Test av Lexus IS 300h: Hybrid med mye hester og høyttaler-broom

De skarpe, fasetterte linjene vekker wow-oppsikt i trafikkbildet og den blodtrimmede Asconaen i lyskrysset vil nok ruse motoren litt ekstra når du ruller opp ved siden av.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Tredje generasjon Lexus IS har fått en design som oser av selvtillit og sport.

Og selv om det er en hybrid (Lexus selger kun hybridvarianter i Norge, selv om alle Lexuser finnes i vanlige versjoner), legger du ikke inn eco-modus når du har rullet rolig ut fra alleen.

I hvert fall ikke om du skal ha en gøyal tur på veien.

Slapp

I eco-modus virker bilen nesten litt dau.

Vi har testet F Sport-modellen med blant annet formstøpte seter og stivere oppsett. Lexus IS 300h er en utfordrer til Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse (se tabell for priser og tekniske data for disse nederst i tabellen).

Den trinnløse girkassen, såkalt CVT-kasse, ordner kraftoverføringen helt greit, men vi kunne nok tenkt oss noe mer sportslig respons og futt, i hvert fall ved giring fra hendlene på rattet. Det er tross alt 223 hestekrefter til rådighet her, og bilen er tregere enn langt mindre hk-utrustede alternativer.

Apropos det: Står Lexus bak årets «rareste» påfunn?

I bilen er det et system som via en egen høyttaler kringkaster en motorlyd. Oppgaven er etter det vi kan forstå at det skal høres ut som man kjører en sportslig girkasse med vanlig trinn, og ikke «bare» en trinnløs girkasse.

Innretningen har heldigvis en av-knapp.

SE FYLDIG BILDESPESIAL FRA TESTEN HER!

Vellykket

Mye mer vellykket er dashbord og instrumentering i F Sport-utgaven.

Her er det tøft, sportslig og innovativt over hele linjen. Du kan for eksempel bytte utseendet på instrumentene med et tastetrykk, og det gjør du med å skyve hele speedometeret sidelengs i dashbordet. Kult!

Lexus IS 300h får en startpris ut på under 400.000 kroner (før leveringsomkostninger), F Sport koster fra 480.000 kroner. Vår testmodell 523.000 kroner.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder