I kveld stenges nok en Oslo-tunnel

Innen 2020 skal ti tunneler i Oslo-området rehabiliteres. I kveld starter arbeidet med Granfosstunnelen.

Erik Haugen Aspaas
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Statens Vegvesen gikk hardt ut da de 1. juni i år kunngjorde et omfattende rehabiliteringsarbeidet av vegstrekninger i og rundt hovedstaden vår.

«Hvis ingen lar bilen stå, så kan det i verste fall ta fire timer mellom Sinsen og Smestad per vei», uttalte Bjørn Øystein Kroken, byggeleder i Statens vegvesen.

Fullt så ille ble det ikke, men arbeidet har påvirket rutinene til mange bilister i området.

Les også: Varsler køkaos til 2020

Nå er turen kommet til Granfosstunnelen, som ligger rundt to kilometer vest for Smestad. Klokken 21.00 i kveld ble den stengt for all trafikk.

– Grunnen til det er at da kan vi sette opp nødvendige sperringer, sier Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens vegvesen, til VG.

Hvert døgn kjører i snitt 32.000 biler gjennom Granfosstunnelen, men heldigvis for dem som ferdes på strekningen daglig, er to felt (ett hver vei) åpne.

– Hvordan vil dette påvirke trafikken?

– Vi tror og håper at det i morgen kommer til å gå ganske greit. Men det er selvfølgelig i foretrekke at noen reiser litt tidligere eller litt seinere. Da unngår vi mye kø.

Les også: Én av tre droppet køkaos-truet vei

– Jeg har også lyst til å komme med en oppfordring til bilister om at de må bruke begge feltene så lenge som mulig før innsnevringen. Gjør ikke folk det, mister vi kapasitet og køen blir lengre. I tillegg er det viktig at folk slipper hverandre frem og fletter ved sperringene, forteller Ulvik.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STENGES: Ti tunneler skal oppgraderes i Oslo. Neste på listen er Granfosstunnelen. Dette bildet er tatt ved Fornebukrysset retning øst. Foto: Trond Solberg , VG

Verst i 2016 og 2017

Tunneloppgraderingen av hele ti tunneler vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017.

Da foregår det arbeider i Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen, og kapasiteten på Ring reduseres med mer enn 50 prosent.

Tunnelene i Oslo utsettes for stor slitasje, og det er nå behov for en omfattende oppgradering.

Noen av arbeidene som skal utføres er nye lys, vifter, kameraovervåkning, vann- og frostsikring, og utskifting av vegger, tak og asfalt. Dette øker sikkerheten i tunnelene.

Krangel blant syklistene: Er det ok å sykle to i bredden?

Det fins ikke omkjøringstraseer i byen for den mengden trafikk som passerer gjennom tunnelene. Derfor blir det mer kø, og Vegvesenet anmoder alle som har mulighet til å la bilen stå, reise kollektivt, sykle eller gå.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder