PLUGG PÅ: Her er BMWs 3-serie som ladbar hybrid, med en elektrisk rekkevidde på inntil 40 kilometer. Foto: Produsent ,

Ny ladehybrid fra BMW kan gi lavere dieselsalg

Av de 1260 3-seriemodellene som er registrert hittil i år, har tre av fire dieselmotor. Den ladbare bensinhybriden kan snu bildet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

3-serien har tradisjonelt vært BMWs bestselger, selv om elbilen i3 har toppet den norske BMW-statistikkene de siste årene.

Men våren 2016 kommer en ny variant som kan snu opp ned på dette bildet. Bilen du ser på bildet heter 330e, og er en ladbar hybrid. Den har prestasjoner som gjør den berettiget til å bære 330-betegnelsen, her er det krutt.

Den ble først vist på bilutstillingen i Frankfurt i høst, og kommer til Norge i mars.

Les også: BMWs absolutte Norgesbil

Sterk og nøysom

Med en samlet effekt på 252 hestekrefter og et dreiemoment på 420 newtonmeter er den nesten på nivå med en 330i når det gjelder akselerasjon og toppfart.

Og den nøyer seg med rundt en tredjepart av forbruket til navnebroren.

Den som kjører mye korte turer, kan kjøre på ren eldrift. Bilen har nemlig en teoretisk utslippsfri rekkevidde på 40 kilometer, i praksis trolig 25–30 kilometer.

Se sammenligningstabbel på BilNorge.no

Fleksibel

Og det er ikke bare i bytrafikk du kan kjøre elektrisk – det fungerer i hastigheter inntil 120 km/t, i motsetning til Audi A3 e-tron som kan kjøre i 130 km/t.

Og så til selve rosinen i pølsa – prislappen! 330e får en veiledende pris på 405.700 kroner. Det er mindre enn en du må ut med for en 320i med vesentlig lavere ytelser.

Nye bilavgifter innføres fra 2016 – sjekk om det lønner seg å handle nå eller å vente!

Ikke xDrive

Den nye plugin modellen leveres kun med bakhjulsdrift og som sedan, men BMW er faktisk blant de få som selger mye sedaner i dette segmentet. Hittil i år er fordelingen sedan:stasjonsvogn 54:46.

Om 330e blir en suksess er det sannsynlig at en stasjonsvogn vil følge på et senere tidspunkt. Hele drivlinjen sitter fremme, så det er kun batteripakken som ligger bak. Å få plass til firehjulsdrift kan kanskje være mer vrient.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder