81 ANBEFALTE: Av de 100 mest solgte bilene er det 81 som har totalkarakteren fem av fem stjerner. Fire av disse er Mitsubishi Outlander, og fra venstre nederst, Kia Sportage, VW Passat og Volvo V40 (CC-modellen på bildet). Foto: Jan Petter Lynau, Øystein Larsen-Vonstett og Hanne Hattrem,

Dette er bilene myndighetene vil du skal kjøpe

Å kjøpe sikrest mulig biler sparer liv. Kjøp derfor
ikke nye biler som har færre enn fem stjerner i de europeiske kollisjonstestene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det sier senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratets trafikksikkerhetsseksjon. Hun står bak rapporten «Sikre biler 2014», som er veivesenets årlige oversikt over sikkerhetsnivået til de 100 mest solgte bilene – biler som skal rulle på norske veier i 10-15 år fremover.

Se tabell for de 100 bilene nederst i artikkelen.

Basert på beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) i 2014, er stadig sikrere biler årsaken til en reduksjon i antall drepte i trafikken. TØI anslår at vi i dag hadde hatt cirka 130 flere drepte og hardt skadde per år dersom bilparkens sikkerhetsmessige standard hadde vært som for 10 år siden.

Derfor står bilvalget også om livet, ikke bare pris, hestekrefter, drivstofftype eller bruktbilverdi, mener Budalen.

– 81 av de 100 mest solgte bilene har fem av fem mulig stjerner, det er knallbra. Vårt råd er å velge en bil med fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester når du skal kjøpe ny bil, og med fire eller fem hvis du skal kjøpe bruktbil, sier Budalen.

European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) er et program for testing og klassifisering av sikkerheten i nye biler. Testene er frivillige, og tøffere enn minstekravene for markedsføring. Det er likevel en bred oppfatning om at NCAP-testene er bransjestandarden, og de fleste bilprodusenter bruker kollisjonsstjernene i reklamen for sine biler.

Les mer om kollisjonstestene i faktaboksen til denne artikkelen.

Anbefales ikke

Blant de 19 bilene som ikke har fått toppscore, er det syv modeller som mangler karakter og 12 som har fått karakteren fire.

Årsaken til manglende karakter kan for eksempel være at modellen er så ny at den ennå ikke er testet, eller at testen er for gammel.

12 bilmodeller har fått fire stjerner, og er dermed ikke anbefalte kjøpt av Statens vegvesen. Disse er BMW i3, Kia Picanto, Kia Soul, Citroën C4 Cactus, Mitsubishi Space Star, Mitsubishi i-MiEV, Toyota Aygo, Nissan Note, Citroën C-Zero, Hyundai i10, Peugeot iOn og Citroën C1.

BMWs nye elbil i3 gikk på en smell i kollisjonstesten i EuroNCAP-programmet. Årsaken er at fotgjengere risikerer et svært ublidt møte med panseret.

– Poengsummen i denne testen ligger ikke så langt unna fem stjerner. Det er også viktig å påpeke at kravene blir strengere og strengere, og at fem stjerner i dag ikke kan sammenlignes med hva fem stjerner var bare for et par år siden. BMW i3 har også en rekke sikkerhetssystemer som ikke bedømmes hos Euro NCAP. Bilen har både aktiv fotgjengerbeskyttelse, fotgjengervarsling, autostoppfunksjon og automatisk «emergency call» som ringer nødsentralen om bilen er utsatt for kollisjon. Dette utstyret er det fortsatt ingen andre elbiler som har, understreker informasjonsdirektør i BMW Norge, Christian Gottschalk.

– Kan bli felt

Kommunikasjonssjef Ranveig Sønju i Citroën Norge påpeker at både Citroën C1 og C4 Cactus ble testet i 2014, altså etter at vektingen av kategorien er forandret. Testen har fremdeles fire kategorier (beskyttelse voksne, barn, fotgjengere og førerassistansesystemer), men kategorien for førerassistansesystemer, deriblant automatisk nødbrems, vektlegges nå sterkere enn tidligere.

– Hverken C1 eller C4 Cactus er utstyrt med automatisk nødbrems. Det er udiskutabelt at det er et pluss å ha autobrems, men fraværet av dette i disse to modellene gjør ikke de to modellene mindre sikre som sådan. Begge oppnår fem stjerner når det gjelder beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere. Det er altså på det siste kriteriet bilene ikke får toppscore, og fordi dette kriteriet fra 2014 vektlegges sterkere, gir det en totalscore på fire stjerner for Cactus.

C-Zero ble testet i 2011. Bilen var ikke utstyrt med antiskrenssystem som standard i alle land, og ble straffet for det. I Norge har systemet derimot alltid vært standardutstyr, opplyser Sønju.

Må gi generelt råd

– Årsakene til en karakter på fire eller dårligere kan være flere, men vi er avhengig av å gi et generelt råd. Det viktigste er at du selv sjekker sikkerheten til den bilen du skal kjøpe. Sikkerhetsnivået er hele tiden på vei oppover, og det neste svært viktige er autobrems, et system som nødbremser bilen hvis du selv er uoppmerksom, sier Anne Beate Budalen.

Bedre elbiler

Av de ni elbilmodellene som er kommet med på listen over «mest solgte», har fem modeller fått fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Alle elbilene på listen har antiskrenssystem som standardutstyr.

– Det er gledelig at elbilene som kommer på markedet har den samme kollisjonssikkerheten som vi er vant til for personbiler. Det blir mye enklere å velge miljøvennlig når sikkerheten er den samme, sier senioringeniør Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.

Les også: Her er de sikreste og gjerrigste bilene.

Bruk «nybilvelgeren» til Statens vegvesen når du skal kjøpe ny bil.

HER ER SIKKERHETSNIVÅET I DE 100 MEST SOLGTE BILMODELLENE 2014:

* Av modellen Volkswagen Golf ble det i 2014 førstegangsregistrert 2109 elbiler (Volkswagen e-Golf).

** Av modellen Volkswagen up! ble det i 2014 førstegangsregistrert 3172 elbiler (Volkswagen e-up!).

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder