DETTE ER EN LUKSUSBÅT: Arcadia Sherpa skiller seg ut fra de andre yachtene. Foto: Ole Henrik Nissen-Lie/Båtliv ,

Luksusyacht eller fiskebåt?

Se nyhetene fra verdens største båtmesse

Düsseldorf (BÅTLIV) Her er de største og lekreste nyhetene fra verdens største båtutstilling.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Båtutstillingen i Düsseldorf i Tyskland ble avsluttet søndag. Båtliv har tatt en runde og sett på de største og lekreste nyhetene. En av båtene som vekker mest oppsikt blant de mer enn 1700 utstilte båtene på Boots 2016 er italienske Arcadia Sherpa.

Nyheten Arcadia Sherpa ser ut som en arbeidsbåt fra Nordsjøen ikledd italiensk sommerdress.

Med den kraftige baugen og det lange akterskipet ser Arcadia Sherpa ut som et moderne nyttefartøy, men i en svært jålete utgave. Skroget er skinnene hvitt og overbygget sort med store sotete vinduer rundt hele styrehuset. Vinduet kan senkes ned på gode dager, og åpne hele styrhuset.

Båten er nemlig ikke bygget for Nordsjøen, og hardt arbeid. Denne er bygget for Middelhavet og late dager. På det lange akterdekket ligger ingen tromler eller wirer. Her er det elegante solsenger og sofagrupper i hvitt skitt som dominerer den store teakflaten.

– Akterdekket tilsvarer dekket på en 85-foter, sier Elisa Corti, pressetalskvinne for verftet.

Arcadia Sherpa kan fås i versjon med åpent dekk, som utstilt på Boot, eller med overbygg. Man kan velge mellom en, to eller tre kabiner. I den utstilte båten er salongen i førerhuset, omtrent som på en mindre kupébåt. Under dekk er det to svært elegante lugarer, eller suiter, med marmor på badet.

LES MER: Arcadia tar også «hensyn til miljøet»

Båten er bygget i glassfiber. Den utstilte båten med to kabiner koster ca. 1,5 millioner euro, altså nær 15 millioner kroner. Det Napoli-baserte Arcadia-verftet bygger luksusyachter med grønn profil. 55-foteren hadde verdenspremiere på Boot, og er den minste yachten de har bygget.

Luksus i farta

Italiensk båtindustri begynner å våkne til liv etter noen svært krevende år med dårlig salg. Azimut lanserte en ny 66-foter på Boot, og få slår italienerne på luksus til god pris. Azimuts nye 66-foter byr på alt du kan ønske av komfort, eleganse og luksus. Så vil nok prisen for en ny båt i Norge ligge over 20 millioner kroner (1,73 millioner euro uten mva. i Italia).

ITALIENSK LUKSUS: Azimut 66 ruver godt på Boot Düsseldorf. Foto: Ole Henrik Nissen-Lie ,

Den nye Azimuten er utstyrt med to Caterpillarmaskiner på 1150 hestekrefter hver, og driver propellene med klassisk aksling. Toppfarten til den 41,6 tonn tunge båten er 32 knop, mens marsjfart ligger rundt 28 knop, får vi opplyst.

LES MER: Azimut 66

Gentlemen

Men også engelskmennene kan bygge båter for gentlemen. Princess feirer 50 års jubileum med den største båten som er utstilt på Boot. Sammen med bil fra Bentley.

Princess har i mange år vært populære båter i Norge, men kjøpere av Princess 30M superyacht må grave virkelig dypt i lommen. Rundt 70 millioner kroner må du nok ut med. Minst. Men vi snakker om en båt som måler 100 fot (30,45 meter), veier 98 tonn, og gjør 27 knop med to MTU-maskiner som yter 2637 hestekrefter hver.

STOR OG LITEN: En av de første båtene fra Princess i forgrunnen, og messas største båt, Princess 30 bak. Foto: Ole Henrik Nissen-Lie ,

Ordet komfort båt får en utvidet betydning om bord på denne luksusyachten med badebasseng på toppdekket og marmor på badene inne. Her er tre dekk med luksus. Salongen er lys og åpen med en nedfellbar balkong på styrbord side.

LES MER: Princess 30M

Tøffing med bulb

Og man må aldri undervurdere tyskerne. Audis slagord «vorsprung durch teknikk» gjelder også på sjøen. Drettmann Explorer er yacht med sauna på hekken, og båten har hentet inspirasjon fra en norsk redningsbåt.

MED BULB: Drettmann Explorer er en kraftkar og krevde utfordringer å få fra vann og inn i messehallen. Foto: Ole Henrik Nissen-Lie ,

Dette er høyeste og tyngste båt på Boot, om ikke den lengste. 24 meter lange Drettmann Explorer er bygget i stål og aluminium og veier 165 tonn, men er likevel blant de minste yachtene fra dette velrenommerte Bremen-verftet.

LES OGSÅ: Her tas Drettmann Explorer til land

Minstemann på 24 meter er en ordentlig kraftkar med gedigen bulb under vannlinjen, store stabilisatorer på siden og twin-pod på hekken. Den er eneste yacht i denne klassen med pod-løsning. På broen er det ikke noe tradisjonelt ratt. Uten ratt kan yachten manøvreres på flere ulike måter. Begge poddene kan kjøres individuelt i 360 graders bevegelser. Det er også baugthruster på båten, joystick og dynamisk posisjonering. Her kan man ligge stille, bevege seg sidelengs, forlengs, baklengs og rundt sin egen akse.

Drettemann spesialbygger på oppdrag. Explorer er bygget for en liten familie som vil reise komfortabelt rundt jorden med et lite mannskap på to-tre medarbeidere. Prisen er på seks millioner euro (nær 60 millioner kroner).

Artikkelen er levert av Båtliv. Her kan du se flere artikler fra båtmessen!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder