FORURENSNINGSTRØBBEL: Enkelte dager blir det forbudt å kjøre dieselbiler i noen områder av Oslo. Foto: TERJE BENDIKSBY/NTB SCANPIX

Oslo sier nei til dieselbiler

De dagene det er mest forurensning blir det forbudt å kjøre dieselbiler i noen områder av Oslo. Det vedtok bystyret onsdag kveld, melder Aftenposten.no.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Regjeringen har tidligere oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler fordi disse skulle ha mindre utslipp enn bensindrevne biler.

Avgiften på dieselbiler ble satt ned, og folk valgte diesel fremfor bensin.

- Det er ingen tvil om at det økte salget av dieselbiler har gitt Oslo problemer med nitrogendioksid, sa samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) i debatten. Han mente tiltakene måtte være målrettet fordi de er såpass dramatiske for befolkningen.

Også tungtransport gjennom byen vil Oslo forby, men det må skje etter avtale med staten som har ansvaret for veiene gjennom Oslo.

Planen er at forbudet skal innføres kommende vinter.

Bedre med diesel

En rapport utarbeidet av NILU (Norsk institutt for luftforskning) for Astma- og Allergiforbundet (NAAF) i fjor, viser at det er bedre for luftkvaliteten å ilegge kjøreforbud for diselbiler på svært forurensende dager enn å bruke oddetall/partall-prinsippet i registreringsnummeret.

- Det er nesten dobbelt så høy reduksjon ved kjøreforbud kun mot dieselbiler kontra ren par/oddetallskjøring, sier fagsjef i Astma- og Allergiforbundet, Britt Ann K. Høiskar da rapporten ble offentliggjort.

Byer bestemmer

Fra 1. oktober kan byene selv innføre køprising (at det blir dyrere å kjøre inn og ut av byene i rushtiden), for å bedre den lokale luftkvaliteten.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har oppfordret norske byer til å benytte seg av de mulighetene det nye regelverket gir.

WHO: Dieseleksos farlig

Denne uken fastslo eksperter i Verdens helseorganisasjon (WHO), at eksosgass fra dieseldrevne motorer fører til kreft i mennesker.

PS! I 2009 foreslo SV å forby bensinbiler innen 2015.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder