SKINNET BEDRAR: Kia viser med sin nye Niro (t.h.) at man ikke trenger å se annerledes ut for å være økovennlig. Til venstre Skodas konseptbil Vision S, en ladbar hybrid som trolig varsler en ny linje fra Skoda. Foto: AP og produsent ,

Sjekk den nye ladbar-Skodaen!

Bilprodusentene må elektrifisere bilparken for å nå fremtidige utslippsmål. Både Skoda og Kia plugger nå på.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Hyundai har presentert sin Ioniq som etter hvert skal leveres med tre alternative drivlinjer, og da er det jo naturlig at søsterfirma Kia tar tilsvarende grep.

Nå er det ikke noe nytt for Kia å tenke elektrisk – elbilen Soul er jo meget populær i Norge, over 3000 slike ble registrert i 2015 (nye og bruktimporterte). I USA har de også hatt en hybrid Optima i porteføljen et par år.

BIL-TEST: Kia Soul møter Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf

På bilutstillingen i Chicago, som pågår i disse dager, viser Kia sin nye Niro, en kompakt SUV eller crossover som skal inn i et av de for tiden mest populære segmenter der vi blant annet finner modeller som Nissan Qashqai, Mazda CX-3 og Honda HR-V.

HUV

Designmessig er det ikke noe som røper at dette er noe annet enn en vanlig SUV, selv om Kia ønsker at vi skal omtale den som HUV, Hybrid Utility Vehicle. Bilen har nemlig en hybrid drivlinje.

Ifølge pressemeldingen er Niro den første Kia som tar i bruk en helt ny plattform som et viktig verktøy for selskapets mål om å tredoble utvalget av økovennlige biler innen 2020.

Første KIA på plattformen stemmer nok, men det er liten tvil om at denne arkitekturen også danner grunnlaget for Hyundai Ioniq. Blant annet er akselavstanden på 270 cm identisk. Men det er morsomt at de to selskapene har valgt å lage så vidt forskjellige biler.

Se flere bilder på BilNorge.no

Tsjekkisk kubisme

Skoda viser nå de første bildene av sin nye konseptbil Vision S, som skal debutere på utstillingen i Genève i begynnelsen av mars. Det er en forsmak på fremtidens SUV-design, klart influert av tsjekkisk kubisme og tradisjonell Bøhmisk krystall-kunst, med presis, skarp og rene snitt, slik det beskrives fra produsenten.

Konseptbilen er halvmeteren lengre enn dagens Yeti, og er basert på Volkswagen-konsernets plattform, MQB, som etter hvert huser en haug modeller fra Golf-størrelse og oppover.

Det er seks seter over tre rader i Vision S, den første fra Skoda med denne innendørs-arkitekturen. Og den er ikke minst en ladbar hybrid, et sterkt vitnesbyrd om at VW-teknikken nå kommer i Skoda-modeller.

Drivlinjen er den samme som i GTE-modellene, en 1,4-liters bensinmotor i spann med en elmotor og med en samlet effekt på 225 hk. Det sitter en ekstra elektrisk motor på bakakselen, som leverer firehjulsdrift uten mekanisk kobling. Batteriet er plassert foran bakakselen, er av typen litium-ion, og har en kapasitet på 12,4 kWt. Det skal ifølge produsenten kunne gi en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

Les mer om Skoda Vision S her.

STØRRE SKJERMER: Konseptbilen Skoda Vision S har store skjermer og oppkoblingsmuligheter til nett for hvert sete i bilen. Foto: Produsent ,

Gjennomtenkt

Kia lover et moderne og rommelig interiør, kombinert med romslig bagasjerom med flatt gulv takket være smart plassering av batteriene.

Drivlinjen i Niro består av en nyutviklet 1,6-liters GDI bensinmotor med 103 hk som er utviklet spesielt med tanke på hybridbiler. En elmotor på 43 hk sørget for en samlet effekt på 146 hk og et maksimalt dreiemoment på 264 Newtonmeter.

Se: Bilen som kan bli BMWs bestselger i år

DTC

Kreftene fordeles gjennom en andre generasjons 6-trinns dobbeltkløtsj-girkasse (DTC). Det blir interessant å prøve denne løsningen sammenlignet med masete CVT-kasser som vi en vant til fra japanske produsenter.

Batteriet av typen Litium Ion Polymer er lett og plassert under baksetet for å oppta minimalt med plass. Det har en kapasitet på 1,56 kWh.

Kias mål er at Niro skal ha et snittforbruk etter amerikansk syklus på 50 mpg (miles per gallon), tilsvarende 0,47 l/mil. Det kan bli enda lavere etter NEDC-metoden som benyttes i Europa.

Vi kommer tilbake med flere detaljer etter den europeiske debuten på Genève-utstillingen i mars.

Les: BilNorges prøvekjøring av ny Toyota Prius

Ladbar og stasjonsvogn

I Chicago står også to varianter av Optima Hybrid, en vanlig og en ladbar, og sistnevnte er meget aktuell for Europa og Norge.

Optima PHEV kombinerer en 2,0-liters bensinmotor på 154 hk med en elmotor på 68 hk. En batteripakke på 9,8 kWh skal sørge for en rekkevidde på 43 kilometer på ren eldrift etter amerikansk målestandard (som er strengere enn den europeiske).

Nye Kia Optima er nylig lansert i Norge, men i Genève skal den også vises som stasjonsvogn. Dersom den blir like lekker som konseptet vi møtte der i fjor, bør Kia ha store muligheter til å oppnå suksess i stasjonsvognmarkedet.

Niro Hybrid kommer til Norge i august/september, Optima Hybrid og Optima stasjonsvogn i september/oktober. I planene ligger også Plug-in utgaver av Niro og Optima stasjonsvogn, men disse kommer ikke før i 2017.
ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder