100 ÅRS HISTORIE: Bilen har en rekke designelementer fra ulike epoker i bilhistorien. Således er eksempelvis setene som er støpt i karbonfiber trukket med håndsydd lær og hele fronten støpt i fiber basert på Mercedes Formel 1-biler. Foto: Mercedes

Mercedes går i barndommen

(VG Nett) Den er ultramoderne, men likevel prikk lik Karl Benz' første patenterte bil fra 1886 - den nye fremtids-Mercedesen.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Det er vel ikke akkurat bilen du tar på hytta, men miljøvennlig går den ute på veien, toseteren med «sykkelhjul», som lærlingene hos Mercedes har konstruert.

Mercedes tror på hydrogenbiler som en del av fremtidens utslippsfrie biler. Konseptbilen er et resultat i opplæringen med å konstruerer og designer biler med brenselceller og elektrisk drivlinje.

Les:Norske bilavgifter kan stoppe nye miljøbiler.

150 mann

Totalt 150 mann har vært innom prosjektet som resulterte i den spinkle konstruksjonen F-Cell Roadster. Oppgaven var å bygge en ekstremt enkel bil som viser hvordan en brenselcellebil fungerer.

Styringen skjer via en joystic, med såkalt «drive-by-wire»-teknologi, som er et system som benytter elektriske signaler i stedet for en mekanisk forbindelse for eksempel styring, bremsing og giring.

Les:Skal arrangere hydrogenrally i Norge.

SKILT VED FØDSELEN: Mercedes F-Cell Roadster og Karl Benz Patent-Motorwagen. Foto: Mercedes

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder