VARSLER EIERNE: Administrerende direktør Terje Male hos den norske importøren Harald A. Møller AS vil starte innkallingen av norske bileiere straks den tekniske løsningen for utbedringen av bilene er klar. – Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig, sier han. Her er han på bilmessen i Frankfurt tidligere i høst. Foto: Hanne Hattrem ,

Her er alle de berørte bilmodellene i Norge: 147.139 biler tilbakekalles i Norge

Hele 147.139 biler i Norge vil bli tilbakekalt, og VW stopper salget av biler med «juksemotoren» i Norge. Både Volkswagen,
Audi og Skoda er omfattet det som kan bli en av tidens største
tilbakekallinger.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

I Norge dreier det seg om 77.580 Volkswagen, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 VW nyttekjøretøy.

Onsdag opplyser administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller til VG at de stopper salg av biler med motoren.

– Våre 190 usolgte biler på lager med EU5-motor vil vi vente med å selge til disse er oppgradert, sier han.

Modellene som er hardest rammet er VW Golf, VW Caddy, VW Tiguan og VW Passat. (se hele tabellen lenger ned i saken.)

Hva reparasjonene innebærer er ennå ikke klart. Det skal ifølge en pressemelding fra importøren utarbeides tekniske løsninger som presenteres for tyske myndigheter i oktober.

Reparasjonen i Norge vil begynne så snart godkjennelsen fra disse foreligger.

Bakgrunn: Slik avslørte de jukset

Alle berørte kunder skal varsles

Alle berørte kunder vil bli i løpet av noen uker informert individuelt sier importøren Harald A.Møller i pressemeldingen.

Importøren tok onsdag morgen kontakt med Vegdirektoratet for å få oppdaterte lister over hvem som nå eier de 147 139 bilene som er importert til Norge.

Kan bli nye avgifter

Erik Sætre i Vegdirektoratet sier til VG at de vil oppdatere kjøretøyregisteret med nye verdier for utslipp dersom disse endrer seg når de tekniske løsningene er på plass og er godkjent av tyske myndigheter:

– Denne informasjonen går videre til Toll- og avgiftsdirektoratet. Så er det opp til dem om de vil beregne nye avgiftsklasser for disse kjøretøyene, om avgiftene blir høyere eller lavere, og hvordan de vil kreve inn eventuelle høyere engangsavgifter, sier Sætre.

Regeringen har allerede forsikret bileierne om at de slipper nye avgiftskrav, dersom det skulle vise seg at bilene forurenser mer enn det ble lagt til grunn da engangsavgiftene opprinnelig ble beregnet.

Sjekk de bildene!: Milliardærens megayacht

– Vi er svært lei oss

I går sendte Volkswagen i Sverige og i Danmark ut informasjon om at de mistenkte at hele 315.000 biler av merket Volkswagen, Audi, Seat og Skoda, kan ha vært trikset med av produsenten.

Les: Vant flere internasjonale miljøpriser med juksemotor

I Danmark dreier det seg om 90.927 biler men svenskene har varslet at de har 224.776 biler som kan forurense langt mer enn det som er blitt lovt når bilen ble godkjent.

Dette vil ifølge The Guardian være en av de største tilbakekallingsaksjonene for en aktør i bilverdenen noensinne.

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig. Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier administrerende direktør Terje Male i den norske importøren Harald A. Møller AS.

Les også: Helikopter ble for standard for denne yachten

Stopper dieselmotor-salg

Danske Volkswagen har også bestemt seg midlertidig for å stoppe salget av juksemotorene. Det samme har også en rekke andre land som Nederland, Spania, Sveits og Belgia.

Fikk du med deg denne?: Slik kan Volkswagen-skandalen ramme deg

Betegnelsen på dieselmotoren er EA189. Den er tilgjengelig både som 1,2-, 1,6- og 2,0-liter. Biler som tilfredsstiller Euro 6-kravene omfattes ikke, ei heller ladbare hybrider eller elbiler.

Dieseljukset: Dette vet vi og dette er ikke gjort rede for

Globalt er det snakk om mer enn 10,7 millioner Volkswagen som kalles inn etter at bilgiganten innrømmet å ha installert et dataprogram i bilen som lurte de offisielle utslippsmålingene.

VW-løsning kan gi mindre effekt (hestekrefter)

Det er heller ikke kjent hvilken eller hvilke tekniske løsninger Volkswagen jobber «på spreng med» å komme frem til.

Professor Terese Løvås ved institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU, sier det i hovedsak er to måter å redusere utslippet av nitrogenoksider (NOx) i eksos på.

– Det ene er å optimalisere forbrenningsprosessen, den andre som kan gjøres alene, eller i tillegg, er å etterbehandle eksosen i en katalysator. Men en optimalisering av forbrenningsprosessen mot lavere utslipp vil gå på bekostning av motorens effekt, sier Løvås.

Les også: Diesel-skandalen kan utsette bilavgiftskutt nå i høst!

Det tyske biltilsynet, KBA, har gitt Volkswagen frist til 7. oktober med å komme opp med en plan for å nå europeiske utslippsmål med motorene som er manipulert.

HER ER ALLE BILMODELLENE SOM ER BERØRT I NORGE FORDELT PÅ ÅRSMODELL:

Foto: Oversikt Harald A. Møller ,

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder