RASER IKKE I TAKT MED OLJEPRISENE: Fordi Norge er et oljeproduserende land i et globalt marked vil ikke pumpeprisen gå mye ned selvom oljen blir billigere. Foto:Torstein Bøe,

Ekspertene er samstemte i sin forklaring: Derfor blir ikke bensin mye billigere når oljeprisene raser

Til tross for at råoljeprisene siden nyttår ifjor har rast med
hele 46 prosent så har ikke prisen vi betaler for drivstoff sunket på lang nær så mye.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Sophie Lorch-Falch/E24
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det kommer den heller ikke til å gjøre, mener ekspertene.

Årsaken er enkel: Norge er et oljeeksporterende land og vi betaler drivstoffet vårt i norske kroner.

– Når oljeprisene raser så vil mange som sitter med valutaen kroner selge denne unna. Det er fordi Norge er en oljeeksporterende nasjon. Da vil i sin tur kronen svekke seg mot andre valutaer og vi vil måtte betale mer i vår valuta for å få tilgang til drivstoff priset i dollar, forklarer oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea.

I grafen under ser du dette illustrert: Her er oljeprisen som blir målt i dollar satt opp mot pumpeprisen som blir kjøpt inn og betalt i kroner av bilistene satt inn i samme tabell. Så til tross for at råoljeprisen har falt kraftig i dollar gjør dette ikke veldig store utslag i listepris på pumpen.

Stor fast avgiftsandel til staten

OLJEANALYTIKER: Thina Saltvedt i Nordea forklarer sammenhenge mellom råoljeprisen og pumpeprisen. Foto:Javad M. Parsa,

Ifølge Saltvedt vil dette i et litt større perspektiv gjøre at prisene på drivstoff i Norge da ikke vil rase når råoljeprisene går kraftig ned.

– Dette henger jo også sammen med at den største delen av prisen på pumpen er en avgift til staten på 60 prosent i tillegg til innkjøpskostnadene av drivstoffet som gjøres i norske kroner, sier Saltvedt.

Oljeprisen ned 46 prosent siste år

Ifølge E24 var oljeprisene da nyttårsrakettene smalt ifjor rundt 110 dollar fatet. Etter det har den sunket med utrolige 46 prosent. Likevel har det knapt blitt billigere å tanke opp bilen da, ifølge de veiledende prisene hos bensinstasjonskjedene.

Hos Statoil var 15,37 kroner literen den maksimale prisen stasjonene kunne ta for en liter blyfri 95, mens den tilsvarende prisen nå er 14,53 kroner.

Saltvedt får følge av oljeanalytiker i DNB Markets, Torbjørn Kjus.

– Det er det store oljeprisfallet som er en av hovedårsakene til kronesvekkelsen som i sin tur gjør at pumpeprisene for norske forbrukere ikke faller så mye som de burde ha gjort basert på det prosentvise fallet i olje/bensinpriser, sier Kjus.

Statoil: Vi betaler i norske kroner

- Det ikke 1:1 mellom prisen på råolje i dollar og pumpeprisen i norske kroner, det er flere ledd og forsinkelser på veien. Vi kjøper ferdigraffinerte produkter og betaler i norske kroner. Derfor får utviklingen i dollarkurs betydning for hva vår innkjøpspris blir, sier pressetalsmann i Statoil Fuel Retail, Knut Hansen.

Les: Romjulssalg på drivstoff

Han forklarer at mens avgiftene er konstante, utgjør innkjøpsprisen rundt 30 prosent av bensinprisen.

– Det er disse 30 prosentene som påvirkes av blant annet råoljepris og dollarkurs. Innkjøpsprisen har falt med ca. 12 prosent i 2014, det har gitt fire prosent fall i bensinprisen og fem prosent på diesel, sier Hansen.

Kalt inn på teppet

I midten av desember møtte finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland fire bensinforhandlere for å finne ut hvorfor bensinprisen ikke faller fortere.

Siv Jensen sa etter møtet med drivstoffleverandørene at «fallet i råvareprisene på ett eller annet tidspunkt må føre til at produktprisen går ned.»

Det mener næringsminister Monica Mæland vi nå ser.

Kalte inn til møte: Næringsminister Monica Mæland Foto:Javad M. Parsa,VG

– Jeg mener ingenting om prisene isolert sett, men vi kan konstatere at vi har sett en nedgang i pumpeprisene. Det skyldes antageligvis tre forhold - nedgang i oljeprisen, konkurranse i markedet som er veldig tilstede, og heldigvis for det, og det tredje er de forventede avgiftsendringene. Så basert på den utviklingen har vi sett en nedgang i pumpeprisene, sier næringsministeren.

I mars gikk konkurransetilsynet ut med en rapport om drivstoffpriser. Resultatet fra undersøkelsen viser at bruttomarginen i det norske drivstoffmarkedet har økt betydelig fra 2005 til 2011, og at norske bensinstasjoner tar større marginer enn svenske. Ble det sagt noe om dette under møtet?

– Bensinleverandørene avviste at det var situasjonen nå, sier Mæland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder