KOMFORTABEL HYBRID: Tom Roar Nilsen sier farten er eneste aberet på Greenline 33. - Båten er mer en flytende hytte enn et fremkomstmiddel over store avstander, sier han. For kona sin del, er det første båten hun virkelig har likt. Foto: Hallgeir Vågenes
KOMFORTABEL HYBRID: Tom Roar Nilsen sier farten er eneste aberet på Greenline 33. - Båten er mer en flytende hytte enn et fremkomstmiddel over store avstander, sier han. For kona sin del, er det første båten hun virkelig har likt. Foto: Hallgeir Vågenes

«Ingen» vil ha elbåt

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
BIL, BÅT OG MOTOR

Mens elbil-salget går for full fres, sliter elbåtene i motvind. Hvorfor?

Av Kjersti Blehr Lånkan og Hallgeir Vågenes (foto)
Er det mulig å nyte solen, sikten og farten på vannet med plettfri miljøsamvittighet?

- Bergen er kanskje det verste stedet man kan ha en slik båt, sier Tom Roar Nilsen (58) og ler. Han snakker om solcellepanelet på taket av hybridbåten Greenline 33, den første cabincruiseren i verden som ble laget spesielt for hybridmarkedet.

- Likevel har jeg aldri sluppet opp for strøm.
Nilsen setter seg bak rattet, vrir en bryter fra «diesel» til «electric» og skrur på tenningen.

- Så enkelt er det, sier han.

Kun få elbåter

Men det er ikke enkelt for nordmenn å kjøpe miljøvennlige båter.

Mens elbilsalget steg med 86 prosent første kvartal 2012, må vi lete med lys og lykte etter rene el-lystbåter i Norge.

Polar er et av få norske båtselskap som tilbyr elmotor som et alternativ på snekkene sine. Elversjonen er solgt i kun to eksemplarer, en av dem til Sveits. Den elektriske forhandleren Nofuel har importert fem forskjellig elbåter i sitt sortiment. Ikke én har de solgt så langt.

Generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund kjenner ikke til en eneste person som kjører elbåter, sett bort fra seilbåter. Hvorfor greier bilindustrien det båtindustrien ikke får til?

Kommer etter

- Båtindustrien får batteri-teknologien litt etter at bilindustrien får den, sier Henrik Sollie, markedssjef i båtprodusentselskapet Goldfish.

Han tror kort rekkevidde og høy pris skremmer folk vekk fra elbåtmarkedet.

- Rene elbåter går ikke an, for når batteriet er tomt, ligger du på sjøen. Du er nødt til å ha en hjelpemotor for å lade motoren underveis. Etter mitt syn er hybrid eneste løsningen, sier Kjelsrud.

Motorstyrken er forskjellig.

Mens dieselmotorer på cabincruisere har mange hundre hestekrefter, er elmotorer på 1-5 hk gjerne tilpasset helt små båter og lav fart. Nyere elektriske utenbordsmotorer er likevel større, inntil 30-40 hk. Hvor langt motoren holder, henger sammen med batterikapasiteten. Det er på batteriene båtbransjen forventer størst utvikling de neste årene.

-Litium gir mindre batterier med større kapasitet, og er lettere enn bly, sier Erling Riis Nilsen, daglig leder i båtproduksjonsselskapet Skager.

Grønn fremtid

Labert salg til tross: Samtlige VG Fredag snakker med spår en grønn fremtid for båt-Norge, og miljøvennlige biler er ledestjernen.

- Det er bare et tidsspørsmål før mer miljøvennlige båter kommer for fullt, tror Erlend Prytz, administrerende direktør i båtbransjeforbundet Norboat.

Men fort går det ikke, heller ikke for Tom Roar Nilsen, som nettopp har skrudd av dieselmotoren og kjører på strøm ut fra Bergen Marina.

Stillheten senker seg. Diesellukten forsvinner.

Er dét viktigere enn at maksfart er fem knops sneglefart når båten går på elkraft? Nilsen har vært strålende fornøyd med båten det året han har eid den, men nå selger han.

- Med sommerhus i Danmark føles det for råflott å la båten ligge ubrukt i hele juli, sier han.

Et steg å kjøpe

Selv om Greenline 33 har solgt over 230 i Europa, inkludert ni-ti i Sverige, har det kun gått to i Norge - samt en 70 fots-modell til Stein Erik Hagen - opplyser Greenlines forhandler i Norge, Lars-Erik Solvang.

- Mange synes det høres veldig flott ut med elbåt, men det er et steg å kjøpe det. I Norge er vi litt trauste, ting skal være veldig gjennomprøvd, mener han.

Båt-forurensning

Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) undersøkte nylig miljøtilstanden ved 13 norske småbåthavner.

-Forurensning er et problem mange steder, både i grunnen på land og i sjøbunnen utenfor, sier seksjonssjef i Klif, Pål Spillum.

Mer enn bensin- og kloakkutslipp, ser den aller største forurensingskilden ut til å være spyling og vedlikehold av skrog. Er det da så nøye om de drøyt 500.000 båtmotorene i landet går på fossilt brensel eller fornybar energi?

- Lystbåtflåten i Norge forbruker en betydelig andel bensin og diesel, gir lokalforurensing og sotutslipp. Av en lystbåt som synker blir det oljesøl, og motorstøy kan forstyrre fuglers hekketid. En overgang fra fossilt brensel til vannkraft fra land vil dessuten redusere vår oljeavhengighet, som er bra på alle måter, sier Sigurd Enge, marin rådgiver i Bellona.

Energieffektiv

Ole Pettersen, daglig leder i Sandvik båtbyggeri, peker på elmotorens energieffektivitet.

- En dieselmotor greier å nyttiggjøre seg ca. 30 prosent av energien til fremdrift, resten går til varme og støy. De beste elmotorene greier å nyttiggjøre seg over 90 prosent til fremdrift, og det er lite slitasje. Derfor er elektrisitet fremtiden, mener han.

En som ikke vil godta at hybrid er eneste løsning, er markedssjef Henrik Sollie i Goldfish. Selskapet har produsert båten 23 eFUSION, som vant pris for beste innovasjon på den store båtmessen i Düsseldorf 2012. Den overleveres snart til sin første kunde.

- Med elkraft blir skrog-teknologi ekstremt viktig. Våre energieffektive skrog frakter deg 50 prosent lenger enn andre skrog, sier Sollie.

Energisparings-modus sikrer at du når havnen, og båtens elektriske utenbordsmotor har krefter tilsvarende en vanlig 150 hk motor. Full fart, med andre ord. Men også begrenset brukstid: Omtrent 45 minutter i 25 knop, mange timer i ruslefart.

Batterikapasitet

- Begrensningen ligger ene og alene i batterikapasiteten. Bilprodusenter bringer teknologien til markedet i økende hastighet, sier Sollie. Hans håp er at innen fem år skal halvparten av Goldfish sine kunder velge elektrisk - med myndighetenes drahjelp.

- Vi etterlyser politisk vilje til å gi avgiftslette på linje med elbil, samt å investere i ladestasjoner rundt kysten, sier han.

Men statssekretær Kjetil Lund i finansdepartementet sier myndighetene ikke har noen planer om å endre avgiftene på elbåter.

- Elbåter har allerede i dag fritak fra båtmotoravgiften. De ilegges imidlertid merverdiavgift, på lik linje med de fleste andre varer og tjenester, sier Lund.

Båtmotoravgiften er 155,50 kroner per hestekraft. Elbiler på sin side slipper årsavgift og moms. Når det gjelder ladestasjoner for båt, foreligger ingen planer som VG Fredag kjenner til.

Diesel-dur

I fjorden utenfor Bergen nærmer vi oss en trang passasje. Rett mot oss skylder vannet i sterke strømmer.

Nilsen gjør en grimase. Nøler et øyeblikk før han vrir bryteren fra «electric» til «diesel». Stillheten brytes, og en lett during kjennes i gulvet idet 160-hestekrefters-motoren brummer, og fete bølger svulmer i vannet etter båten. Det samme skiftet gjentar seg når båten skal legges til land.

- Jeg tenkte jeg skulle ta den inn med el, men så begynte det å blåse, sier Nilsen.

Denne artikkelen handler om