ANNERLEDES: Citroën C4 Cactus er trolig det friskeste pustet på veien dette året. Bilen skiller seg fra de fleste både ut- og innvendig, og er balnt annet utstyrt med luftputer på siden, som skal ta av for støt.
ANNERLEDES: Citroën C4 Cactus er trolig det friskeste pustet på veien dette året. Bilen skiller seg fra de fleste både ut- og innvendig, og er balnt annet utstyrt med luftputer på siden, som skal ta av for støt. Foto:,

Test av Citroën Cactus: Denne bilen oser av overskudd

BIL, BÅT OG MOTOR

Nykommeren Citroën C4 Cactus, med luftputer på karosserisidene og sin nøkterne «2CV-filosofi», er en av de mest drivstoffgjerrige bilene vi har kjørt på lenge.

  • Hanne Hattrem
  • Dag Edvardsen (teknisk konsulent i NAF)
  • Jan Petter Lynau
Publisert: Oppdatert: 24.11.14 11:21

Vi har gjennomført flere langturer på 0,36 liter per mil. Det er bare 0,02 mer enn det fabrikkoppgitte langkjøringsforbruket.

- Det er bra, og ikke ofte jeg opplever, sier NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen.

VG og NAF har kjørt Citroën C4 Cactus i duell mot en annen bil med sjel - Kia Soul. Les testen av Kia Soul her.

Spart vekt

Det er ingen tvil om at Citroën har jobbet hardt for å spare vekt når de har utviklet bilen.

Blant annet er den bygget på plattformen til småbilen C3, og ikke C4, som navnet lyder. Vindusheisene bak er byttet ut med et plasthengsel slik at vinduet bare kan åpnes på gløtt og bakseteryggen er ikke delt. Dybdejustering er også saldert vekk.

Resultatet er en bil som veier 200-300 kilo mindre enn konkurrentene. Det gir lavere vekt- og utslippsavgift. CO2-utslippet er så lavt at den får fradrag i avgiften på 10.000 kroner! Startprisen er på godt under 200.000 kroner, mens toppmodellen, med 90 dieselhester i øverste utstyrsnivå, koster 253.000 kroner, før leveringsomkostninger.



Beskytter godt

- Små skader og riper koster en formue å reparere, og her bruker Citroën mye plastbeskyttelse rundt hele bilen. Dette er funksjonelt og bra for lommeboken til bileierne. Men bilen er ikke spesielt påkostet utstyrsmessig, sier Dag Edvardsen.

VG og NAF gir bilen en femmer på terningen, men den er sterk.

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner vedlikeholdskostnader og verditap i VGs biltester, tror de tre variantene av gir/motor vil holde seg omtrent likt i pris. Autolease anbefaler å oppgradere til minimum Nordic Edition utgave, men også steget opp til Nordic Edition High. Da kommer bilens fremtoning enda bedre frem gjennom blant annet større hjul og panoramatak.

Fargevalg skal være spenstig på en slik bil. Velg farger som gir kontraster mot lakk og Airbump.





Hovedterningen er ikke et gjennomsnitt av underterningene, men bygger på en helhetlig vurdering av bilen som en småbil. Pris er vektlagt.

Tekniske data gjelder for varianten med dieselmotor. Vi har valgt å sammenlikne Citroën C4 Cactus med det enkle automatgiret i høyeste utstyrsnivå, med Kia Soul i det midtre utstyrsnivået, med manuell girkasse.

Tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner).

Testen er utført av VG og NAF.

ALLE BILNYHETER HER.

Her kan du lese mer om