PIGG INN: Her er kjettingene lagt på med piggene inn mot dekket. Foto: Thorleif Grimstvedt

Vogntogsjåfør la på kjettinger med piggene inn

Blankslitte dekk

Deler kjettinger i to for å lure kontrollørene

(VG Nett) Her har den rundt 20 år gamle tyske vogntogsjåføren som for første gang kjører på norsk vinterføre lagt på kjettingene - med feil side ut.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Sjåføren har kjørt av veien i Tokke kommune, etter å ha brukt GPS-en som kart på vei til Stavanger. Ved Høydalsmo på Europavei 134 tok han av mot Setesdalen, forsto ikke skiltet som sa at veien ikke var farbar for tunge biler, og navigerte utfortrødent videre etter GPS-ens anvisninger.

Til tross for at han hadde lagt på kjettinger i forkant, skled bilen av veien og møtte fjellveggen.

- Bilen hadde kjettinger, men jeg så at de var lagt på feil. Med piggene inn blir det motsatt effekt. Kjettingene fungerer nærmest som meier på en kjelke.

Det sier frilansjournalist i telemarksregionen Thorleif Grimstvedt. Det er han som har tatt bildene og forteller historien til VG Nett.

Han har dekket en rekke tungbil-utforkjøringer gjennom årene, inkludert denne utforkjøringen i 2009.

Sidelengs

Grimstvedt kontakt VG Nett med historien etter denne ukens medieoppslag om dårlige skodde utenlandske vogntog på norsk vinterføre.

Mandag snødde det i Oslo-regionen, noe som skapte store problemer i trafikken. I alt syv til åtte utenlandske vogntog sto fast på veiene og skapte kø flere steder.

Tungbiler som sklir av veien i Telemark hverken var eller er et uvanlig syn, forteller Grimstvedt.

- Jeg har møtte utenlandske vogntog der hengeren er kommet sidelengs gjennom svingen, sier den erfarne samferdselsjournalisten.

- Livredde sjåfører

Han har drevet veikro i distriktet, som var stoppested for tungbilsjåfører på vei mellom Øst- og Vestlandet.

- De utenlandske sjåførene kom ofte og spurte om veien og føreforholdene. Flere av dem jeg kom i kontakt med var livredde for vinterføret, sier Grimstvedt.

De som skal kjøre vogntog i Norge vinterstid bør ha et tilleggsertifikat, og opplæringen bør legges til norske fjelloverganger, mener han.

- De som ikke har opplevd uvær og vinterføre på en fjellovergang aner ikke hva som møter dem, sier Grimstvedt.

Blankslitte dekk

Bjarne Sandnes, i utekontroll-avdelingen i Statens vegvesen, har ikke sett vogntog med kjettinger feil vei, men han har hørt om slike tilfeller.

- Jeg har hørt at norske vogntogsjåfører i noen tilfeller er pålagt av tyske myndigheter å legge på kjettingen med piggsiden inn for å spare veien for slitasjen, sier Bjarne Sandnes.

Kontrollørene avslører en rekke mangler med vogntogene som ruller inn på norsk vinterføre.

- Det er mye blankslitte dekk, vi ser av og til at de har så lite gummi at vi ser corden. Mange er helt uten kjetting, men vi avslører flere som har delt kjettinger i to, bare for at de skal har det påkrevde antallet kjettinger, som er syv. Men disse er jo ubrukelige, sier han.

Stjeler slukkeutstyr

Veivesenets kontrollører hører mange historier om vogntogsjåfører som er blitt frastjålet både kjettinger og brannslukningsapparater på parkeringsplasser eller når de laster og losser.

Statens vegvesen har mellom 100 og 150 personer som er øremerket kontroll av tungbiler.

- Vi driver kontroll alle dager, til alle tider, langs veien og på faste stasjoner. Hver enkelt kontroll avhenger av bil og last. Vi kontrollerer for eksempel sikring av last, dokumenter, dieseltype, kjøre- og hviletid og bremser. Dersom et vogntog har en del feil og mangler, for eksempel farlig gods, kan den ta lang tid, sier han.

Styres av været

Siste kvartal i 2011, fra starten av oktober og ut desember, kontrollerte utekontrolen 1460 trekkvogner og lastebiler og 1145 tilhengere. Totalt i fjor ble 6168 tungbiler kontrollert for vinterutrustning.

- Antallet varierer fra år til år. Kontrollene for vinterutrustning er både planlagt og målrettet etter været, og de er jo kun aktuelle når været tilsier det, sier han.

Den største gruppen kontrollerte kjøretøy i siste kvartal i 2011 var fra Norge, med 926. Nest største gruppe var fra Øst-Europa, med 201 kontrollerte.

For dårlige dekk: 51 fra Øst-Europa, 43 fra Norge.Mangler kjetting: 18 fra Øst-Europa, 25 fra Norge.Ilagt gebyr: 18 fra Øst-Europa, 25 fra Norge.Kjøreforbud: 30 fra Øst-Europa, 20 fra Norge.

Ikke tillatt

- Hvor stor andel av den totale mengden tungbiler på norske veier kontrollerer dere?

- Det har jeg ingen oversikt over, sier Bjarne Sandnes.

- Hvorfor stoppes ikke samtlige vogntog ved grensen for vinterkontroll vinterstid, når vi vet hvor dårlig skodd og uerfarne mange av sjåførene er?

- Det vil være problematisk og i strid med EØS-reglene å stanse kun utenlandske vogntog. Dersom vi skal stanse samtlige vogntog har vi ikke tilstrekkelige ressurser eller kontrollareal til et slikt kontrollvolum, sier Sandnes.

Samferdselsdepartementet har delegert kontrollmyndighet for dekk og vinterutrustning til Tollvesenet.

- Samtidig kjører vi kontroller der risikoen er størst, for eksempel ved fjelloverganger, sier han.

- Hvorfor kreves det ikke et tilleggssertifikat for å kjøre tungbil i Norge?

- Her er vi bundet opp i internasjonale avtaler, har derfor ikke mulighet til å kreve ekstra opplæring for de som skal kjøre i Norge.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder