Vil straffe «lure-hybrider»

Ladbare hybrider med stort batteri og lang elektrisk
rekkevidde må premieres, mener miljøbevegelsen. Det kan bety flere titusener i økt pris for mange av bestselgerne.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over tre år gammel

– De ladbare hybridene som seiler under falskt flagg bør ikke ha store avgiftslettelser, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

Både Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero har sett seg lei på at «lure-hybrider» med kort el-rekkevidde og høye CO₂-utslipp får en saftig avgiftsreduksjon for å være miljøvennlige.

VIL ØKE FORSKJELLEN: Kari Asheim, avdelingsleder transport i Zero. Foto: Zero IKKE VG-BILDE

De to «miljøforeningene» har nå skrudd sammen en alternativ bilavgiftsmodell som taler regjeringen midt imot.

Se bildespesial med avgiftsendringen for ti populære biler øverst i saken.

Les på VG+: Så mye billigere blir folkets favoritter med det nye statsbudsjettet

Vil avlyse avgiftsfesten

I stedet for avgiftsfest for ladbare hybrider med mye kraft og luksus, som er resultatet av regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år, gir den nye avgiftsmodellen en kraftig økning for de mest «overvektige» ladehybridene:

Snittet i avgiftsreduksjonen for 20 ladbare hybrider er på 1220 kroner med «miljømodellen». I regjeringens forslag til statsbudsjett er reduksjonen i snitt på 51 012 kroner.

– Vi vil gjøre forskjellen mellom rene elbiler og biler med diesel og bensinmotor større. Derfor har vi blant annet skjerpet CO₂-avgiften betydelig. Samtidig er det viktig for oss å skille mellom «gode» og «mindre gode» ladbare hybrider, sier fagansvarlig transport i Zero, Kari Asheim.

Tar du denne? Hvem har vikeplikt her?

Fossilbiler går opp

Det resulterer i at også bestselgerne blant fossilbilene i snitt blir 16 000 kroner dyrere enn dagens nivå, mens de blir cirka 4000 kroner dyrere med regjeringens forslag.

Også de mest populære konvensjonelle hybridene får en økt avgift på 9417 kroner med Zero/Elbilforeningens forslag.

Les også: Avgiftssjokk for varebiler

Med forslaget til statsbudsjett vil de få en avgiftslettelse på omtrent 7000 kroner.

– Avgiften varierer veldig fra modell til modell. Regjeringens forslag til bortfall av effektavgift slår mye ut, den har også vi lagt til grunn. Men for de ladbare hybridene blir det store utslag med vår modell, der vi legger til grunn batteriets kapasitet i forhold til bilens vekt.

Les også: Ladbar luksus-SUV ned 100.000 kroner igjen

– Hvor langt må en ladbar hybrid kunne kjøres elektrisk for å være miljøvennlig?

– Cirka fem mil i oppgitt rekkevidde, men det må strammes inn.

– Men rekkevidden avhenger jo veldig av kjørestil, kjøremønster, temperatur og topografi?

– Ja, akkurat som det påvirker utslippene fra fossile biler.

– Hvorfor skal man gi avgiftsfordeler til ladbare hybrider ingen har kontroll på om lades?

KRITISK: Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, mener ladbare hybrider lurer forbrukerne. Foto: Norsk Elbilforening

– Eierne sparer mye penger på å lade så mye som mulig, og de er økonomisk smart valg. Undersøkelser viser at bilene lades mye. Og, ladbar hybrid er en inngangsport til elbil.

KrF: – Er på samme spor

Finanspolitisk talsmann i KrF, Hans Olav Syversen sier til VG at de ikke har sitt alternative budsjett klart før om en ukes tid, men at el-rekkevidden til ladbare hybrider er et tema.

– Jeg kan bekrefte at vi ser på endringer for de ladbare hybridene ut fra rekkevidde og størrelse på batteriet. Vi jobber også med ulike alternativer for CO₂-avgiften, sier han.

Les også

  1. Hvem har vikeplikt her?

    Ikke helt sikker nei? Da er du i godt selskap.
  2. Kinesisk Billig-Volvo til Norge i 2018 – skal kun selges på nett

    Med kinesiske penger og Volvo-teknologi i bunnen har Europa fått et nytt bilmerke: Det skal ikke hete Volvo, men Lynk…
  3. Så mye billigere blir ladehybridene

    Jo mer power og prestisje, jo mer ned i kjøpsavgift. Slik kan det gå hvis forslaget til statsbudsjett bli vedtatt.
  4. Flertall for bomsjokk både i Oslo og Akershus

    Raymond Johansens byråd fikk i kveld flertall for å femdoble bompengene på dager med høy forurensing.
  5. Avgiftssjokk for varebiler

    Varebiler er taperne i forslaget til statsbudsjett. I år som i fjor.

Mer om

  1. Trafikk
  2. Elbil
  3. Miljø

Flere artikler

  1. Pluss content

    Vil straffe «lure-hybrider»

  2. Ladbar luksus-SUV ned 100.000 kr igjen

  3. Vil skjerpe avgiften for «lure-hybridene»

  4. Nye bilavgifter rammer småspiste folkebiler

  5. Pluss content

    Ekspertenes råd: Dette er de beste bilkjøpene nå

Fra andre aviser

  1. Vil «godkjenne» bare åtte plug-in hybrider

    Fædrelandsvennen
  2. Bilbransjen har tatt miljøansvar

    Fædrelandsvennen
  3. Fremtidens familie-elbiler rammes av den nye «Tesla-avgiften»

    Aftenposten
  4. Statsbudsjettet: Nå innfører Regjeringen «Tesla-avgift»

    Bergens Tidende
  5. Ap sier nei til Tesla-avgift

    Bergens Tidende
  6. Nå innfører Regjeringen «Tesla-avgift» for tunge elbiler

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no