KAN JUSTERES: Mercedes tibyr eierne av blant annet slike bilre (V-klasse) en oppdtaering av programvaren. Dette er V250 BlueTEC. Foto: Hanne Hattrem

Ny runde med utslipps-avsløringer: Norske biler tilbys oppdatering – skal gi markant lavere utslipp

Mercedes vil tilby norske Mercedes-eiere et verkstedbesøk som skal gi en forbedring av bilens utslipp.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fire år gammel

– Programvareoppdateringen vil medføre en markant reduksjon i bilens utslipp, sier kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge til VG i en e-post.

Importøren jobber nå med å få oversikt over de berørte bilene.

– Dette gjelder innstegsmotoren til våre kompaktbiler og V-Klasse. Det er snakk om et relativt lavt antall, opplyser Nøkleby.

Mercedes opplyser ikke om det eventuelt vil gi endringer i bilens ytelser eller forbruk.

– Det er tekniske grunner til variasjonene i utslipp, hvilket man også har sett i andre tester. For å redusere avviket mellom laboratorietester og virkelig utslipp, har EU besluttet å introdusere nye teststandarder. Mercedes-Benz støtter denne omleggingen.

I kjølvannet av dieseljukssaken, der Volkswagen innrømmet juks med nesten 11 millioner biler, satt tyske og britiske myndigheter i gang undersøkelser av en rekke bilmerker, for å sjekke om dette var vanlig praksis hos flere bilprodusenter. De ville også forstå hvorfor det er avvik mellom oppgitte utslippstall og det som oppnås på veien.

Les: Norge dømt for farlig, høy luftforurensning.

Ikke avslørt jukseprogram

I forrige uke kom rapporten fra tyske og britiske miljømyndigheter, der 56 biler i Tyskland og 37 i Storbritannia er testet for utslipp. Bilene ble testet med såkalt PEMS (portable Emissions Measurement Systems) i flere ulike testprosedyrer, både på vei og bane, i gjentatte forsøk.

* Det ble ikke funnet jukseprogramvare i noen av bilene.

* Det man derimot fant ut, er at NOx-rensingen er satt opp slik at den er mindre effektiv ved lavere temperaturer, for å beskytte motoren fra skader, skriver Department of Transport (ekstern lenke).

* Resultatene viser at bilene som ble testet i lavere temperatur, hadde høyere NOx-utslipp enn de som ble testet i varmere luft.

* For bilmodellene som ble testet av britene, var utslippet av NOx i snitt 500 mg/km, over seks ganger så høyt som grensen for å bli typegodkjent etter gjeldende målesyklus, står det i rapporten.

«Gjennom disse undersøkelsene har vi sett at bilprodusentene bruker en temperaturavhengig rensestrategi…», oppsummeres det. Disse temperaturavhengige systemene sitter i både eldre Euro 5-motorer og nyere Euro 6-motorer, heter det videre.

Produsentene har i arbeidet argumentert med at de må være slik hvis rensesystemene skal fungere godt i bilens normale levetid, cirka 160.000 kilometer.

Klar for vårpussen? Slik tar du rusten – med en liten leireklump.

Vegdirektoratet: Skuffende

– Vi oppfatter disse sakene til at rensesystemene for NOx helt eller delvis deaktiveres ved temperaturer under det som er spesifisert for den normerte godkjenningstesten. Denne foregår ved 23 grader. Bilprodusentene hevder dette er nødvendig for å beskytte kjøretøyet, mens KBA (tyske veimyndigheter), mener det uansett er kritikkverdig, sier senioringeniør Erik Sætre ved kontor for kjøretøygodkjenning i Vegdirektoratet

Vegdirektoratet har ikke fått noe direkte informasjon fra KBA om saken.

– Vi ser det som svært beklagelig og uheldig for miljøet at bilprodusentene beveger seg i grenseland for hva regelverket tillater, og vi imøteser de nye målemetodene for avgasstesting, som vil gi mer realistiske prøvebetingelser enn dagens, sier Sætre.

Det er velkjent at det er avvik mellom forbruk/utslipp i laboratorium og på vei, men det er ikke ulovlig, all den tid bilene tilfredsstiller typegodkjenningstesten.

Det er ennå ikke krav til bilens reelle utslipp på vei.

NTNU-forsøk: Slik blir det mye bedre flyt gjennom rundkjøringer.

Flere merker: Gjelder ikke oss

I alt 18 bilmerker er nevnt: Mercedes, Opel og Porsche, Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki, opplyste den tyske transportministeren.

I Norge vil også Porsche og Opel tilby sine kunder en frivillig justering av motorene.

– Vi kommer til å tilby en frivillig oppdatering til våre kunder som vil være tilgjengelig fra uke 22. Vi har ikke oversikt antall biler, sier administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge, Autozentrum Sport.

Informasjonssjef i Opel Norge, Stein Pettersen, sier til VG at det for Opels vedkommende dreier seg om 90.000 biler i Europa, og at de ikke har noe mer informasjon om det er norske biler involvert.

– Om så er tilfelle vil vi kontakte eierne og tilby en frivillig oppdatering av deres biler. Det er viktig å huske at disse bilene er eksakt slik nå, som de var da de ble typegodkjent, sier Pettersen.

Varierende avvik

I rapporten fra Departement of Transport heter det at avvikene varierte signifikant mellom merker og modeller.

Flere norske importører bekrefter overfor VG at det ikke er snakk om innkallinger for deres vedkommende.

– Vi har ikke fått noen bekreftelse på at vi har biler som er berørt, sier informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes.

– Vi har ingen meldinger eller opplysning om at noen av våre biler (Suzuki eller Isuzu) er berørt av dette, opplyser teknisk sjef Pål Henriksen hos importøren RSA.

– Ingen uregelmessigheter er rapportert og ingen innkallinger er planlagt, opplyser informasjonsdirektør Morten Brusletto i Hyundai Norge.

– Vi har ingen informasjon om at det vil bli innført innkallesaksjoner på noen av våre modeller i Norge, sier PR- og markedssjef i Renault Norge, Roger Andersen.

Fortsatt uavklart

Verden største underleverandør til bilindustrien, tyske Bosch, assosieres med «uregelmessighetene» som nå er avdekket.

Bosch Corporates kommunikasjonssjef, René Ziegler, svarer VG at de av hensyn til taushetsplikt overfor sine kunder ikke kan gi informasjon om saken.

– Arbeidet med å avklare saken har vært i gang siden september 2015, både med interne undersøkelses og eksterne konsulenter. Undersøkelsene pågår fortsatt. Vi mener det er vår plikt å avklare alle forhold i saken omfattende og grundig, og vil bruke den tiden som er nødvendig for å gjøre det, sier han i en e-post til VG.

Alle våre biltester finner du her!

Les også

  1. Slik reduserte de køene drastisk

    Med tre minutters opplæring var førerne i stand til å skape flyt der det tidligere hadde vært kø.
  2. Der Spiegel: Dieselrenser skrur seg av ved 17 grader

    En ny utslippsskandale ryster tysk bilindustri. Ifølge Der Spiegel blir rensingen på flere Mercedes- og BMW-modeller…
  3. Advarer mot ny «dieselbil-skandale»: Eksperter: Slutt å subsidiere ladbare million-SUVer

    Salget av ladbare hybrider er femdoblet sammenlignet med samme periode i fjor.
  4. Ny statistikk: Norge har verdens tryggeste trafikk

    Etter fjorårets sterke nedgang i trafikkdrepte, er Norge nå det sikreste landet i Europa å kjøre bil i, viser…

Mer om

  1. Dieselavsløringen i Volkswagen
  2. Miljø
  3. Trafikk
  4. Bil

Flere artikler

  1. Der Spiegel: Dieselrenser skrur seg av ved 17 grader

  2. Første test av VW-fiksen: Noe høyere forbruk

  3. Rådyre følgefeil etter diesel-oppgradering

  4. Pluss content

    Nye bilavgifter: Voldsom prisøkning fra 2019

  5. Tre millioner Mercedes-eiere får gratis oppdatering av dieselmotoren

Fra andre aviser

  1. Myndighetene har funnet uregelmessigheter ved utslipp hos 18 bilmerker

    Aftenposten
  2. - Uregelmessigheter ved utslipp hos 16 bilmerker

    Bergens Tidende
  3. Mercedes satser fortsatt på diesel

    Fædrelandsvennen
  4. Stor guide: Disse ni el- og hybridbilene har vi testet i 2017

    Aftenposten
  5. Flere bilprodusenter satser nå på elbiler

    Bergens Tidende
  6. Utslippskrav kan gi gigantbøter til bilprodusentene

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder