SVØMMER I LÅN: GM har allerede lånt 19,4 milliarder av Obama-regjeringen siden desember i fjor. Lånet har blitt gitt under forutsetning av at GM kan omstruktere bedriften, noe de har fått tidsfrist fram til 1. juni til å gjøre. Foto: Scanpix

Nedtelling for General Motors' skjebne

(VG Nett/NTB) Det amerikanske bilkonsernets framtid skal avgjøres innen 1. juni. Konsernet sliter med milliardlån og spørsmålet er nå om de blir slått konkurs og gjenoppstår under nye eiere.

Miriam Johansen
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Selskapet har et milliardlån på til sammen 172,5 milliarder kroner, og kreditorene er lovet en eierandel på 10 prosent i et framtidig restrukturert General Motors (GM) hvis lånene blir ettergitt.

Dette tilbudet skulle etter retten GM svare på i løpet av ondag, uten at det kom noe svar, melder NTB.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters går det imidlertid mot et rungende nei. Reuters skriver også at spesialkomiteen for krisen i USAs bilindustri, som rapporterer direkte til president Barack Obama, er villig til å diskutere alternative løsninger, dersom svaret blir negativt.

Les:- General Motors konkurs neste uke

Krever omfattende omstilling

Obama-regjeringen har siden desember i fjor pumpet til sammen 36,6 milliarder dollar inn i USAs kriserammede bilindustri. Av disse har 19,4 milliarder gått til GM under forutsetning av at selskapet legger fram en holdbar omstillingsplan innen 1. juni.

Får General Motors nei fra sine långivere, kan de søke om konkursbeskyttelse. I så tilfelle kan selskapet stå overfor en svært dyptgripende omstillingsprosess. Denne vil trolig innebære at eiere og kreditorer blir sittende igjen med langt mindre penger enn ved den alternative løsningen som blir drøftet.

De GM-ansatte bilarbeidernes faglige organisasjoner gjennomfører nå avstemninger om en avtale om medvirkning til redning av konsernet. Avtalen gir de ansatte et eierskap på 17,5 prosent i et omstrukturert GM, i tillegg til aksjer og obligasjoner for milliardbeløp.

GM samler europeisk virksomhet i Opel

Onsdag ble det kjent at GM vil samle alle sien europeiske fabrikker og merker i det tyske datterselskapet Opel, melder NTB.

Forslaget ble lagt fram for styret i Opel og vedtatt i dag, sier en talsmann for Opel. Dermed er alle GMs europeiske fabrikker, patenter og teknologier samlet i én juridisk enhet foran det planlagte salget av Opel.

Opel overtar dermed eiendelene til det britiske selskapet Vauxhall. Samlingen omfatter derimot ikke GMs svenske datterselskap Saab.

Les også:- Opel kan bli splittet opp

Men ifølge nyhetsbyrået TT vil SAAB neppe bli rammet særlig hardt hvis GM må søke konkursbeskyttelse og rekonstruere virksomheten, siden det svenske selskapet allerede er inne i en slik omstillingsprosess.

- Chrysler inn i Fiat

Ledelsen og de ansatte i Chrysler ventet onsdag også spent på en avgjørelse om sitt konserns framtid. Chrysler er den minste av de «tre store» i USAs bilindustri, nest etter GM og Ford. Ford er alene om å ha greid seg gjennom krisetidene uten å måtte be om statlige lån.

Les:Fiat kan bli Chryslers redning

Les også:Fiat kan bli verdens nest største

Chrysler-ledelsen vil selge unna nøkkelverdier for deretter å starte på nytt i samarbeid med italienske Fiat. Planen granskes av en dommer i skifteretten, og hvis han godkjenner den, kan et «nytt Chrysler» se dagens lys i løpet av få dager, skriver nyhetsbyrået AP.

Dette selskapet vil trolig bli ledet av folk fra Fiat, men beholde Chryslers anlegg og produksjonsarbeidere. Selskapet skal produsere mindre og mer bensingjerrige biler, en type kjøretøyer som blir stadig mer etterspurt i USA.

Les:Amerikansk klimalov forbi første hinder

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder