SENSOR: Slik ser en sensor ut. Den monteres sammen med ventilen, og gir umiddelbart beskjed dersom trykket ikke er som det skal. Foto: Øivind Skar/BIL/BILNORGE.NO

Dekkprisen kan øke med flere tusen

Kan bli vanskelig å legge om hjul hjemme

Kjøper du ny bil etter 1. november i år kan det hende du må regne med rundt 3000 kroner ekstra for hvert dekksett du kjøper til bilen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Den 1. november i år trer nye EU-regler i kraft, og det innebærer at alle nye personbiler skal ha montert dekktrykkovervåkning (også kjent som TPMS, Tyre Pressure Monitoring System).

Omtrent halvparten av bilene på markedet har separate dekktrykksensorer (se faktaboks) montert på ventilen, noe som vil medføre en stor ekstrakost for bileiere.

- Dersom det er krav til dekktrykksovervåkning, gjelder dette alle typer dekk, også ved eventuelt senere bytte, forteller Håkon Rosendahl i Vegdirektoratet til bladet Bil.

Ved feil på dekktrykket eller på sensorene vil en lampe lyse i dashbordet. Det vil også gi kontrollfeil på EU-kontroll, men bare såkalt 1-er-feil - hvilket betyr at man kan kjøre fra PKK-kontrollen med anmerkning om at feilen må utbedres.

Separate dekktrykksensorer er ikke billig.

Hver sensor koster et sted mellom 700 og 1000 kroner - en ekstrakost på 2800 til 4000 kroner for hvert dekksett.

Se bilder av hvordan ventilene fungerer her!

Vanskelig hjemmebytte

Dekktrykksensorer er følsomme for hvor på bilen de sitter.

Når de er påmontert, kalibreres de med et egnet apparat, og er klar til bruk. Men roterer du hjulparene, kan feilmeldingen komme. Da vil ikke sensorens plassering stemme med hvor den tror den sitter.

Enkelte biler krever også kalibrering for hver gang det skiftes hjul, hvilket betyr at man enten må ha egnet apparat (som fort koster noen tusen) eller at man må sende hjulskiftejobben på verksted.

- Det blir en annen hverdag, sier Bjørn Neuberth i Panvulk. De selger tredjeparts dekktrykksensorer og -apparater til dekk- og bilverksteder.

- Det blir enda mer bruk av dekkhoteller. Å gjøre jobben hjemme blir et problem. I tillegg vil det ta dobbelt så lang tid for dekkhotellet å skifte hjul med disse nye kravene, sier han.

Les: Subaru viser ny Outback.

Ikke tilbakevirkende

For biler som er registrert før 1. november 2014 blir det ikke krav til at dekktrykksensorene skal fungere.

Kravene er EU-regler Norge er pålagt å innføre etter EØS-bestemmelsene, opplyser Rosendahl i Vegdirektoratet. Avgjørelsen i EU er gjort ut fra hensynet til både sikkerhet og miljø. Økt rullemotstand ved lavt lufttrykk øker forbruket, og dermed utslippet.

- Som med annet regelverk som innføres kan det medføre økte kostnader, sier Rosendahl.

Les: Enda en Porsche 911-variant.

- Blir dyrere

- Det er riktig at ventilsystemene som kommer vil føre med seg noe ekstra kostander for bileieren. Akkurat hvor mye det blir har ikke beregnet. Nye RAV4 er vår første bil i Norge med dette montert fra fabrikk. Her er kostanden lagt inn i prisen.
Ventilene skal vare bilens levetid, men bileierne må jo ha et trykkmålesystem til vinterhjulene også, sier informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen.

Mange av vinterdekkene til Toyota-modeller monteres på felg hos Continental i Askim.

- Selvfølgelig vil prisen øke. Det er ikke selve dekkprisen, men målesystemet som fører til det. Systemene koster cirka 750 per hjul, sier teknisk sjef for Continental i Norden, Frank Larsen.

Hver bilprodusent har i utgangspunktet utviklet sitt eget ventilsystem, som bilen leveres med.

- Men det er også utviklet systemer for ettermarkedet, som skal fange opp de forskjellige metodene fra bilfabrikantene. Blant annet har Continentals selskap Automotive Systems utviklet denne typen elektronikk. Det er en liten sender som blir montert i den tynne gummihinnen som erstatter slangen i slangeløse dekk, sier Larsen.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder