LED-LYS: Volkswagen Passat har LED hovedlys som standard, på alle modeller. FOTO: JAN PETTER LYNAU, VG Foto:Jan Petter Lynau,

Test av Volkswagen Passat: Klassereisen

Aldri har plassen vært bedre, utstyrsnivået mer luksuriøst, forbruket lavere - eller prisen høyere.

  • Hanne Hattrem
  • Dag Edvardsen (teknisk konsulent i NAF)
  • Jan Petter Lynau
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I hvert fall litt høyere. Prisene ligger noe over konkurrentene i segmentet, og godt over hovedkonkurrenten, Ford Mondeo, som VG og NAF har kjørt Passat i duell mot.

Les testen av Ford Mondeo her.

På grensen til luksuriøs

Men ellers fremstår nye Volkswagen Passat så moderne, helstøpt og på grensen til luksuriøs at den snuser, om ikke Audi, BMW og Mercedes, så i hvert fall Volvo i hekken.

– Måler vi opp mot Ford Mondeo er Passat likevel den beste bilen, selv om det to er svært jevnbyrdige. Jeg sitter bedre her, den har bedre instrumentering, bedre plass, er mer lettkjørt og lettere å parkere, sier NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen.

Hverdagsfest

Vi har kjørt tolitersdieselen på 150 hestekrefter som sedan og stasjonsvogn.Det har vært en hverdagsfest. Passat den åttende er konge på veien.

Foto: ,

– Hjulopphenget er realt forbedret, ikke minst når det gjelder støy, vel å merke på vinterdekk som normalt støyer mindre. Vi vet folk er opptatt av støy i kupeen. Det må kunne gå an å snakke sammen i en bil om man er flere enn to. Akselavstanden blitt lengre, og det gir fordeler som bedre plass i baksetet, forbedrer balansen i bilen fordi det er mindre overheng foran og bak, sier han.

Godt utstyrt

Passat kommer med flere motoralternativer, fra 336.600 kroner med 1,4-liters bensinmotor på 125 hestekrefter og manuell girkasse.

Harald A. Møller tror mest på 1,6-diesel med 120 hk og automatgir i Comfortline til 366.200 kroner og 190-hesteren i øverste utstyrsnivå, med automat og firehjulsdrift til 520.000 kroner.

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner vedlikeholdskostnader og verditap i VGs biltester, sier at de fleste motorvarianter vil holde seg godt i pris, unntatt 240-hk. Du kan fint velge Comfortline på de minste motorene.

Foto: ,

OM TESTEN:

** Hovedterningen er ikke et gjennomsnitt av underterningene, men bygger på en helhetlig vurdering av bilen som en familiebil.

** Bilen er vurdert ut fra praktisk bruk, tekniske data og uavhengige tester.

** Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner). Bilene har forhjulstrekk, dieselmotor og automatgir.

** NB! Fords øverste utstyrsnivå krever tilleggspakker for å komme på nivå med Volkswagens øverste nivå, Highline.

Kilde for tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder