SJEKKES: Det er ikke bare VW, Audi og Skoda som nå sjekkes for utslippsjuks i Tyskland. Her er et bilde fra Volkswagen byen Wolfsburg. Foto: AFP Odd Andersen ,

Volkswagen-undersøkelser sprer seg til andre merker: Tyske myndigheter undersøker 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»

Tyske veimyndigheter varsler at de vil undersøke mer enn 50 andre bilmodeller enn Volkswagen for mulige «uvanlige utslippstall.»

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Modellene som skal undersøkes er fra både BMW, Mercedes, Ford, Volvo, Nissan og så videre melder The Guardian.

De tyske veimyndighetene KBA har allerede varslet at de vil sjekke utslippstallene på alle Volkswagen, Audi, Skoda og Seat. Onsdag sa de at også hele 23 andre tyske og utenlandske merker skulle undersøkes for mulig triksing med utslippstall.

Les også: Slik avslørte de Volkswagen-jukset

Grunnen til dette er ifølge KBA at Volkswagen har innrømmet å ha rigget avgassprøver. De viser også til at de har «bekreftede indikasjoner fra tredjeparter på såkalte unormale utslippstall.» I tillegg til disse indikasjonene er også modellene som nå undersøkes valgt ut basert på tysk nybilsalgstatistikk.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

«Siden slutten av september har KBA undersøkt om ytterligere manipulasjon av utslipp har foregått, spesielt med hensyn til nitrogenoksid utslipp, i markedet,» sier de i en uttalelse.

PORTABEL MÅLING: Tyske myndigheter har også gjennomført utslippstester med denne type utstyr, ute i vanlig trafikk. Dette er et bilde fra West Virginia Universitys test av en VW Passat i 2012 i USA. Foto: REUTERS ,

To tredjedeler av testene på bilmodellene skal være gjennomført. De har vært testet både i laboratorium og ute i trafikken. Undersøkelsene har avslørt at noen av de testede modellene hadde forhøyede nitrogenoksidutslipp i enkelte av testene. Dataene fra undersøkelsene skal nå tas opp med de enkelte bilprodusentene.

Bransjeekspert: Det må dreie seg om vesentlige avvik

De har ikke gått ut med hvilke modeller hvor disse forhøyede nivåene er påvist. Det vil ifølge den tyske avisen Die Welt ta to-tre uker til før alle testene er gjennomført.

Les: Innfører hemmelig våpen mot dieseljuks

Den tyske transportministeren, Alexander Dobrindt, sa i et avisintervju forrige uke at dieselbiler, også fra utenlandske merker, vil gjennomgå en grundig undersøkelse.

En bransjeekspert, Stefan Bratzel, fra Center of Automotive Management, mener pressemeldingen fra de tyske veimyndighetene etterlater flere spørsmål enn svar.

– Dette er veldig lite informasjon. Det må dreie seg om vesentlige avviksmålinger ellers ville de ikke gått ut med det slik, sier Bratzel til Die Welt.

Han krever at myndighetene må vise frem alle resultatene og gi involverte produsenter en mulighet til å forklare seg.

Dette er bilene som undersøkes av KBA:

BMW: 3 Serie, 5 Serie
Mini Daimler Mercedes: C-klasse, CLS, Sprinter, V-klasse, Daimler Smart Fortwo
Fiat Chrysler: Alfa Romeo Guilietta, Panda, Ducato, Jeep Cherokee
Ford: Focus, C-Max
Geely: Volvo V60
GM Opel: Astra, Insignia, Zafira
GM: Chevrolet Cruze
Honda: Honda HR-V
Hyundai: iX35, i20
Jaguar Land Rover: Land Rover Evoque
Mazda: Mazda 6
Mitsubishi: ASX
Nissan: Navara
Peugeot: Peugeot 308
Renault: Dacia, Kadjar
Toyota: Auris
VW: Golf, Beetle, Passat, Touran, Touareg, Golf Sportsvan, Polo, Crafter, Amarok; Audi A6, A3; Porsche Macan

VW, Audi eller Skoda-eier? Sjekk om du er rammet av dieseljukset!

Bellona-Hauge: En tsunami for bilindustrien

– Dette er en tsunami for bilindustrien. Nå dras alle de store produsentene med i Volkswagens dragsug, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Han mener det er på høy tid at alle biler med forbrenningsmotor blir testet av en uavhengig tredjepart.

– Alle uoffisielle tester har vist at avviket mellom EU-testene og de reelle utslippene er enormt. Derfor er på høy tid dersom tyske myndigheter nå vil ta en skikkelig rotrøsking, sier Hauge.

Han er klar over at tyske myndigheter har en egeninteresse av å også omfatte utenlandske biler i sine undersøkelser. Men alt i alt er dette et framskritt.

– Det er viktig å få alt jukset fram i lyset. Strenge utslippskrav for bilparken virker, men da må vi også sørge for å ta juksepavene, sier Hauge.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder