PRAKTISK: Få biler kan matche dagens Mercedes E-Klasse når det gjelder bagasjerom. Om det blir like mye plass i den nye modellen (bildet) som kommer til høsten, vites ennå ikke. Bilen på spionbildet avslører en nesten «gryteklar» stasjonsvogn under testing.

PRAKTISK: Få biler kan matche dagens Mercedes E-Klasse når det gjelder bagasjerom. Om det blir like mye plass i den nye modellen (bildet) som kommer til høsten, vites ennå ikke. Bilen på spionbildet avslører en nesten «gryteklar» stasjonsvogn under testing. Foto: Automedia / BilNorge.no ,

Mercedes' nye stasjonsvogn avslørt

Det drøyer neppe lenge før vi får de første offisielle bildene av nye  E-klasse stasjonsvogn, for her er den spionfotografert nylig, nesten umaskert.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Nye Mercedes E-Klasse har fått udelt positive mottakelser i bilpressen verden rundt. Sedanen kommer til Norge denne måneden, men den blir langt fra eneste medlem av familien.

Til høsten kommer utgaven mange nordmenn drømmer om, E-Klasse stasjonsvogn.

På jakt etter ny bil? Hos BilNorge finner du data og priser for alle biler som selges i Norge i tillegg til mer enn 3000 tester fra bladet BIL.

Mye til felles

Stasjonsvognen er nærmest identisk med sedanen fra fronten til og med B-stolpen (mellom dørene). Men det er herfra og bakover stasjonsvognen har sin store fordel.

Dagens modell har et bagasjerom på hele 695 liter, og det blir spennende å se om nykommeren matcher dette. I så fall har designerne gjort en meget bra jobb.

Selv om hekken på denne bilen fortsatt er maskert, ser vi at den får slanke baklykter som strekker seg fra bakluka og rundt skjermene. Vi ser også at bakluka er bred og lasteterskelen lav, og at en diskret spoiler er på plass øverst i luka.

Se stort bildegalleri på BilNorge.no

Til begjær

De som venter på E-Klasse Cabriolet og Coupé får nok innfridd sine ønsker i løpet av 2017 da disse variantene trolig avdukes.

Og de har grunn til å glede seg, for mens dagens Coupé og Cabriolet er basert på forrige generasjon C-Klasse, vil neste generasjon dele plattform med nye E-Klasse sedan og stasjonsvogn.

Det innebærer strukket akselavstand og mer plass til både passasjerer og bagasje.

Drivlinjene blir i stor grad felles, hvilket innebærer at de gamle V6-motorene byttes ut med nye rekkeseksere. De minste motorene blir firere med turbo, mens AMG topper utvalget med turbomatede V6 og V8-maskiner.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder