MINDRE HISSIG: Mange eiere av Tesla Model S P85D har lurt på om bilen yter de 700 hestekreftene den ble solgt med. Nå skriver Tesla på sine nettsider at bilen yter 469 hk.

MINDRE HISSIG: Mange eiere av Tesla Model S P85D har lurt på om bilen yter de 700 hestekreftene den ble solgt med. Nå skriver Tesla på sine nettsider at bilen yter 469 hk. Foto: Jan Petter Lynau , VG

Tesla ble solgt med 700 hk –
men bilen har kun 469 hk

Tesla opplyser at bilen de solgte med 700 hestekrefter, kun leverer 469 av dem.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Fredag før helgen ble de tekniske spesifikasjonene for Tesla Model S P85D endret nok en gang, selv om bilen er nøyaktig den samme. Bilen som ble markedsført og solgt med 700 hk, er nå kraftig neddempet.

Fredag ble spesifikasjonene, i hvert fall på Teslas norske, danske og amerikanske nettsider endret,

I helgen sto P85D-modellen oppgitt med 469 PS (Pferdestärke, tysk for hestekrefter).

Mandag kveld endret Tesla igjen nettsidene. Nå er spesifikasjonene oppført i hestekrefter: Effekten er oppgitt til 469 hk (se bilde nederst i saken).

469 hk er relativt rause 231 hk mindre enn det de første modellene ble markedsført med.

– Det er dette vi har sagt hele tiden, at batteriet ikke klarer å levere nok effekt til motorene, sier Tesla-entusiast Tor Harald Thorland fra Lier. Han har lenge etterspurt informasjon fra Tesla om hvor mange hestekrefter P85D-modellen egentlig har, men ikke fått noe svar han kunne bli klok av.

Derfor bestemte han seg for ikke å hente ut sin bestilte og depositum-betalte P85D, som nå står uavhentet på sjette uken.

– Våre kunder har vært i tvil om hvor mange hestekrefter Model S leverer på hjulene. For å skape klarhet har vi endret måten vi kommuniserer hestekrefter på våre hjemmesider, skriver skriver kommunikasjonssjef for Tesla i Norden, Esben Pedersen til VG.

– Vi gjengir der som alltid motorenes maksimale effekt, hvilket er et krav fra EU, men for å gjøre det helt klart har vi nå også lagt til «battery limited HP». Dette er ikke et lovkrav, og resultatet påvirkes av en rekke variabler som ladestatus, temperatur også videre. Vi har valgt å offentliggjøre tallet for å imøtekomme ønsker fra våre kunder.

Flere klager

Allerede kort tid etter at leveringen av toppmodellen med firehjulsdrift, P85D, tidligere i år, hevdet flere at bilen ikke greide å levere hverken akselerasjonen eller toppeffekten den ble markedsført med.

Begrunnelsene var blant annet tekniske beregninger, logging av egne kjøretøy og kjøreerfaringer fra de godt over snittet bilkyndige Tesla-eierne.

Rundt klager til Forbrukerrådet

Mange norske bileiere har klaget til Forbrukerrådet på det de mener er effekt-mangel.

Forbrukerrådet megler nå med Tesla, på vegne av 80 norske eiere. I Danmark er bileierorganisasjonen FDM (Forenede Danske Motorejere) i gang med en sak mot den danske Tesla-importøren, på vegne av fem eiere.

– Jeg kan ikke si noe om dette nå, i og med at vi har pågående klagesaker, men vi er i dialog med den norske Tesla-importøren. Målet er at vi som en nøytral tredjepart ønsker å få løst saker i minnelighet. Det vil si at partene kommer frem til en løsning. Dersom ikke det skjer, kan saken tas videre til Forbrukertvistutvalget, ifølge direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Les mer her: Renner på med Tesla-klager.

Endret fredag

Tesla har føyd til en fotnote for samlet effekt: «Battery limited maximum motor shaft power». Det betyr at batteriet begrenser maksimal motorakseleffekt.

– Dette er blank innrømmelse, slik vi ser det. Vi føler oss ikke lenger snytt. Vi er beviselig blitt snytt da vi betalte 170.000 danske kroner ekstra for en bil som var oppgitt å ha 700 hk, sier Henrik Strandgaard, en dansk P85D-eier som har jobbet med klagesaken på vegne av flere eiere.

Strandgaard sier til VG at det nå er opp til forbrukermyndighetene og bilorganisasjonen å avgjøre om dette er tilfelle.

– Dette er en innrømmelse av det vi har påstått hele tiden. Det er dette vi har prøvd å si til Tesla, men som vi ikke har fått gehør for. Nå gjenstår det å se om de rydder opp for dem som allerede har kjøpt bilen, sier Tor Harald Thorland.

Også når det gjelder akselerasjonen er det også ført opp en fotnote. 0–100 km/t-aksen er utført med en såkalt «30 centimeter rollut», som innebærer at bilen kjører 30 centimeter før målingen begynner, og dermed kan knipe litt tid. Det er kun Performance-modellene som oppgis målt på denne måten.

Les: Disse bilførerne bør kjøre med piggdekk.

Mer komplisert med elbil

Pedersen har tidligere forklart spriket i ytelse slik:

­– Hva er Teslas forklaring på at effekten i en elbil er annerledes enn i en konvensjonell bil?

– Når drivlinjen er elektrisk og får strøm fra et batteri, må motoren dele den tilgjengelige elektriske kraften. I tillegg varierer strømmen av elektroner som når frem til den elektriske motoren. Det avhenger av situasjonen, blant annet lav ladestatus på batteriet og kalde temperaturer påvirker dette. Siden batteriets elektriske hestekrefter varierer, er det ikke mulig å spesifisere den fysiske kapasiteten til en elbil helt nøyaktig, opplyser Tesla.

Teknisk sjef i Tesla, JB Straubel, har utdypet dette i et blogginnlegg på Teslas hjemmeside.

I Opplysningsrådet for Veitrafikkens base med tekniske spesifikasjoner for de nærmere 4000 ulike modellvariantene nye biler som markedsføreres i det norske markedet i dag, er Tesla Model S P85D fortsatt oppgitt med 700 hk i effekt.

Dette er opplysninger som importørene selv legger inn.

NY EFFEKT: Den 2. november er de tekniske spesifikasjonene for Model S P85D igjen endret. Nå har bilen «bare» 469 PS. Akkurat når endringen ble gjort er ikke bekreftet av Tesla. Foto: ,

ENDA EN NY EFFEKT: På kvelden 2. november har Tesla nok en gang endret de tekniske spesifikasjonene for Model S P85D. Nå er samlet effekt oppgitt til 469 hk. Foto: ,

Flere bil- og motornyheter og biltester finner du her!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder