Prøvekjørt Volkswagen e-Golf: Dønnsolid - og med mye utstyr

BERLIN (VG) Selv om startprisen er høyere enn for hovedkonkurrenten Nissan Leaf, rekkevidden er den samme og bagasjerommet er litt mindre, er VW e-Golf akkurat så god som forventet.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over seks år gammel

VG har prøvekjørt verdensnyheten på vårlige veier rundt den tyske hovedstaden Berlin.

Når det kommer en ny VW Golf til Golf-landet Norge, og den attpåtil går på elektrisitet, ligger det meste til rette for en ny salgssuksess.

Modellen, som i en årrekke har vært Norges mest solgte bil, lanseres nemlig nå også i en helelektrisk utgave. Prisen, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er 251.800 kroner. Det er omtrent det samme som den langt sterkere, men også noe mindre BMW i3. Hovedkonkurrenten, Nissan Leaf, har sin rimeligste utstyrsvariant til 219.700 kroner. Da får du imidlertid en bil som mangler mye av det utstyret som nå kommer som standard på e-Golfen.

Les om årets rareste bilnyheter hos VG+ (abonnement kreves).

Rekkevidde

Varianten av Leaf som minner mest om e-Golfen er nivået Tekna. Da koster Leafen litt under 10.000 kroner mindre enn den nye tyske elbilen. Men selv da fremstår den nye e-Golfen som velutstyrt.

Rekkevidden på den nye tyske elbilen er også omtrent akkurat like god som Nissan Leaf med sine 19 mil. Leaf har oppgitt 19,9 mil mens BMW i3 «bare» har 16 mil. Regn imidlertid med at denne rekkevidden blir kraftig forkortet dersom du ikke kjører veldig forsiktig og bruker lite energi til oppvarming av bilen.

Volkswagen selv opererer med rekkevidde mellom 13 og 19 mil avhengig av kjørerute, kjørestil og bilens last. På en skikkelig vinterdag kan rekkevidden, ifølge dem, fort krype ned mot ti mil.

VW e-Golf Foto:Johannes Eisele,Afp

De første bilene som kommer til Norge har ikke, slik som Nissan Leaf, en varmepumpe som skal pynte på rekkevidden på de kaldeste dagene. Dette kommer først som en mulighet på biler som produseres fra september måned. En slik pumpe vil, ifølge Volkswagen, kunne gi rundt tjue prosent bedre rekkevidde på de kaldeste dagene og fungerer omtrent som en tradisjonell luft-til-luft varmepumpe i hjemmet. Så planlegger du lengre turer med elbilen din kan dette definitivt være verdt å vente på. Prisen på pumpen vil være 6500 kroner.

Kjøremessig fryd

Med en app på din mobiltelefon kan du imidlertid sjekke og styre en rekke funksjoner fra en smarttelefon på bilen. Da kan du forhåndsvarme bilen mens den står til ladning og slippe å bruke masse batteri på å få varmen.

Du kan også sjekke hvor nærmeste ladestasjon er eller finne ut hvor mye rekkevidde det er igjen på bilen. Det første abonnementsåret er inkludert i prisen.

Kjøremessig er det en fryd å befinne seg bak rattet i en E-Golf. Fra gode seter med upåklagelig oversikt til alle kanter, lystrer bilen hvert lille vink fra sjåføren. De 115 hestekreftene er bare seks flere enn i Nissan Leaf, men de kjennes langt mer villige ut. Den virker kanskje litt stivere satt opp enn en vanlig Golf men er helt innenfor også for de som er opptatt av komfort. Et dreiemoment på hele 270 Nm er bedre enn både BMW i3 og Nissan Leaf. Fordelen med elbiler er at alt dette kommer fra første gasspådrag. 0-60 går unna på pene 4,2 sekunder.

MINDRE MEN SPREKERE: BMW i3 er en av hovedkonkurrentene til nye e-Golf. Foto: Hanne Hattrem.

Som i så mange elbiler kan du velge mellom forskjellige kjøreprogrammer. Her er det tre av dem i tallet: Normal, Eco og Eco+. På det mest ekstreme, Eco+, justeres alt i bilen for at din kjøring skal bruke minst mulig batteri. Ventilasjon og varme nedprioriteres, akselerasjonen blir tregere og så videre. På det raskeste gjør en E-Golf 0-100 på 10,4 sekunder. Det er litt raskere enn Nissan Leaf men fremdeles langt unna BMW i3s 7,2 sekunder.

Berøringsskjerm

På utsiden er den nye E-Golfen omtrent akkurat lik å se på som den vanlige Golfen. På innsiden har du fått et trinnløst automatgir som selvsagt også hjelper deg med å spare på bremseenergien. Det dukker også opp menyer og annet i den åtte tommers store standard berøringsskjermen i midtkonsollen. Også en klokke i instrumentpanelet viser deg hvordan din kjørestil er i forhold til energiforbruk.

Baksetet og forseteplassen virker nærmest identisk med det som er i den vanlige Golfen. Det betyr ok plass både til tre bak og til de to foran. Bagasjerommet har imidlertid krympet med 40 liter, sammenliknet med en vanlig Golf, fra 380 til 340 liter. Bagasjeplassen på en Leaf er til sammenlikning 370 liter på de rimeligste utstyrsvariantene.

Mens Nissan Leaf i fjor var Norges tredje mest solgte bil med drøye 4600 salg, satser importøren Møller på å selge 2000-2500 elektriske Golfer før 2014 er slutt. Det målet kan de faktisk nå før de aner det. Det skal ifølge dem bare i løpet av de første par ukene bilen har vært tilgjengelig for forhåndsbestilling vært skrevet 967 kontrakter på kjøp av bilen.

Ladetiden på VW e-Golf, fra tom til full, på vanlig stikkontakt hjemme, er oppgitt til hele 13 timer. Det er en lengre ladetid enn det både Nissan Leaf og BMW i3 (begge åtte timer).
Du kan imidlertid kjøpe en hjemmeladeboks for å gjøre denne ladningen kjappere. Boksen koster mellom ti- og tjue tusen kroner og forkorter ladetiden til åtte timer.

Det er, som i så mange andre konkurrenter, også lagt opp til et separat hurtigladeopplegg for VW e-Golf. Her skal bilen lades fra bunn til topp på en halv time. Det er akkurat det samme tallet som både BMW i3 og Nissan Leaf operer med.

INTERIØR: Slik ser den nye VW e-Golf ut på innsiden. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Ulike ladesystemer

Husk imidlertid at det finnes flere forskjellige løsninger på hurtigladestasjonene. Mens den nye VW e-Golf benytter seg av typen Combo bruker for eksempel Nissan Leaf og Mitsubishi iMiev det foreløpig mest utbredte systemet, Chademo. Det betyr at du ikke får ladet på disse stasjonene om hverandre dersom de ikke tilbyr begge ladesystemene.

Utstyrsmessig står e-Golfen seg også godt mot Nissan Leaf. Den tyske elbilen kan blant annet skilte med flere standard sikkerhetssystemer som nødbrems i byfart, multikollisjonsbrems, oppvarmet frontrute, to soners klimaanlegg og så videre. Bilen er også utrustet med nye LED-lys, noe ikke den japanske hovedkonkurrenten har. Samtidig kan du få varme både i baksetet og rattet i Leaf. Det kommer godt med når du skal spare strøm på kaldere dager.

Ifølge det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease vil e-Golf holde seg dårligere i verdi enn gjennomsnittet i klassen i bruktmarkedet generelt, men bedre enn gjennomsnittet for sammenlignbare el-biler. Med riktig utstyrsnivå vil markedsverdien være rundt 50 prosent av nybilprisen.

Lansering av bilen i Norge skjer i juni måned i år.

Mer om

  1. Bil
  2. Elbil

Flere artikler

  1. Pluss content

    Stor test: Den beste el-bilen for deg

  2. Nå får elektrisk Golf bedre
    vinter-rekkevidde

  3. Pluss content

    Test: De beste ladbare hybridbilene

  4. Prøvekjørt Hyundai Ioniq:
    Denne elbilen er blant de beste

  5. Test av Volkswagen e-Golf:
    Innertier!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder