RØD RACER: Når oljestaten Dubai arrangerer bilmesse, er Porsche og Ferrari nærmest som dusinvare å regne. Her inspiserer en besøkende en Dodge Viper GTS i går. Foto: AP

Kraftorgie på bilmessen for de aller rikeste

DUBAI (BILNORGE.no) Luksus- og hk-faktoren er høy på Dubai Motor Show. Høyeste toppfart vi har notert er 560 km/t - av en bil med 5000 hestekrefter. Slå den!

  • Knut Moberg d.e. (Bladet Bil/BilNorge.no)

Artikkelen er over seks år gammel

Kanskje er det en grunn til at Volvo glimrer med sitt fravær på den internasjonale bilutstillingen i Dubai. Her er det versting-bilene som dominerer.

Det er Ferrari, Jaguar og alle kjente og ukjente sportsbilprodusenter som breier seg ut. Da må volummerker som Toyota, Hyundai og Fiat finne seg å stå helt i skyggen.

Se fyldig bildespesial her!

På øverste hylle

Som når den danske produsenten Zenvo viser sin lavtflygende sportsbil som «bare» har en motor på 1100 hk. Motoren er bygget av en spesialfabrikk i USA.

Nå blir den danske bilen ikke noe man vil se på hvert gatehjørne. For planen er bare å bygge 15 biler. Da er det eksklusivt å være eier - ikke mange i gata som har akkurat den modellen.

Enda mer eksklusiv er den første «serieproduserte» bilen laget i Dubai. Og skulle det komme en bil fra oljelandet, så måtte det være det råeste på fire hjul - godkjent for vanlig vei.

Bilen bærer det underlige navnet «Devel», men skal ifølge produsenten ikke ha noe med «djevelen» å gjøre. Det er en forkortelse fra Dubais første bilprodusent.

5000 hestekrefter!

De starter i det små - for det skal bare bygges 7 (syv) slike biler. Men de som kan legge noen millioner på bordet, får en bil med 16-sylindret motor med flere turboer - og ja, tro det eller ei, - 5000 hestekrefter. Motoren vil bli håndbygget spesielt for denne bilen av en spesialfabrikk i USA.

- Vi skal ta alle verdensrekorder, sier fabrikkens representant, som sier det ikke skal bli vanskelig å selge de syv bilene. Innredningen er ekstrem på alle måter - og kunden kan selv bestemme hvor mye gull og platina bilen skal fylles med.

Racerbiler for landevei

Dette er en helt vanlig bilutstilling - men knapt noe annet sted er det så mye glitter, muskler og rikdom.

Alt som kan krype og gå av italienske sportsbilmerker har enorme stands der direktører i formsydde dresser sammen med et knippe av supermodeller fløyet inn fra hele verden - forsøker å imponere mengden av arabere som elsker å være i fokus.

Bil er status - og ikke noe man bruker for transport. Her er det show-off for alle pengene.

Se stort bildegalleri

Hert er spanske Spana og W Motors fra Libanon. Bentley viser sin spesialversjon Mulsanne Shaheen - utviklet særlig for markedene i Midt-Østen. I baksetet er det nesten så rommelig at man kan få plass til et lite spisebord.

Ledende amerikanske produsenter er på plass med Cadillac og GMC - men mest oppsikt vekker Venom GT Hennessey. Og ikke minst McLaren som i år kan se tilbake på 50 års virksomhet.

I lekegrinda: kinesiske biler

I denne Midt-Østens lekegrind benytter flere kinesiske bilprodusenter muligheten for vise at Kina-biler kommer for fullt. Og der handler det ikke om sportsbiler - men om bruksbiler.

Produsentene har et enormt produktprogram (ikke mye med firehjulsdrift) - og kineserne viser alt fra en kopi av største Hummer, i grønn militærfarge naturligvis - til SUV-er i alle størrelser.

Og alle snakker om global vekst. Eksport til 20 nasjoner i dag, skal bli 69 i morgen.

- Først tar vi Afrika, Midt-Østen og Asia. Deretter Europa, er ordene som går igjen på reklamen som er bakgrunn for bilene.

Sekshjulstrekk takk

Mercedes-Benz fornekter seg ikke, og den enorme G63 fra AMG vekker enorm oppsikt med sekshjulsdrift og V8-motor på 544 hk. Pris fra én million kroner og oppover. Det er lite i forhold til den danske sportsbilen Zenvo, som koster fra én million dollar og oppover.

Kanskje er det en grunn til at det er god plass rundt en enslig Nissan Leaf - den kommer neppe på salgstoppen i Dubai. Der blir det i år solgte rundt 380.000 nye biler - en økning fra i fjor med 20 prosent.

Og det er ikke småbilene som dominerer - men store og påkostede biler. Selv om det mellom glamouren også er mye Toyota og Volkswagen.

Så når Volkswagen viste fram sin prototype på en fullsize SUV - Volkswagen Cross Blue - sa importøren at «dette er folkevogna for Midt-Østen».

Den skal komme på markedet om to til fire år - med plugg-inn hybrid med en 190 hk dieselmotor foran - samt to elektriske motorer på 54 og 115 hk - til sammen 305 hk.

Artikkelen er levert av BilNorge.no

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder