Røkkes drømmeseilbåt solgt

Nå skal han bygge en som er enda flottere

Ekspert: Kan ha falt 200 millioner kroner i pris

Kjell Inge Røkke har solgt drømmeseilbåten sin. Nå skal
han bygge en som er enda flottere.

– Jeg kan bekrefte at «Aglaia» er solgt, utover det ønsker jeg ikke å gi noen kommentar, sier Røkkes pressetalsmann, Rolf Nereng til VG.

Båten har ikke vært lagt ut for salg i det åpne markedet.

Salget kommer overraskende fordi «Aglaia» er Kjell Inge Røkkes drømmebåt, som han la svært mange penger – og ikke minst sin sjel i – for å designe og bygge akkurat slik han ønsket.

Spesielt overraskende er det, fordi VG vet at Røkke og hans kone, Anne Grete, har brukt båten stadig oftere – og at de stortrives om bord.

Det tyder på at prisen har vært svært god, men prisen vil trolig aldri bli kjent. Det var den da heller ikke da båten ble bygget.

Foto:,

Røkke bestemte seg for å kjøpe «Aglaia» da han vant erstatningssaken mot Kurt Thorsen i dansk høyesterett. I den rettssaken ble han tilkjent nær 150 millioner kroner, og Røkkes pressetalsmann sa da til Finansavisen at erstatningsbeløpet i hovedsak er dekkende for kostnadene til båten.

Men det rister de fleste båteksperter på hodet av.

Røkke gravde trolig mye dypere i lommene for å kjøpe båten som er bygget ved det nederlandske verftet Vitters Shipyard og designet av Dubois Naval Architects.

Ingen vet prisen. Prisanslagene har vært mellom 300 og 800 millioner. Båten er konstruert for fart og skal kunne seile i smått utrolige 25 knop (46 km/t).

Verditap i hundremillioners klassen

VGs ekspert på superyachter og mangeårig båtjournalist, Pål Silberg, følger dette markedet tett. Han tror prisen som ny lå under 500 millioner kroner. Han tror prisen er betraktelig redusert når yachten nå selges som brukt.

BÅTGLAD: Kjell Inge Røkke. Foto: Scanpix Foto: ,

– Bruktprisen tipper jeg er på rundt 300 millioner kroner. Det ligger to seilyachter til salgs ute nå, en 58-meter til 340 millioner kroner og en 52-meter til 220 millioner. Båter i denne klassen har et enormt verdifall. Husk at kjøperen kjøper en båt der alt er bestemt innvendig, blant annet, sier Silberg.

Superseilbåten til Kjell Inge Røkke bar navnet til den greske gledesgudinnen Aglaia. Nå har den allerede ifølge Superyacht Times fått det nye navnet Ahimsa.

Men nå er Aglaia Røkke-historie og den norske investoren er ikke kjent for å sitte stille.

Igang med planlegging av ny båt

VG har fått bekreftet av pålitelige kilder i seilermiljøet at familien Røkke er i gang med planleggingen av en ny seilbåt, som kan bli flottere og mer unik enn den de nettopp har solgt. Båten skal være på tegnebrettet.

Kunstner og tidligere A-ha-medlem Magne Furuholmen har laget et maleri på hele 3600 kvadratmeter til Kjell Inge Røkkes seil. Dette skal etter det VG forstår følge med luksusseilyachten.

RØKKESEIL: Her seiler «Aglaia» på en meget skarp slør med det 3600 kvm store Code 1-seilet og Magne Furuholmens like store kunstverk. Forseilet er rullet inn på forstaget. Foto: Christopher Scholey og Rick Tomlinson,

Ifølge Pål Silberg er «Agalia» eller «Ahimsa» som den nå heter, foreløpig nummer åtte på listen over verdens største seilyatcher, og er trolig den nyeste av disse.

Båten har ifølge Silberg senkekjøl, som gir den den ni meter kjøl når den skal seile fort og langt og det blåser mye. Kjølen kan heves slik at den bare når 4,9 meter under havflaten.

– Hva tror du om Røkkes nye seilprosjekt?

– Det skulle ikke forundre meg om han har bestilt en ny båt på 100 meter. Det er under fem verft i verden som kan bygges et slikt aluminiumskrog. Den ville dessuten ikke være verdens lengste. Det sjøsettes to 140-metere i 2015.

– Hvorfor ønsker noen å kvitte seg med slik luksus, og eventuelt kjøpe en enda mer luksuriøs båt?

–- Vi vet at det er påfallende mange av rikingene i dette segmentet som stadig bestiller nye båter. Jeg tror det kan være en fascinasjon for selve prosjektet, alle avgjørelsene som skal tas, byggeprosessen også videre. Og så er ikke «leketøyet» så interessant lenger, når det er ferdig bygget.

Moderne minimalisme

– Hva slags båt er det Røkke har solgt?

– Det er vanskelig å vite mye om denne seilyatchen, fordi alt har vært hemmelig hele tiden. Det vi vet, er at den er ekstrem. Det ser vi av designet og ikke minst det store glassoverbygget over cockpiten, som visstnok er laget av romfartsindustrien, fordi ingen andre kunne lage det. Glasstypen er slik at den skifter farge, etter det jeg vet, sier Silberg.

Innvendig er det trolig også moderne minimalisme, slik at det står i stil med båtens ytre.

– Så vidt jeg vet har den eierkabin, fire gjestekabiner og plass til et mannskap på elleve. Det oppsiktsvekkende er at mannskapet har egne lugarer, noe som peker i retning av at Røkke ønsket et lojalt mannskap. Det tror jeg han har hatt, sier yachteksperten til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder