FORNØYDE KUNER: De misfornøyde verkstedkunene er blant annet de som ikke får feilen fikset ved første besøk, og som ikke får fastpris. Foto: THOMAS ANDREASSEN

Merkeverkstedene bileierne er mest og minst fornøyd med

Lexus-eiere er mest tilfredse, men også eiere av Opel og Subaru gir verkstedet sitt topprangering.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Det viser AutoIndex, en omfattende undersøkelse av 11.000 bileieres tilfredshet med sin bil. Undersøkelsen gjennomføres årlig, og blant spørsmålene som stilles til bileiere i Norge, Sverige og Danmark er hvordan de opplever besøket på verkstedet.

Lexus ble totalvinner av AutoIndex 2017, som de har vært siden de deltok i undersøkelsen i 2012.

Når det gjelder service på verksted, oppnådde Lexus 961 poeng (av 1000 mulige), som er hele 55 poeng mer enn neste bilmerke på tabellen.

Se hele rangeringen på BilNorge.no

Mest frem

Merket med størst poengmessig fremgang fra i fjor er Subaru (tre prosent), mens det er Citroën som har rykket flest plasser opp (fra 19. til 9. plass).

Opel forbedrer seg med 2,9 prosent og tar dermed andreplassen, fem poeng foran Subaru. Peugeot går frem 1,5 prosent som gir en sjetteplass denne gangen, opp tre plasser fra 2016.

Audi gjør også et hopp oppover på resultatlisten. Med 881 poeng ble det 8. plass denne gangen, mot 12. plass i fjor.

Sett denne? Her kan du «sitte på» rundt Nordsløyfa

Mest tilbake

Mazda går fra 6. plass i fjor til 16. plass i år – det største fallet for noe merke i denne delen av AutoIndex.

Kia oppnådde denne gangen 842 poeng, mot 865 i fjor. Det er en nedgang på 2,7 prosent og gjør at Kia nå bare har tre merker bak seg på resultatlisten (Mitsubishi, Nissan og Fiat).

– Vi er ikke tilfreds med å ligge etter de beste, og har derfor ambisjoner om å forbedre oss på dette området den nærmeste tide, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i MMC Norge, som selger Mitsubishi.

– Vi er selvfølgelig skuffet over resultatene i AutoIndex, og tar disse på største alvor, sier kommunikasjonsdirektør for Nissan Norden, Marina Maneas Bakkum.

Dårlig opplevelse

Bileierne har blitt spurt om det etter siste verkstedbesøk var nødvendig å komme tilbake til verkstedet for å få feilen utbedret, eller om alt ble utbedret første gang.

Best på å utbedre på første forsøk er Lexus, Fiat og Suzuki, mens eierne av Kia, Renault og Hyundai oftere må innom verkstedet en andre gang.

Årsaken til at bilen måtte tilbake til verkstedet var i nær en fjerdedel av tilfellene at de ved det første besøket ikke hadde nødvendige deler tilgjengelig.

Ved 17 prosent av tilfellene var årsaken at feilen ikke var tilfredsstillende utbedret ved første besøk.

Mens 88 prosent av Audi-eierne svarer «ja» på spørsmålet om verkstedet vanligvis gir en fast pris på forhånd, er det bare 50 prosent av Mini-eierne som sier det samme.

Sjekk ut: De beste og dårligste bilmerkene

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder