RUSK I MASKINERIET: Porsche-topp Matthias Mueller var nok ikke klar over feilene på bilen da han viste den ladbare Porsche 918 Spyder for første gang på et Volkswagen-arrangemet i forkant av av bilutstillingen i Frankfurt i september 2013. Foto:Kai Pfaffenbach,Reuters

Tilbakekaller Norges dyreste Porsche – for tredje gang

Den dyreste varianten i Porsche-sortimentet har fått nok en ripe i lakken.

  • Jon Winding-Sørensen (Bladet Bil/BilNorge.no)
  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fem år gammel

Nå melder Jalopnik at den ladbare hybridbilen med V8-motor og to elmotorer som klemmer ut 608 hestekrefter – og som koster nærmere 9 millioner kroner (startprisen er 7,5 millioner kroner), må inn til sin tredje tilbakekalling.

Etter å ha vært vist på bilutstillinger som konsepter fra 2010, fikk 918 Spyder sin verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i 2013. Bilen ble satt i produksjon i et begrenset antall i 2014. Nå er alle de 918 planlagt produserte solgt.

Men ekstrembilen fra den vanligvis så solide produsenten og fabrikken i Zuffenhausen har vært rammet av flere – sikkert for Porsche – pinlige feil:

Først dreide det seg om en bærearm som styrte deler av bakhjulsopphenget. Den kunne brekke. Om det skulle skje, kunne førerne miste kontroll over bilen og risikere å krasje, ifølge NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Denne armen måtte byttes på noen biler, med en som nå møtte fabrikkens nøyaktige spesifikasjoner.

Les også: «Verdens billigste bil» ble ingen suksess – med nå får den «hekklift».

Kunne ikke garantere levetid

PLUGG PÅ: Porsche 918 Spyder kan lades, og kjøre inntil 31 kilometer på strøm. Forbruket målt etter EU-syklusen er 0,31 liter på mil. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er svimlende 2,6 sekunder. Foto:Michaela Rehle,Reuters

Den andre gangen gjaldt det «chassis-komponenter med kvalitet som gjorde at Porsche ikke kunne garantere komponentens levetid», slik Porsche formulerte det.

Ganske løst formulert, men det viste seg etter hvert at det gjaldt nedre bærearm i forhjulsopphengningen som kunne knekke slik at «bilens kjøreegenskaper kunne bli påvirket».

Les også: Nå oppstår dette bilmerket fra dødsriket.

Kabelfeil

Den ferskeste tilbakekallingen gjelder kabelsettet til motorens kjølevifte og noen karbonkomponenter som ville kunne skade viften.

I fjor fikk 785 Porsche 911 GT3-kundebiler nye motorer, etter brannfare. For sikkerhets skyld, på grunn av en mulig brannfelle.

Det er solgt tre Porsche 918 Spyder i Norge. Siden den første ble levert i februar i år og de to andre april, er det kun den tredje tilbakekallingen som har rammet de norske bilene, bekrefter administrerende direktør Morten Scheel hos den norske Porsche-importøren Autozentrum.

– Kundene er underrettet, og bilene skal inn til sjekk, sier han.

På jakt etter biltester? Sjekk her.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Mer om

  1. Trafikk
  2. Bil

Flere artikler

  1. Prøvekjørt Porsche 911 Carrera:
    En ny kjøremaskin er født

  2. Porsche-revolusjonen

  3. Spionbilder: Porsche-bastard viser fremtiden

  4. Bilutstillingen i Frankfurt: Her er seks biltrender å se opp for!

  5. Disse nye elbilene kommer de neste fire årene

Fra andre aviser

  1. Porsche-krangel i Jæren tingrett: Kjøpte bil som ikke lovlig kan kjøres på norske veier

    Aftenposten
  2. Seinfeld rydder i garasjen

    Aftenposten
  3. Porsche-forhandleren i Bergen utvider. Nå skal de selge luksusbiler til trønderne også.

    Bergens Tidende
  4. Åpner Porsche-senter i Sørlandsparken: Klar til kamp om luksuskundene

    Fædrelandsvennen
  5. Denne Porschen blir avgiftsfri

    Aftenposten
  6. Denne Porschen blir avgiftsfri

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder