SAMMENKLEMT: Den eldre Volvoen er sammenklemt. Legg merke til hjulet som er trykket gjennom torpedoveggen og inn i kupeen. Foto: Folksam Foto: ,

1,13 millioner norske biler eldre enn ti år: Svensk undersøkelse: Eldre biler er dobbelt så farlige

Risikoen for å dø eller bli alvorlig skadet i trafikken blir halvert dersom du kjører en nyere bil. Det går fram i en stor analyse det svenske Vegdirektoratet har utført.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

En ny gjennomgang av de siste årenes ulykkesstatistikk viser nemlig en klar sammenheng mellom bilens alder og risikoen for å dø eller bli alvorlig skadet.

I Norge er det mer enn 1,1 millioner biler på veien som er mer enn 10 år gamle. Halvparten av disse igjen, rundt 560.000, er faktisk mer enn 15 år gamle viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Om personbilene eldre enn ti år hadde blitt skrotet, hadde antallet omkomne og skadede årlig i Sverige gått ned med rundt 700 personer. Det går frem av analysen som Trafikverket har gjort på oppdrag fra det svenske NAF, Motormännen.

– I en nyere bil halveres risikoen for å dø eller bli alvorlig skadet i en ulykke sammenlignet med en ti år eldre bil, sier administrerende direktør i Motormännen, Fredrik Daveby til den svenske allmennkringkasteren, SVT.

De foreslår å innføre en vrakpant på 10.000 kroner for å bli kvitt biler eldre enn ti år fra veiene.

Les også:Ny småbil sikrere enn gammel stor bil

Norsk forsker: Hensiktsmessig å gjøre noe med bilparken

I hele 63 prosent av dødsulykkene i Sverige mellom 2009 og 2013 var bilene ti år eller eldre. Trafikverkets beregninger viser at halvparten av de med gamle biler i disse dødsulykkene kunne overlevd dersom de hadde kjørt en nyere og moderne bil.

Les også:Disse bilene er mest sikre for barna

De siste ti årene har det vært en rivende utvikling på sikkerhetsutstyr i biler.

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt er hovedgrunnen til at vi de siste 10–15 årene har hatt en kraftigere reduksjon i antall drepte og hardt skadede i trafikken «økt utbredelse av ulike typer sikkerhetsutstyr i biler.»

– De siste 15–20 årene har det vært en stor utvikling i bilers sikkerhet. Nye biler har mye bedre sikkerhet enn eldre. Så ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv hadde det vært hensiktsmessig å gjøre noe med den aldrende bilparken, sier forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt, Rune Elvik.

NAF: De gamle farlige bilene må ut av veien

– Denne forskjellen er faktisk enda større i Norge da vi har en enda eldre bilpark, faktisk blant Europas eldste. Vi har tall som viser at de siste 25 årene har bilene blitt 90 prosent sikrere. Det har skjedd enormt mye på sikkerhet og vi må få de gamle farlige bilene ut av veien, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

Gjennomsnittsalderen for personbiler i Norge har ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken holdt seg uendret på 10,5 år i flere år nå.

NAF foreslår å øke dagens vrakpant fra 3000 kroner til minimum 5000 kroner.

– Det har vært et veldig sterkt miljøfokus i avgiftsdebatten de siste årene. Det er veldig bra. Samtidig er det viktig å huske på sikkerheten. Uten å få byttet ut den veldig gamle bilparken vår, hvor mange biler er 20 år gamle, når vi aldri nullvisjonen vi ønsker. Da må det til endringer i avgiftene, sier Sagedal til VG.

Les også:SUV gir falsk trygghet

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder