PUMPEN ER NÆR: Statoil bygger ut flere pumper for bio-bensin. Kjetil André Aamodt var en av dem som savnet flere pumper. Foto: Hanne Hattrem.

Kjetil André Aamodt "bønnhørt": Flere biopumper på vei

I morgen åpner Norges andre pumpe for biodrivstoffet E85. Dermed kan blant andre Kjetil André Aamodt tanke drivstoffet på sin nye miljøbil.

ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL

Sist uke skrev VG Nett om skiguttene Kjetil André Aamodt, Jens Arne Svartedal, Vegard Ulvang og Gudmund Skjeldals klimakampanje "Hvit vinter", der de oppfordrer folk til å fylle og fyre riktig.

Kjetil André Aamodt var av dem som ønsket seg en E85-pumpe nærmere hjemmet.
Det får han fra tirsdag morgen denne uken, når Statoil åpner en E85-pumpe på sin bensinstasjon på Skøyen.
Dette er ikke mange CO2-grammene fra Aamodts hjem på Bygdøy i Oslo.

HUSK TETT PÅ NETT FRA KLOKKEN 14.00 I DAG!
Her kan du stille spørsmål til ekspertene om biodrivstoff. Tidligere landslagsløper i langrenn og mannen bak klimakampanjen "Hvit vinter" Gudmund Skjeldal, daglig leder i Zero, Einar Håndlykken og nestleder i Bellona, Marius Holm svarer VG Netts lesere.
Send inn spørsmål nå!

Fem utsalg

Både myndigheter og oljeselskaper har vært kritisert for at bioetanol ikke har vært i salg, til tross for at bilene som bruker det klimavennlige drivstoffet for lengst er både på veien og i bilforhandlernes salgslokaler.

Nå varsler Satoil ytterligere fire nye pumper med etanolbensin i tiden som kommer.
Dermed er det ikke bare Kjetil André Aamodt som kan se frem til en literpris på drivstoffet på 8,59 kroner for literen.

På Statoil-stasjonene ved Gardermoen, Furnes i Hedmark, Furuset i Oslo og Forus ved Stavanger skal pumpene med bioetanol komme opp så raskt som det praktisk er mulig, ifølge Statoil.

- Vi har høstet gode erfaringer fra E85-pumpen på Storo. Selv om E85 fortsatt er et nisjeprodukt, har salget vært langt bedre enn forventet. Det er betydelig interesse for og etterspørsel etter den miljøvennlige bensinkvaliteten, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil.

NB! Til tross for at biobensinen er billigere enn vanlig bensin, regnes det ikke som mer økonomisk å kjøre på dette drivstoffet. Bioetanol-bilene har opptil 30 prosent høyere forbruk.

Fordi bioetanol er fremstilt av biologiske materialer og ikke fossile brennstoffer, er CO2-utslippene klimanøytrale.

Kraftig kutt på Saab

I fjor ble det solgt over 500 biler som kan kjøre på biobensin/bioetanol.
Saab har hittil vært det største bilmerket med 376 solgte 9-5 Bio Power-modeller i 2006.

PRISKUTT: Informasjonssjef Anita Svanes i General Motors. Foto: Hanne Hattrem.

- Siste ukes medieoppslag rundt temaet har ført til en enorm pågang av kunder som ønsker å anskaffe seg slike biler. Derfor er vi veldig positive til at det kommer flere pumper, sier informasjonssjef Anita Svanes i General Motors Norge.

Saab Bio Power var bilene som kom desidert verst ut av det som følge av nye bilavgifter. Nå har General Motors bestemt seg for å redusere prisen på bilene et gigantisk prisavslag.

- Regjeringen har signalisert at de vil senke avgiftene på biobiler i forbindelse med revidert statsbudsjett fra sommeren, men vi forskutterer dette allerede nå og setter ned prisen med 38.000 kroner frem til sommeren, sier Svanes.

Også Ford og Volvo selger biler som går på bioetanol.

FLERE: Flere bioetanol-modeller er på vei. Her er Renault Megane BioEtanol fra bilutstillingen i Paris i 2006. Foto: Hanne Hattrem.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder