ELBIL ELLER IKKE?: I bilbransjen mener man norske avgiftspolitikk kortslutter i forhold til ny teknologi. Her konseptbilen Opel Ampera som kjører elektrisk, har en hjlpemotor som lager strøm, og som kan lades fra stikkontakten. Foto: Hanne Hattrem

Norske bilavgifter kan stoppe nye miljøbiler

GENEVE/OSLO (VG) En spennende ny elbil fra Opel risikerer kjempeavgifter i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Og, nye Toyota Prius reduserer C02-utslippet med 15 gram, men får inntil 3.000 kroner mer i avgift.

Norske bilimportører tar nå til ordet for nytenkning i avgiftsspørsmålet.

- Vi mener det riktige er å basere den miljørelaterte avgiften på C02-utslipp, ikke på motoreffekt som i dag har et betydelig avgiftsbelagt, sier Per Arne Skramstad, informasjonsdirektør i Toyota Norge.

Moderne motorteknologi som gir lavere utslipp har som regel økt motoreffekt. Det må være utslippet, ikke noe annet som danner avgiftsgrunnlaget, mener Skramstad,

Les:Her er årets heftigste motorsykler.

Les også:Se bilmodellen "VG" fra Kia.

Økt motoreffekt

Opel Ampera er en elbil som kun drives av elektromotoren, i motsetning til hybrider som for eksempel Toyota Prius, som i all hovedsak drives av en vanlig forbrenningsmotor.

Opel Ampera har en generator som lager strøm til bilen. Denne drives av en 1,4-litersmotor på 75 hestekrefter som går på konstant turtall, og som starter produksjonen av strøm når batteriet i bilen er halvtomt.

Utslippet fra den lille motoren/generatoren som går på bensin eller bioetanol er minimalt miljøbelastende (30 gram CO2 pr kilometer). Og det er altså bare når bilen trenger det.

Leserne diskuterer: "Det Toyota og Lexus presterer av hybridbiler er søppel. Det har kun med å kapitalisere på miljøjippoet å gjøre og ikke noe med miljø eller lavere forbruk å gjøre."Bli med i diskusjonen du også.

Null utslipp

- Ved vanlig daglig kjøring vil Opel Ampera stort sett være en elbil, fordi de fleste kjører såpass korte distanser i hverdagen at generatoren ikke engang vil starte for å lage strøm. Bilen kan lades over natten. Dermed er dette en elbil uten et eneste gram C02-utslipp, sier administrerende direktør i General Motors Norge Petter Smebye. Selskapet importerer Opel og Saab i Norge.

Den nye miljøteknologien skaper hodebry for norske bilimportører ettersom ny teknologi stadig blir utviklet. Dagens system avgiftsbelegger vekt, effekt og C02-utslipp.

Les:Bilen som skifter fasong.

Les også:Fornuftig start på MC-karrieren.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

PÅ BEDRE TANKER: - Det er helt baklengs hvordan de norske bilavgiftene slår ut på ny og bedre miljøteknologi. Her må det tenkes nytt, sier informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge. Foto: Hanne Hattrem


- For dyr

Smebye sier rett ut at dersom vi ikke får et avgiftssystem tilpasset den nye miljøteknologien, kan løpet være kjørt for Opel Ampera.

- Fordi bilen har batterier som veier 180 kilo, elektromotor og generatoren, øker bilens vekt. Dermed blir vektavgiftskomponenten ganske høy. Effekten er også høy fordi bilen har en elektromotor på 150 hestekrefter. Dersom også generatorens effekt på 75 hestekrefter skal avgiftsbelastes slik som hybridbiler, blir avgiften skyhøy, sier Smebye.

Han mener i likhet med Skramstad hos Toyota at ren C02-avgift er eneste løsning for at norske bilkjøpere skal kunne kjøre miljøvennlige familiebiler.

- En C02-basert avgift som eneste bilavgift og et helt teknologinøytralt system som kun ser på utslipp, er derfor det beste, sier Smebye.

Hvis myndighetene velger å klassifisere Opel Ampera som en ren elbil, er problemet løst.

- Da vil kjøperne slippe moms, slippe full firmabilbeskatning, kunne kjøre i kollektivfeltet og gratis i bomringen, sier Smebye.

Ifølge kilder skal Opel starte testingen av 200 Opel Ampera i Europa i 2010.

Diskusjon: "Staten krevde inn 55,5 milliarder kroner i bilavgifter i 2007. Samme år ble det brukt 16,5 milliarder på å utbedre eller bygge nye veier."Leserne diskuterer - bli med du også.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

AVGIFTSTAPER: Opel Ampera i bakgrunnen kan punkteres med dagens norske avgiftssystem. Sjef for General Motor Norge Petter Smedbye diskuterer avgiftsspørsmålet med rådgiver Bjørnar Kruse i miljøstiftelsen Zero Foto: Hanne Hattrem


Trinnvis avgift

Rådgiver Bjørnar Kruse i miljøstiftelsen Zero mener imidlertid at vektkomponenten fortsatt bør beholdes fordi vekt har mye å si for energiforbruket.

- For plug-in hybrider blir det urimelig at de som kan kjøre langt på strøm, skal straffes med vektkomponent, sier Kruse.

Zero foreslår vektkomponenten trinnvis ned mot null for plug-in hybrider med rekkevidde over 100 kilometer. Eksempelvis vil en bil med 60 kilometer rekkevidde få 60 prosent avgiftsreduksjon.
Zero vil også gi kontantstøtte både til elbiler og plug-in.

Se bilder:Her er konseptbilene fra bilutstillingen i Geneve.

Realistiske miljøbiler

Kruse har inspisert bilutstillingen i Genève på jakt etter ny miljøteknologi.

Han ser tegn til at mye ny miljøteknolog som vises i konsepter og fremtidsvisjoner er langt nærere markedet enn han har sett på tidligere bilutstillinger.

- Det er mange konsepter her som er realistiske, er mitt inntrykk. Produsentene sier også at bilene skal i produksjon, men vi ser jo likevel en del som fortsetter som før, sier Kruse.

Blant bilene Kruse trekker frem som et tegn på at den elektriske fremtiden er nær, er Mitsubishis fireseter iMiEV som kommer til Norge i 2010 og Toyota iQ som elbil i 2012. Og, ikke minst, brenselcellebilen til Honda som leases ut i USA, Honda FCX Clarity.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder