INGEN VARSEL: Husk at sommerdekke – i motsetning til vinterdekk – ikke gir noe klart forvarsel om grep og stabilitet før de ekstreme situasjonene oppstår. Da er det viktig å velge et dekk som har de nødvendige kvaliteter. Her er fra vannplaningstesten i Sør-Afrika.
INGEN VARSEL: Husk at sommerdekke – i motsetning til vinterdekk – ikke gir noe klart forvarsel om grep og stabilitet før de ekstreme situasjonene oppstår. Da er det viktig å velge et dekk som har de nødvendige kvaliteter. Her er fra vannplaningstesten i Sør-Afrika. Foto: MARKO MÄKINEN

Skal du kjøpe sommerdekk? Da bør du vite dette

  • Motor.no
Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
BIL, BÅT OG MOTOR

I en vanlig, norsk sommer kjører de fleste av oss mye på regnvåt vei. Da er det viktig med dekk som kan bremse godt og motstå vannplaning.

I årets sommerdekktest fra NAFs medlemsmagasin Motor, er det Michelin Pilot Sport4 som er testvinner.

Dekket scorer klart bedre enn konkurrentene på våt asfalt. Det bremser godt, har ypperlige egenskaper mot vannplaning og en eksellent kjørefølelse.

Men - det støyer mer enn de beste og har også noe høy rullemotstand.

Japansk overraskelse

I testen med 16 dekk i ulike prisklasser får dekkene poeng i åtte forskjellige kategorier, hvor egenskapene på vått underlag vektes høyest.

Resultatene på bremselengde, evnen til å motstå vannplaning og sidegrepet – supplert med en subjektiv vurdering av kjørefølelsen – er avgjørende for 55 prosent av sammenlagtsummen.

Etter testvinneren fra Michelin følger Nokian Hakka Black 2 og japanske Falken Azenis FK510 - testens største positive overraskelse. Ikke minst takket være toppscore ved brems på våt asfalt.

Continental og Bridgestone leverer stødig, mens gode billigdekk fra Hankook og Kumho mister poeng til de aller beste nettopp på vått underlag.

Vinnerne og tapere i hver kategori

Slik ble rekkefølgen i de åtte enkeltkategoriene i Motors test:

Bremsing på våt asfalt

Kjøregrep på våt asfalt

Vannplaning

Kjørefølelse på våt asfalt

Bremsing på tørr asfalt

Kjørefølelse på tørr asfalt

Støy

Rullemotstand

Om testen

Utendørstestene ble gjort på en testbane utenfor Johannesburg i Sør-Afrika i slutten av januar, i temperaturer som på en god norsk sommerdag.

Testdekkene er i dimensjon 225/45 R17, og vi brukte Audi A3 TFSI som testbil.

For hvert dekk i testen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 (svært bra) til 1 (svært dårlig).

Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin, med utgangspunkt i ulik vekting av de forskjellige kategoriene. Vår score er beregnet ut fra følgende vekting:

Våt asfalt: 55 prosent (bremsing, kjøregrep og vannplaning 15 prosent hver, kjørefølelse 10 prosent).

Tøff asfalt: 30 prosent (bremsing og kjørefølelse 15 prosent hver).

Komfort og økonomi: 15 prosent (rullemotstand 10 prosent og støy 5 prosent).

Her finner du mer om hvordan enkelttestene er utført.

Denne artikkelen handler om