KØER SEG: Her er det kø ved Smestad-krysset ved avkjøringen fra Ring 3. Det kan det bli langt mer av i tiden som kommer. Foto:Terje Bringedal,VG

Varsler køkaos til 2020: Kan bruke fire timer på åtte kilometer

Forventer mer kø på E18 og Ring2 også

Det kan ta hele fire timer fra Sinsen til Smestad på Ring 3
rundt Oslo når veiarbeidene starter i kveld – det betyr en snittfart på to kilometer i timen. Uten kø tar det 10–15 minutter å kjøre den åtte kilometer lange strekningen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Vi har sagt at hvis ingen lar bilen stå, så kan det i verste fall ta fire timer mellom Sinsen og Smestad per vei. Derfor oppfordrer vi flest mulig til å la bilen stå, sier Bjørn Øystein Kroken, byggeleder i Statens vegvesen, til Aftenposten.

Det betyr at med moderat gangfart kommer du deg raskere frem enn i bilen.

Klokken 21.00 i kveld stenges to kjørefelt gjennom Smestadtunnelen. Det betyr redusert kapasitet og lange køer fra tirsdag morgen.

Nå kan kollektivfeltet stenges for single i elbil

Mer kø på E18 og Ring2

– Vi forventer økt trykk både på E18 og Ring2 men er ikke sikre på hvor mye ekstra kø det blir. Det som er sikkert er at rådet om å benytte kollektivt også gjelder de som bruker bilen på disse strekningene. Mye taler for at det blir mer kø, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Hilde Ulvik.

De vil følge ekstra nøye med på trafikken på de lokale veiene rundt Smestad.

- Her er det villaveier og skoleveier og vi vil løpende vurdere fysiske tiltak og sperringer dersom det skulle bli behov for det. Det er først når tunnelarbeidene starter i kveld og tirsdag morgen at vi ser hvordan bilistene oppfører seg, sier Ulvik.

Fikk du med deg denne?:Solgt som «ny» bil- hadde kjørt 897 kilometer

Verst i 2016 og 2017

Tunneloppgraderingen av hele ti tunneler vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017.

Da foregår det arbeider i Smestadtunnelen, Granfosstunnelen og Brynstunnelen, og kapasiteten på Ring reduseres med mer enn 50 prosent.

Foto: Grafikk: Statens Vegvesen,

Tunnelene i Oslo utsettes for stor slitasje, og det er nå behov for en omfattende oppgradering.

Krangel blant syklistene:Er det ok å sykle to i bredden?

Noen av arbeidene som skal utføres er nye lys, vifter, kameraovervåkning, vann- og frostsikring, og utskifting av vegger, tak og asfalt. Dette øker sikkerheten i tunnelene.

Det fins ikke omkjøringstraseer i Oslo for den mengden trafikk som passerer gjennom tunnelene. Derfor blir det mer kø, og Vegvesenet anmoder alle som har mulighet til å la bilen stå, reise kollektivt, sykle eller gå.

Foto: Grafikk: Statens Vegvesen,

Finn Erik Grønli, leder i trafikkorpset i Oslo politidistrikt, sier til Osloby at politiet vil være til stede rundt Smestad fra tirsdag morgen.

– Vi skal blant annet passe på at ingen biler kjører i kollektivfeltet, og hvordan det går med trafikken på lokalveinettet, sier Grønli.

Se gjør-det-selv metoden som gir deg mye bedre lys på bilen

Husker du dette kaoset?

I juni 2011, etter en rekke medieoppslag om et omfattende vedlikeholdsarbeid på Oslo Sentralstasjon over åtte uker, valgte valgte Statens vegvesen å utbedre deler av E6 nordfra inn mot Oslo. Dette førte til nærmeste endeløse lange køer.

Ruter og Flybussen ble varslet om veivesenets arbeid, men det ble aldri Jernbaneverket. Til VG Nett forklarer Statens vegvesen at de varslet om arbeidene, men ikke NSB og Jernbaneverket. Det ble full krangel om hvem som hadde skylda.

Daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) krevde at Statens vegvesen opprettet et eget forum som skulle gjøre det lettere for dem å snakke med NSB, Flytoget, Ruter og Jernbaneverket.

Året etter startet igjen et storstilt veiarbeid på E6 nordover ut av Oslo, samtidig med at buss-for-tog opp hovedfartsåren. Hørt det før, sier du?

Disse tunnelene skal oppgraderes:

◾Smestadtunnelen
◾Granfosstunnelene
◾Tåsentunnelen
◾Brynstunnelen
◾Vaterlandtunnelen
◾Hammersborgtunnelen
◾Ekebergtunnelen
◾Svartdaltunnelen
◾Festningstunnelen (ramper)
◾Vålerengtunnelen

Restriksjoner på elbiler i kollektivfeltene

I forbindelse med tunneloppgraderingene som vil pågå fram til 2020, varslet Statens vegvesen at kollektivfeltene på Ring 3 og E18 ble stengt for elbiler.

I forrige uke snudde Statens vegvesen delvis, og åpnet for at elbiler med passasjerer får tilgang til kollektivfeltene i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 – 18.00 utgående (vest).

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder