Elbilen cirka 2500 kroner billigere i året

Sjekk 3-årsregnskapet for Nissan Leaf kontra VW Golf

BILLIGERE: Nissan Leaf er klart billigere å kjøre enn Volkswagen diesel-Golf. Men den kommer ikke veldig bra ut dersom man tar med forventet verdifall. VW Golf Blue Motion kommer gunstigere ut som bruktbil enn Nissan Leaf. Foto: NTB scanpix og Hanne Hattrem

Elbil lønner seg - men bare såvidt

Til tross lave drivstoffkostnader, ingen nybilavgift og null i bompenger. Det er så vidt det er billigere å kjøre elbilen Nissan Leaf enn en diesel-Golf.

  • Hege Lyngved Odinsen
  • Hanne Hattrem
  • Camilla Tryggestad Visjø

Artikkelen er over seks år gammel


Du sparer bare 2576 kroner i året over en treårsperiode på å kjøre Nissan Leaf kontra Volkswagen diesel-Golf.

Det viser regnestykket som biladministrasjonsselskapet Autolease har gjort på oppdrag av VG. Firmaet har sammenlignet de månedlige utgiftene for Norges mest populære elbil mot Norges mest populære bilmodell.

Men da er hverken tidsbesparelse fordi du raser forbi køen i kollektivfeltet, eller miljøgevinsten beregnet.

Forventer verdifall

- Årsaken til at elbilen ikke er så mye billigere å eie enn dieselbilen, er det store verdifallet som forventes, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge.

Årsaken er usikkerhet knyttet til goder og batteriteknologi.

- Så lenge kjørelengde på elbil er begrenset til rundt 15 mil, er det vanskelig å matche verdifallet med en bil som kan brukes til mer enn bykjøring. For de fleste blir disse biler en nr. 2 bil. Tesla Model S er så langt eneste elbil som kan sammenlignes direkte.

Beregningen som er gjort tar utgangspunkt i en rekke punkter for faste utgifter i bilholdet, som verditap, billån, forsikring, service og vedlikehold, drivstoff, årsavgift, bompenger og parkering. (Se faktaboks)

Langt blir billigst

Ifølge utregningen kommer elbilen best ut for alle kjørelengdene, enten man kjører 15.000 km, 20.000 km eller 25.000 km i året.

- Regnestykket viser at elbilen er billigst og det blir enda tydeligere når man bruker bilen mer. Kjører man 25.000 km i året er forskjellen mellom de to biltypene nesten 15.488 kr., sier Roar Øverby, som har gjort regnestykket. Han legger til at jo lengre man kjører, jo bedre - men, desto mer utfordrende kan bilens batterikapasitet være.

Null bompenger

Kjører du som gjennomsnittsnordmannen - 15.000 km i året - skiller det 2576 kroner på ditt årlige bilbudsjett - i favør av elbilen. Forskjellen er kanskje mindre enn man skulle tro tatt i betraktning at en elbil har minimale avgifter, null i bompenger og mye billigere drivstoff.

Hos Autolease er man ikke overrasket over tallene ettersom verditapet hos elbiler er forventet å være høyt.

- Jokeren i bilregnskapet er hva man faktisk oppnår av annenhåndsverdi ved elbil. Her er det mange usikkerhetsmomenter knyttet opp mot incentiv- og avgiftspolitikk. Grunnet den store usikkerheten blir elbil vurdert forsiktig, men vi understreker at verdiutviklingen kan gå begge veier, sier Øverby.

Tesla til halv pris etter tre år

Etter bare tre år har Tesla-eierne trolig svidd av halve kjøpesummen, bare i verditap, har biladministrasjonsselskapet Autolease beregnet.

Det betyr at den som har kjøpt toppmodellen Tesla Model S Signature Performance til 679.000 kroner, på tre år har «tapt» 339.500 kroner - og det nesten uten en lyd!

- Verditapet vil bli mindre

Nissan-sjef Pål Simonsen er overrasket over at kalkylen til Autolease setter så lav restverdi.

- Vi tilbyr kundene en garanti for høyre restverdi. På den modellen som Autolease har satt restverdien (antatt markedsverdi etter tre år) til 114.310 kroner, opererer for eksempel vi med en restverdi på 133.374 kroner. Med garantien vil du spare mer, sier Pål Simonsen, Norges-sjef i Nissan Nordic Europe.

Forutsetningen er at kunden finansiere bilen gjennom Nissan Finance kjøpt gjennom en autorisert Nissan-forhandler.
Hittil har ikke så mange kunder benyttet seg av tilbudet.

- Beregningene viser at jo lengre du kjører, jo mer lønner det seg med elbil?

- Det stemmer. Mange tror at elbiler kjører kort, men undersøkelser gjort av Elbilforeningen viser at 90 prosent av eierne i stor grad bruker elbilen som bil nummer en.

Volkswagen-sjef Ulf Tore Hekneby er ikke overrasket over at Golf-modellen har lavt verditap.

- Vi vet at den taper seg mindre i verdi enn mange andre.
Importøren Harald A. Møller introduserer i år og i neste år elbilene e-Up og e-Golf.

- Vi har ingen erfaring med elbiler, så vi kan ikke si noe sikkert om verditapet. Men jeg tror at når elbiler nå blir stadig mer vanlig, vil disse bilene holde seg langt bedre i pris, mener Hekneby.

Norsk elbilforening: For pessimistisk

Norsk Elbilforening mener at regnestykket til Autolease har for mange usikkerhetsmomenter som går i disfavør av elbilen.

- Vi vet jo ikke verdien av å ha elbilen i fremtiden, men mye tyder på at batteriene vil holde seg bedre enn fryktet og da vil ikke verditapet bli så stort som det vi ser her, sier Snorre Sletvold i Elbilforeningen i Norge.

Han mener at den store usikkerhetsfaktoren rundt verditapet er vel så mye knyttet til nye og bedre modeller som er forventet å komme på markedet, som til batterispørsmålet.

- Bør man vente med å kjøpe elbil til de nye og forbedrede modellene kommer?

- Nei. Elbilen er billig i drift og står ikke jo slett ikke tilbake for en vanlig bil økonomisk, det viser jo også VGs regnestykke, sier Sletvold. Han peker på en undersøkelse Elbilforeningen gjorde i sommer som viser at 99,9 prosent av elbileierne er fornøyde med bilen sin.

Les også

  1. Forventer doblet elbilsalg i 2014

    Neste år vil det bli solgt drøyt 16.000 elbiler i Norge - dersom importørene når sine ambisjoner.
  2. Kollektivfelt - et sentralt gode for elbilister

    I VGs papirutgave 12.desember, og i en artikkel publisert på VG nett 10.
  3. Kamp om kollektivfeltet

    - Tilgang til kollektivfeltet er ikke like kritisk for elbil-saken nå som det var for noen år siden.
  4. Elbilene gikk helt tom litt over halvveis

    RIKSVEI 7 (VG) Ingen av elbilene var i nærheten av å oppnå den lovede kjørelengden i vår rekkeviddetest.
  5. Test av Ford Focus Electric: Halvhjertet

    Ford Focus Electric kan bære noe preg av å være et hasteprosjekt. Bilen kan heller ikke hurtiglade.
  6. Prøvekjørt BMW i3:
    Slik er BMWs første elbil

    AMSTERDAM (VG) Med bakhjulstrekk, plantebasert interiørplast og såkalt énpedalsteknikk summer BMW for første gang over i…
  7. Test av Volkswagen e-up: Oppsiktsvekkende

    Volkswagen er sent ute i elbilmarkedet, men med denne minibilen har de allerede lagt seg i førersetet!
  8. Test av Nissan Leaf: Kollektiv-bilen

    Nissan Leaf fyller kollektivfeltene i rushtrafikken, og ser salgsmessig ikke ut til å sakke av på farten.
  9. Test av Tesla Model S: Elbilen som snur opp ned på «alt»

    Den nye superbilen Tesla S er intet mindre enn en elektrisk fremtidsdrøm som er blitt virkelig.

Mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Pluss content

    Disse bilene holder seg best i verdi

  2. * Elbiler faller mest i pris
    * SUV-er er gode kjøp: Disse bilene holder seg best og dårligst i pris

  3. Pluss content

    Ekspertenes råd: Dette er de beste bilkjøpene nå

  4. Pluss content

    Slik gjør du et kupp: Sjekklisten for kjøp av ladbar bruktbil

  5. Test av Volkswagen e-Golf:
    Innertier!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder