AIRBAG-FEIL: Her er en kollisjonsputelogo avbildet på en Honda. Det er bare en av en rekke produsenter som kan ha blitt rammet av den potensielt farlige feilen.

AIRBAG-FEIL: Her er en kollisjonsputelogo avbildet på en Honda. Det er bare en av en rekke produsenter som kan ha blitt rammet av den potensielt farlige feilen. Foto:Issei Kato,Reuters

New York Times: Kan ha tiet om alvorlig airbagfeil i årevis

En av verdens største produsenter av kollisjonsputer
skal ha visst om en feil i fire år. Feilen mistenkes å ha kostet fire personer livet og skadet 139.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nå er mer enn 14 millioner biler tilbakekalt de siste årene fra hele 11 forskjellige produsenter som har benyttet utstyret fra den japanske produsenten Takata i sine biler.

Det melder den amerikanske storavisen New York Times.

Metalldeler sprutet ut

Etter en ulykke i den amerikanske delstaten Alabama i 2004, hvor en sjåfør i en Honda fikk metalldeler sprutet utover seg etter at en airbag ble utløst, foretok selskapet hemmelige tester av airbagen, sier tidligere arbeidere hos Takata til avisen.

Takatas talsmann, Alby Berman har ikke ønsket å kommenter påstandene i New York Times som både Reuters, CNN og en rekke andre nyhetssteder har videreformidlet.

Gigantselskapet skal ifølge Bloomberg stå bak omtrent hver fjerde produserte kollisjonspute i verden idag.

Hele 50 airbager ble sjekket ut, og en feil ble påvist ved to av kollisjonsputene. Men i stedet for å informere myndighetene om resultatene, skal ledelsen i selskapet ha blitt bedt om å tilintegjøre testresultatene og kvitte seg med kollisjonsputene.

Bilprodusent: Alvorlig påstand

Honda, som hadde produsert ulykkesbilen som utløste undersøkelsene har imidlertid svart avisen.

- Dette er en alvorlig påstand om handlinger foretatt av Takata. Det er vår intensjon å finne ut om noen hos Honda har beviser på at påstandene er troverdige, sier Chris Martin, pressetalsmann for bilprodusenten i en pressemelding.

ØYESKADET ETTER KRASJ: Her er 26 år gamle Corey Burdick, Han kjørte sin 2001 modell Honda Civic i Eustis, Florida da kollisjonsputen skal ha slått ut i forbindelse med en kollisjon med en annen bil. Rester fra kollisjonsputen kan være årsaken til øyeskaden slår ulykkesrapporten fast ifølge Reuters. Ifølge nyhetsbyrået skal han ha saksøkt både Honda og Takata. Foto:Handout,Reuters

I Norge har blant annet Mazda, Honda, BMW og Toyota måtte tilbakekalle tusenvis av biler. Problemet gjelder også en rekke andre bilmodeller i hele verden.

De potensielt defekte kollisjonsputene kan ha sammenheng med at tennmiddelet som blåser opp kollisjonsputen har en feil og ikke løser ut når den skal. Feilen skal også kunne lede til unormal varmegang når airbagen løses ut.

- Hemmelige tester i 2004

De tidligere arbeiderne sier også til New York Times at testingen ble foretatt ved Takatas amerikanske hovedkvarter i Auburn Mills, Michigan, etter vanlig arbeidstid, i helger og i ferien.

Det tok faktisk fire år før Takata selv innrømmet problemet med kollisjonsputene som til nå kan ha kostet fire mennesker livet.

For et halvt års tid siden innrømmet også en av verdens største bilprodusenter General Motors, å ha visst om en feil som gjorde at airbagen i flere av modellene deres ikke virket. Flere personer skal ha mistet livet som en følge av dette.

Trafikkmyndighetene: Bekymringen øker

Takata ønsker ikke å kommentere opplysningene de fire bekymrede ansatte har gitt til New York Times.

Samtidig sier en talsmann for selskapet at de vil fortsette å samarbeide med amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter i den pågående undersøkelsen av kollisjonsputeskandalen.

« Påstander som dette gjør at vår bekymring rundt Takatas håndtering av kollisjonsputesaken har økt. Det er en av grunnene til at vi krever at de produserer dokumentasjon og svarer på spørsmål under ed,» sier National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i en uttalelse.

VG har vært i kontakt med flere norske bilimportører som har merker som har vært involvert i tilbakekallingsaksjonen. De informerer om at de norske tilbakekallingene av airbagene som ikke virker går sin gang. Samtidig har hverken Toyota, Honda eller BMW noe mer kunnskap om den pågående saken i USA.

- Største skandalen noensinne

Biljournalist Jon Winding-Sørensen har fulgt verdens bilindustri tett i en mannsalder. Han mener Takata-saken trolig er den største skandalen noensinne.

– Vanligvis er det jo bilprodusentene selv som fronter tilbakekallingene, selv om årsaken nesten alltid kan føres tilbake til en eller annen underleverandør. Men her er skandalen så stor at bilprodusentene har ryggen fri når de må tilbakekalle. Ansvaret faller altså ikke på dem, slik det (urettferdig) gjorde på for eksempel Toyota, sier Winding-Sørensen.

Om det er slutten for produsenten er det aksjonærene som avgjør, mener Winding-Sørensen.

– Men jeg tror nok utsiktene for inntjening er dårlige fremover. Det står jo også et kjempestort erstatningskrav og venter bak døra.

Han minner om at saken også viser at bilindustrien har et fantastisk kontrollsystem, som gjør det mulig å følge hver eneste mikroskopiske komponent, fra hver minste produsent frem gjennom alle underleverandørene til hovedunderleverandøren (i dette tilfelle Takata) og videre til akkurat de bilene feilvaren ble montert - helt frem til kunden som kjøpte akkurat den bilen.

– Men det viser også at det finnes idioter i alle systemer som tror at de kan lukke øynene for noe og når de åpner dem igjen – ti sekunder etterpå – er problemet forsvunnet. Vi hadde akkurat det samme med GMs tenningslåser nylig, asvlutter Winding-Sørensen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder