BARSK: Kia Soul tar innersvingen på de fleste når de gjelder design.
BARSK: Kia Soul tar innersvingen på de fleste når de gjelder design. Foto:Jan Petter Lynau,

Test av Kia Soul: Tung og trendy

BIL, BÅT OG MOTOR

Kia Soul skiller seg ut med retrodesign, høyt komfortnivå - og dessverre sin noe høye prislapp.

  • Hanne Hattrem
  • Dag Edvardsen (teknisk konsulent i NAF)
  • Jan Petter Lynau
Publisert: Oppdatert: 12.02.15 14:29

Kompaktbilen med fasong som en «boks» - det føles nesten som å sitte i og stige inn og ut av en SUV - er designet i California. Bilen ble lansert i 2008, men først med annen generasjon i 2013 kom den til Norge. Noe av det mest spennende med nykommeren er at den nå i september også kommer som elbil - med startpris på 199 000 kroner. Det plasserer den blant de rimeligste elbilene.

Luftig

- Den firkantede fasongen gjør at kupeen er luftig, både i høyde og bredde. Dette er dessuten en urban bil som er smidig og svært lettkjørt. Jeg savner bare en mindre utveksling på styringen slik man ikke trenger vri så mye på rattet, og en motor som leverer litt mer i det nedre turtallsområdet, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

VG og NAF har kjørt bilen i duell mot en annen spennende nykommer med karisma, Citroën C4 Cactus. Les testen av Citroën C4 Cactus her.

Det bilen imidlertid har, fra midtre utstyrsnivå, er oppvarmet ratt. Setene byr på god sittekomfort. I topputstyrt versjon har den avkjøling i forsetene, toveis elektrisk justering av førersetet og nøkkelløs døråpning og start. Da koster bilen over 300 000 kroner. Automatgir koster 30 000 kroner.



Høyere vekt

Våre sammenligninger av priser mot Citroën Cactus og konkurrenter som Nissan Juke og Skoda Roomster, tyder på at Kia Soul er noe dyrere. Høyere vekt og høyere CO2-utslipp gir høyere avgifter. I testen har vi kjørt de to øverste utstyrsvariantene av 1,6-litersdieselen, med sekstrinns manuell girkasse og 128 hestekrefter. Vi har også prøvekjørt bensinvarianten med 1,6 liters motor og 132 hestekrefter, med en motor som også beskrives som noe dau i starten.

Biladministrasjonsselskapet Autolease, anbefaler utstyrsvarianten Active og manuelt gir for minst verditap. Likt verditap for diesel og bensin.

Hovedterningen er ikke et gjennomsnitt av underterningene, men bygger på en helhetlig vurdering av bilen som en småbil. Pris er vektlagt.

Tekniske data gjelder for varianten med dieselmotor. Vi har valgt å sammenlikne Citroën C4 Cactus med det enkle automatgiret i høyeste utstyrsnivå, med Kia Soul i det midtre utstyrsnivået, med manuell girkasse.

Tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner).

Testen er utført av VG og NAF

ALLE BILNYHETER HER.

Her kan du lese mer om