VRAKER FORSLAGET: Thomas London mener ideen om økt vrakpant er umulig med dagens betalingsordning. Bilvrakene tas ikke unna fordi biloppsamlerene har for små marginer. Foto: Bjørn Sigurdsøn, Scanpix

Høyere vrakpant gir høgger-kollaps

- Greier ikke demontere airbager for eksplosiver

Forslagene om økt vrakpant for å få fart på bilsalget møter motbør. Det er ikke kapasitet til å motta flere bilvrak i Norge.

  • Martin Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Dette sier Thomas London, daglig leder hos Brødrene London som årlig håndterer 3500 bilvrak.

London er sterkt kritisk til den gjeldende ordningen for bilsanering i Norge:

- Vi sitter nå igjen med ca 400 kroner i fortjeneste for hver bil vi håndterer. Før var denne fortjenesten en snau tusenlapp. Med så pressede marginer får vi ikke gjort den miljømessige delen av jobben godt nok, vi får ikke tømt bilene for bensin og olje hundre prosent slik vi skal. Vi greier ikke å demontere kollisjonsputene med eksplosivene, slik forskriftene pålegger oss, sier Thomas London.

Les:Vil øke vrakpanten til 20.000.

Les også:Økt vrakpant virker ikke.

Kortsiktig

- Jeg er veldig positiv til økt vrakpant både for å selge flere biler og å tjene mer penger, slik kan vi få ryddet opp i bilparken, sier London:

- Men - problemet med kampanjene, er at de blir kortsiktig og at de over hodet ikke hjelper miljøet.

I 1996 ble vrakpanten midlertidig økte til 6000 kroner, og biloppsamlerene fikk dobbelt så mange bilvrak som i et vanlig år. Effekten gjaldt et år.

- Snittalderen på bilparken gikk ned med et år i ca ett år, så var vi tilbake til det samme, sier han.

Thomas London mener at det største problemet for biloppsamlerene er at miljøsaneringsbidraget fra myndighetene bortfalt. Huggerbransjen har nå en voldsom kamp mot bilprodusentene for å få riktig betalt for den jobben, forklarer han.

At det er bilbransjen selv som har ansvaretet returordningen er regulert i et EU-direktiv og i en norsk forskrift.

- Vi får fortsatt ikke riktig betalt for bilene vi håndterer og jobbene vi gjør, det reduserer kapasiteten og gjør det umulig for oss å ta imot flere biler, sier London.

«SV er motstander av å øke vrakpanten som har til hensikt å få bort eldre biler fra veiene.»Les diskusjonen og si hva du mener.

115.000 årlige vrak

I følge London blir mellom 110 og 115.000 norske biler vraket hvert år.

- I 2009 blir det færre biler å sanere på grunn av finanskrisen, og debatten om vrakpanten de siste månedene gjør at mange sitter på gjerdet og venter på om de får mer for bilvraket sitt.

Les også:Knallsuksess for tysk vrakpant

Stålprisen droppet

Stålprisen innvirker også på bilsaneringen.

- I fjor fikk vi ca 2.700 kroner per bil. Nå er stålprisen sunket til 250 kroner. Bilen er en av verdens mest forurensende ting, men i Norge er ingen del av bilavgiftene øremerket til å miljøsanere gamle biler, sier London.

Han er styreleder i Bilretur som organiserer cirka 65 prosent av biloppsamlerene, mens 35 prosent av bransjen er organisert av under Bilimportørenes landsforening.

- Enkel løsning

- Det er en meget enkel måte å løse dette på; gi gjerne en forhøyet vrakpant: la bileieren få ca 18.000 per bil og gi biloppsamlerene 2.000 kroner per vrak at slik det blir regningsvarende å håndtere en gammel bil på en miljømessig og god måte, sier London.

Erik Andresen, administrerende direktør i Bilimportørenes landsforening, er langt på vei enig med London:

- Hvis vi bare får en generell økt vrakpant, kan vi få kapasitetsproblemer. Men hvis en vrakpant på minst 10.000 - helst 20.000, knyttes til biler fra 1989 og eldre, kan vi bli kvitt biler med høyere utslipp og lavere sikkerhet. Det er ca 150.000 biler som er mer enn 20 år gamle i Norge. Inntil 20.000 av disse kan vi håndtere årlig hos biloppsamlerene.

- Vi ønsker et krisetiltak for å få fart på bilsalget og få en miljøgevinst på toppen, sier Andresen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder