FREMTIDSHÅP: Mission One e-Superbike er den første seriøse serieproduserte elraceren med ytelser som virkelig vekker interesse for verdens gatemotorsyklister. Foto: Mission Motors

Heftigste elektriske motorsykkel noensinne

Denne elektriske MC-råtassen gir miljøskeptiske motorsyklister grunn til å tro på fremtiden.

  • Morten Broks (Bike)

Artikkelen er over ni år gammel

Amerikanske Mission One e-Superbike har høyteknologisk elmotor, toppfart på 260 km/t, en momentsterk motor, er spekket med eksklusive komponenter og har en frekk design.

Raceren er det synlige beviset på at elfremtiden ikke bare byr på politisk korrekte tohjulinger som får motorsykkelentusiaster til å vri seg i kjedsomhet.

Tesla-slektskap

Det San Francisco-baserte selskapet Mission Motors går en helt annen vei enn produsentene som allerede har etablert seg med elektriske tohjulinger.

Frem til nå har det stort sett dreid seg om kjedelige scootere og noen hederlige enkeltforsøk på frekke crossere og racere.

Mission One e-Superbike er den første seriøse serieproduserte elraceren med ytelser som virkelig vekker interesse for verdens gatemotorsyklister.

Bak modellen står blant andre Forrest North, som også har vært med på utviklingen av sportsbilen Tesla Roadster - sportsbilen som blant annet Bellona har sikret seg.

Les: Sjokktall om MC-død i USA.

På nivå med sports-MC

HYSTERISK AKS: Den elektriske råtassen trekker fullt fra start, og har ytelser opå nivå med konvensjonelle MC-er. Foto: Mission Motors

Mission One e-Superbike har ytelser på nivå med dagens sportssykler. Toppfarten er testet ut på Bonneville Salt Flats i et rekordforsøk som resulterte i 260 kilometer i timen.

Effekten er oppgitt til 136 hestekrefter, den har 156 newtonmeter i dreiemoment og vekt på 239 kilo. Vekt og rekkevidde er utvilsomt de svake punktene sammenliknet med en konvensjonell sportsmotorsykkel.

Verdens sterkeste serieproduserte racer - Kawasaki ZX-10R - har 200 hester og en kjøreklar vekt på 198 kilo (uten ABS).

I praksis betyr vekten at elraceren ikke kan å måle seg med konvensjonelle motorsykler når raske rundetider skal settes på banen.

Men akselrasjonen er likevel «hysterisk» og ligger ikke noe tilbake for de bensindrevne syklene. Det kraftige dreiemomentet, og det faktum at motoren leverer maksimalt dreiemoment fra første stund, er forklaringen.

Les: Ny teknologi gir Siv muligheten til å kjøre motorsykkel uten bein.

Rekker 240 kilometer

Rekkevidden på Mission One e-Superbike er oppgitt til opp mot 24 mil. Det er brukbart på en motorsykkel som har begrenset med plass til plasskrevende batteri. Det høyeffektive litium-ion-batteriet har et integrert styresystem og varmeregulering.

Ladningen tar to timer.

Mission One e-Superbike er utstyrt med en trådløs enhet som gir føreren muligheten til å laste ned en hel mengde data til PC-en etter endt kjøretur. Hastighet, GPS-koordinater, gasspossisjon og nedleggsvinkel er blant parametrene føreren kan analysere.

I tillegg er det mulig for føreren å forprogrammere ulike motorstyringsprogram.

Les: Test av elektrisk scooter.

400.000 kroner

Sykkelen vil være i salg for det åpne markedet fra mai 2011.

Prislappen er 68.995 dollar, eller cirka 414.000 norske kroner, i USA, vel og merke.

Bike arbeider for å få Mission One E-Superbike til MC-messen i Lillestrøm 11. mars neste år.

Prøvekjøringen av Mission One e-Superbike og kan du lese i Bike nummer 10 som er i salg nå.

Artikkelen er levert av Bike.no.

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. Sensasjonell verdensleder fra Volvo - 0,19 liter per mil

  2. Lavtflyvende elektrisk egobil

  3. Tre spesielle MC-nyheter

  4. Her er den gjerrigste Passaten noensinne

  5. Revolusjonerende tohjulinger fra BMW

Fra andre aviser

  1. Mercedes tar en Tesla

    Aftenposten
  2. Denne Porschen blir avgiftsfri

    Bergens Tidende
  3. Med større batteripakke skal Nissan Leaf kurere rekkeviddeangsten én gang for alle

    Aftenposten
  4. Denne Porschen blir avgiftsfri

    Fædrelandsvennen
  5. Med større batteripakke skal Nissan Leaf kurere rekkeviddeangsten én gang for alle

    Bergens Tidende
  6. Digre SUV-er preger denne store biltrenden

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder