjørt bilen i rundt 20 mil på den internasjonale presselanseringen utenfor Barcelona i Spania er nok at målet er innenfor rekkevidde. I hvert fall når det gjelder opplevd kvalitet og modernitet er denne bilen i toppklasse (så også på pris, se tabell for spesifikasjoner og konkurrenter nederst).

Bilen flyter nydelig på veien, parerer dumper og drar seg gjennom svinger i en fast og fin opplevelse, men er ikke utpreget sportslig. Vi har kjørt D5-varianten (225 hk diesel), som leverer bra med krefter. Men herregud – det er virkelig en nytelse å dælje på i den ladbare hybriden, T8. Litt kort påkjøringsfelt og høy hastighet på motorveien er enkelt og trygt når du har 400 hester fra bensinmotor og elmotor å rutte med. Akselerasjon fra 0-100 km/t er på 5,9 sekunder. Pris: 965.000 kroner. Forbruket målt etter EU-syklus er 0,25 liter per mil.

Men hvorfor Volvo ikke lager en ladbar hybrid med mye mindre krefter er det mange som lurer på. Svaret er ikke så komplisert: De tjener mer penger på dette uværet av en bil. Kundene i større markeder enn i Norge skal være sugne på heftig og ladbart.

Ifølge Volvo har det tatt tre år å utvikle andre generasjon XC90. Modellen er en del av utviklingsprogrammet til Volvo Cars på 70 milliarder kroner, og som dermed er et av Sveriges største industriprosjekter de siste årene.

Finesser

Til Norge kommer bilen kun med firehjulsdrift og automat, og som syvseter. Denne løsningen tar noe bagasjeplass, med det er likevel romslig i bagasjen. I tredje rad kan folk opp til 1,70 sitte greit, og setene er plassert slik at man har sikt fremover. Vil du ha fem seter, kan du få det, men erfaringen er at bruktverdien da synker.

Volvo er eid av kinesiske Geely, men svenskene holder hånden til de grader hånden på rattet. Jeg mener: Det er jo ganske utsøkt med girspak i krystall fra svenske Orrefors (dessverre er den bare tilgjengelig på T8-modellen, ladehybriden). Verdt å nevne er at under krystallen er giret levert av Kongsberg Automotive.

Dessuten: Det fires ikke på sikkerhet. Volvo har selv sagt at XC90 får den mest omfattende og avanserte sikkerhetspakken i bilindustrien. Om det er tilfelle, får vi blant annet se når resultatene fra den uavhengige kollisjonstesten i regi av EuroNCAP foreligger.

To av sikkerhetssystemene pløyer ny mark: Et som skal begrense skader ved utforkjøring, og et som innebærer automatisk nødbrems for kryssende trafikk – altså hvis du svinger ut mot en møtende bil. Dagens autobrems-systemer hugger inn bremsen hvis du er uoppmerksom og ikke bremser for bilen foran. Volvos system stopper for syklister og mennesker, og nå altså også kryssende trafikk.

Bestselgerne

Volvo har et salgsmål på 1000 biler de første 12 månedene etter at bilen kommer til Norge i mai. Den skal krige mot blant andre BMW X5 (546 solgte i 2014), Range Rover Sport (224), Mercedes M-klasse (163) og Porsche Cayenne (107).

Flere måneder før bilen kommer til Norge har 531 bestilt den nye modellen – uten å kjøre den.

De fleste går for D5-varianten, en firesylindret diesel på 225 hestekrefter. Denne kommer i tre utstyrsnivåer, fra 781.000 til 851.000 kroner for Inscription (som erstatter Summum). Dyreste variant nå er T6 (bensinmotor på 320 hk til over en million kroner).

Dyre varianter

Motorprogrammet består av nye, firesylindrede diesel- og bensinmotorer: Den «billigste» varianten som kommer i løpet av året blir en 190-hesters diesel til 725.000 kroner i laveste utstyrsnivå (som ingen kjøper).

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner vedlikeholdskostnader og verditap i VGs biltester, opplyser at bilen kommer til å holde seg bedre enn snittet i bruktverdi. Best bruktverdi fås med Inscription eller R-Design. Obligatorisk er teknikkpakken med blant annet nødoppringing (9500). Styr unna laveste utstyrsnivå. Dynamisk cruisekontroll koster 5900. Årlige driftskostnader er beregnet til 6750 kroner, som snitt.

PS! D5-varianten i Momentum som koster 811.000 kroner, koster 554.000 kroner i Sverige.

TABELL: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder