Test av Fiat 500 L: Espressoracer!

BIL, BÅT OG MOTOR

Fiats helt nye modell - 500 L - er en praktisk flerbrukssmåbil med super plass og god pris.

Publisert:

L-en står for Large, og den modellbetegnelsen holder hva den lover.
Bagasjeromplassen er bra, og løsningen fleksible, og du sitter høyt - med nesten litt storbilfølelse.

Men hvordan en produsent som skryter av 22 oppbevaringsrom i bilen kan konstruere en knøttliten luke i senterkonsollen der det er mest naturlig å legge mobiltelefonen, er en gåte.

Fiat 500 L er ikke en stor 500. Bilen er bygget på en ny plattform fra samarbeidet med Chrysler.

Den italienske produsenten vil lage en serie 500-modeller og etter L kommer XL, som blir 20 centimeter lengre. 500 L er 4,15 meter lang, cirka ti centimeter kortere enn VW Golf.

SE VIDEO FRA TESTEN!

SE STORE BILDER!

Stiv

På landeveien er dette ikke noen stor kjøreopplevelse. Den er passe stiv i avfjæringen, men bilen krenger ganske kraftig, noe du vil merke hvis du står på litt gjennom svingen. Denne bilen er nok aller best i byen. Men rattutvekslingen noe stor, slik at du må sveive litt som en bussjåfør i skarpe kryss.

Motoren er den lille energibunten kalt Twin air. Det er en tosylindret 0,9-liters bensinmotor som yter 105 hestekrefter, og som nesten har et dieselsk dreiemoment på 145 newtonmeter fra 2000 omdreininger.

Den er energisk, fleksibel og fungerer fint.

Bilen kommer også med en 1,4-liters bensinmotor til 249.900 og 259.900 kroner. Den rimeligste koster 219.000 kroner. Legger du på 10.000 kroner får du blant annet tosoners klimaanlegg, glasstak og regnsensor.

Praktisk småbil

- Bilen har beskjedne ytre mål, men er i god Fiat-tradisjon en praktisk småbil. Blant annet er konstruksjonen av baksetene som kan klappes opp mot forseteryggene gjennomtenkt. Da blir bagasjerommet stort. Fasongen gjør den såpass stor at den kan gå for en liten familie med fornuftig pakking.

Pris og plass gjør at den kan være et alternativ til en bruktbil. En ny bil med fem års garanti gir et mer forutsigbart bilhold. Men rustgarantien er bare åtte mot vanlige tolv år, sier NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen.

Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler Twin air-modellen i dyreste variant (vår testmodell), gjerne oppgradert med DAB-radio (3900 kr), 17 tommers aluminiumsfelger og styr unna altfor «kul» fargekombinasjon.

Her kan du lese mer om