(som også drikker en liten skvett med diesel...)

LABERT SALG: – Hittil har det vært for få elektriske varebiler å velge mellom. Det som er viktig er at det nå er bedre infrastruktur med tanke på vedlikehold og kompetanse hos verkstedene. Du kjøper ikke elbil hvis det ikke er en forhandler i nærheten og du stoler på verkstedet og produktet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto:Hanne Hattrem,

Posten gjør kjempekjøp av elbiler

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror at
Postens kjøp av nærmere 300 elektriske postbiler kan være startskuddet for elektrifisering av den forurensende og store varebilparken.

Artikkelen er over fire år gammel

I dag gjør Posten det som beskrives som en av de største elbil-kjøpene i Norge, når de signerer kontrakt på kjøp av nærmere 300 eksemplarer av den elektriske varebilen Kangoo Z.E. Maxi, med inntil 13 mils rekkevidde. Renault-modellen vant konkurransen mot elektriske varebiler fra Nissan og Peuegeot. Nissan vil levere en del biler i avtalen.

– At Posten tar sjansen på å gjøre dette fordi de har positive erfaringer med å bruke elbil til postleveringen i Oslo, tror jeg vil inspirere håndverkere og næringsdrivende til å velge elbil neste gang. Posten viser at det funker og at de tror på at elbilen kan gjøre jobben, sier samferdselsministeren.

Små varebiler brukt av håndverkere står for store CO2-utslipp i hovedstaden. Ifølge en artikkel i bladet Samferdsel er det rundt 50.000 håndverkerbiler i sving hver dag (talt i antall bompasseringer).

Les: Audi utfordrer Tesla med denne elektriske SUV-en.

Ikke populære

Elektriske varebiler har ikke slått an i det hele tatt hos håndverkere og næringsdrivende. Av over 50.000 elbiler i Norge er kun rundt 1000 varebiler, til tross for at en stor andel av varebilene har en daglig kjørelengde som er godt innenfor rekkevidden til dagens elbiler, ifølge TØI-forsker Jon Martin Denstali og seniorrådgiver i Statistisk Sentralbyrå Asbjørn Willy Wethal.

Gjennom prosjektet Crafttrans skal man komme frem til hvordan håndverkerbransjen skal stimuleres til å velge elektriske varebiler og hvilke utslippsreduksjoner dette kan gi. Crafttrans er finansier av Forskningsrådet, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Oslo kommune, Bymiljøetaten og Renault Norge.

Nå er det klart. Etter problemer med takkonstruksjonen, kommer Tesla Modell X på markedet mot slutten av året. Sjekk når den kommer til Norge.

Forutsigbarhet viktig

– Selv om Posten nå storhandler elbiler, og reduserer utslippet i Oslo, er egentlig bare dette en dråpe i havet. Hva vil du gjøre for å stimulere til at flere skal velge elektriske varebiler?

– Man kan ikke stadig justere bilavgiftene. Folk må kunne stole på at når de går til forhandleren og gjør et kjøp, så varer det betingelsene. Dette gjelder både for firmaer og de som kjøper privat, sier Solvik-Olsen.

Han understreker at beslutningene må tas av den enkelte, men at det er opp til produsentene å sette lansere gode elektriske varebiler.

Det er enighet om at følgende fordeler skal gjelde for elbiler, til minst ut 2017. Les om elbilfordelen her.

Artikkelen forsetter.

UNDER PANSERET: Ketil Solvik-Olsen lirker opp panseret med Postens konserndirektør Dag Mejdell og postmann Knut Håvard Solberg som assistenter. Rekkevidden på Renault Z.E.Kangoo Maxi er oppgitt til 13 mil, men som alle elbiler går den kortere enn oppgitt. Bilen kan ikke hurtiglade, og bruker rundt 7 timer for å bli full. Foto:,

Større verditap

– For oss er dette fantastisk, det er rett og slett et gjennombrudd. Alle vet at å kjøre post er svært krevende for en bil, med mye stopp og start og ut og inn av bilen slik at bilen blir kald. Når Posten klarer det, klarer alle det, sier administrerende direktør Anders Gadsbøll i den norske Renault-importøren.

Elbiler har større verditap enn fossile biler, fordi det fortsatt knytter seg usikkerhetsmomentet til utviklingen i batteriteknologi, batteripris og rekkevidde, ifølge l easingselskapet Autolease. Dessuten vil bruksfordelene fases ut over tid, understreker Autolease.

Anders Gadsbøll i Renault vil ikke kommentere hvor mye rabatt Posten har fått, men ifølge Postens konsernsjef Dag Mejdell lønner elpostbilene seg også over livssyklusen.

Alt om elbiler finner du her.

Rekkevidde nok

Postmann Knut Håvard Solberg har testet elbiler for Posten. I vinter kjørte han en Peugeot Partner. Han trekker frem at bilen er stillegående, og at det er mulig stå rolig og sortere posten på «tomgang». Automatgiret er en fordel, mener han, og ifølge postmannen har det ikke vært problemer med hverken rekkevidde eller at bilen ikke har vært varm nok.

Det siste skyldes at bilen går på diesel! Den er nemlig utstyrt med en dieselvarmer, som sørger for kupevarmen. Men da er den ikke en nullutslippsbil?

– Vi har litt dårlig samvittighet for det. Men vi ville hatt enda dårligere samvittighet hvis våre ansatte skulle fryse, sier Dag Mejdell.

– Forbruket er minimalt, rundt to liter i uka hvis det er minusgrader. Fordelen er at rekkevidden er like lang om sommeren som vinteren, sier Gadsbøll i Renault.

Ute etter biltester? Samlesiden finner du her.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder